recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filmlyd - genskabe det tiltænkte mix
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filmlyd - genskabe det tiltænkte mix

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Filmlyd - genskabe det tiltænkte mix
    Sendt: 09-Marts-2016 kl. 10:32
Som spin-off fra en anden tråd hvor der snakkes om, at vælge udstyr for at høre det mixeren hørte da han lavede lydsporet, opretter jeg denne tråd for ikke at gå for meget off-topic. 

Jeg er ikke selv professor i processen, og derfor kunne det være fedt med inputs fra nogle som kender til det. Hvilke rum bruges når der mixes? Jeg har hørt følgende termer blive brugt:

- Near-field mixing room
 - Screening room
 - Dubbing stage
 - "Rigtig" biograf

Hvornår bruges hvilke rum og hvilket miljø er filmens mix tiltænkt til at blive gengivet i? 
Hvilke rum er der opsat kendte standarder for? (Efterklang, frekvensgang, støjgulv etc).

Jeg er selv meget interesseret i, at genskabe den lyd som filmen var tiltænkt til - men hvad skal bruges som reference? Hvad skal man gå efter? Personligt mener jeg ikke at dét mixeren hører, er den lyd der er tiltænkt som slutresultatet, da jeg ser det som et led i processen for at gøre filmen klar til at blive vist i et screening room (som jeg ved findes standarder for).

Kom glad med inspark!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2016 kl. 11:25
Husk der er et led efter mix, der hedder mastering. 
Kan anbefale dig at se på www.lydmaskinen.dk Derinde vil du bla kunne finde en hulens masse mennesker, der ved alt om det her, deribland Holger Lagerfeldt, som er en meget anerkendt mastering ingeniør og producer. Holger har skrevet en del om det, bla. også hvilke standarder man bygger mixing rum i.
Og så er der en hulens masse omkring akustik i forbindelse med producering, mixing/mastering, samt monitores.

Mit umiddelbare bud er, at det som sådan ikke kræver specielt anderledes rum, om det er filmmusik eller stereo musik. Men jeg ved det ikke præcist.

Redigeret af Kandersen - 09-Marts-2016 kl. 11:26
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 08:32
Det var ikke mange herinde som delte min interesse om emnet
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 09:38
Eller også var der ikke nogen der vidste noget om emnet Wink

I forbindelse med en AES-konference på musikhøjskolen (svarer til dansk konservatorie) i Piteå i Sverige fik vi en rundvisning og var også forbi nogle filmproduktionslokaler. De havde lidt forskellige mixerum, men som jeg husker det, benyttede surroundmixerrummet near field. 

Prøvede lige at søge på det, og stødte ind i dette dokument: http://www2.grammy.com/pdfs/recording_academy/producers_and_engineers/5_1_rec.pdf

Der er en summeret liste af recommendation i starten. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 10:20
Interessant læsning! Stoppede lige ved at loftshøjden bør være min 11 feet. Så de fleste dedikerede hjemmebioer er ikke i stand til at genskabe det tiltænkte mix ud fra det parameter.

Min nye stue kan næsten klare det med en gennemsnitlig lofthøjde på 310cm.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 10:38
Det er værd at bemærke, at det ellers gode dokument, ser ud til at sigte mod multikanal musik, ikke film. Jeg har ledt efter det, men ikke kunnet finde et lignende dokument til filmlyd. I hvert fald ikke et der ikke er 10+ år gammelt.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2016 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Det er værd at bemærke, at det ellers gode dokument, ser ud til at sigte mod multikanal musik, ikke film. Jeg har ledt efter det, men ikke kunnet finde et lignende dokument til filmlyd. I hvert fald ikke et der ikke er 10+ år gammelt.

Det er både rettet til film og musik. Hvor står der eksplicit at det kun er til musik?
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2016 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Det er både rettet til film og musik. Hvor står der eksplicit at det kun er til musik?

Der står ikke at det kun er til musik, men det antydes i indledningen at det er det der sigtes mod. Nu jeg har fået kigget lidt nærmere på det kan jeg se at jeg også har forvekslet det med at andet dokument om multikanal musik der har lignende layout som kun sigter mod multikanal musik. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu