recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af center.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af center.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2014
Sted: Denmark Kolding
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af center.
    Sendt: 10-Marts-2016 kl. 19:15
Jeg er grundigt rund-forvirret.
Jeg vil have mig en afløser til min minimalistiske teenage center højttaler (Paradigm CC50).

Jeg har kigget meget på B&W LCR60 S3 www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Archive/ENG_FP13110_LCR60-S3_info_sheet.pdf
og Jamo concert D8 CEN www.jamo.com/speaker-types/center/?sku=D8CEN
men jeg kan simpelhed ikke gennemskue om den ene skulle være bedre, eller have nogle fordele den anden ikke har.

Jamoen er 3-vejs, har større bas enheder, og er designet som en center, mens B&W er en 2-vejs allround LCR højttaler.
Det er dog min opfattelse at B&W generelt har et bedre ry end Jamo, (men jeg tager muligvis fejl).

Har jeg fat i noget i afsnittet ovenfor, eller er jeg nød til at købe begge to for at få et svar på mit spørgsmål?

Jeg har en Denon AVR 1611.
Front: Paradigm 5se MKIII (2-vejs gulvhøjtaler med 8" bas)
Bag: Mission ??? (2-vejs reolhøjtaler med 5" bas)
Ingen sub.
Jeg bruger det til TV-kanaler, streaming og Blue-Ray.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 20:00
Du stirrer dig blind på specs. Brug ørerne til at vælge den der klangmæssigt matcher dine fronter bedst.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 20:58
Jeg er helt med på hvad du mener, jeg tvivler skam ikke på at det er et rigtig godt råd, og jeg forsøger ikke at vride et enten eller svar ud af nogen.

Det jeg tænker på er, hvis jeg skal sammenligne to brugte højttalere, (hvilket er det mit budget er til), skal jeg ud og købe begge, og står efterfølgende med en højttaler og en udgift for meget.

Så kan jeg læse noget ud af specs, tankerne bag designet samt ny prisen, der kan give mig en indikation, eller er det helt håbløst at komme med et kvalificeret gæt?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 21:12
Selvom jeg er B&W fan, vil jeg mene Jamo centeren er bedst ud fra det du beskriver. Jamo er udmærkede højttalere. Men det er et problem du ingen sub har. Når lyden panorerer i fronter, vil en center ikke lyde ligesom dine fronter med større bas enheder.

Mine fronter har også 8 tommer basser. Men fordi jeg har en dele frekvens på 80 Hz hvor sub tar over, går 8 tommer ikke dybere end den 6,5 tommer bas der sidder i min HTM61 center. Ergo lyder de ens i dybden.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 21:33
Hvis jeg læser rigtigt, så har dine fronter tekstil domes til diskanten, B&W har formentlig metal domes til diskanten. Denne forskel kan være ganske hørbar, og vil derfor klangmæssigt ikke minde om hinanden. Hvad Jamo gør brug af til diskanten, har jeg ikke undersøgt, men et match til dine fronter, vil nok være tekstil eller silke domes.
En center må heller ikke overmatche dine fronter, så vil centeren blive for markant, nærmest stjæle lydbilledet fra resten.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 21:49
Super, det gav mig en god forståelse af hvad det vil sige at "matche" front højttalerne, og har givet mig noget at arbejde videre med.

Tusind tak gutter!
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2016 kl. 22:05
Som udgangspunkt er bedste match, samme producent og helst samme højttalerserie, her har den seriøse producent matchet / tunet for bedste lydoplevelse/sammenhæng i lydbilledet.
Selvfølgelig findes der noget, der kommer tæt på, men vil være svært at svare på, der skal der lytning til.
Og hvis vi ikke havde været i hver sin ende af landet, kunne du have prøvet en Kef ref Center 100 ( med tekstil dome ), det kunne jo have givet et fingerpeg om retningen var rigtig.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2016 kl. 00:49
Der er ikke nogen grund til at oprette samme emne 2 gange.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2016 kl. 10:47
Efter lidt mere læsning viser det sig at Jamo D8 CEN har 2 tekstil domeer, så endnu en indikation der peger i den retning.
Nu syntes jeg jeg ved hvor jeg skal starte, og så må jeg lytte mig frem derfra.

Endnu en gang tak for hjælpen.

@ wernermeyer:
Jeg beklager hvis du oplever at jeg spamer gruppen med mine indlæg.
Jeg følte at den første tråd var gået død, og at jeg havde bevæget mig fra en problemstilling over i en anden.
Min oplevelse er at jeg med tråd nr 2 fik den hjælp jeg havde behov for.
Det var ikke min intention at overdøve andre eller skabe unødig støj.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 08:31
Så er Jamo D8cen blevet spillet godt og grundigt igennem.
Jeg har ladet forstærkeren indmåle/indstille mit anlæg, den har givet front og center ca. de samme EQ værdier, men den har givet centeren 3dB mindre effekt end end front.

Når jeg sætter forstærkeren på test tone kan jeg sagtens høre forskel på front og center, men jeg høre det ikke når jeg ser film.
Når en bil eller noget andet bevæger sig forbi skærmen, sker der jo et skift i lyden.
Jeg har prøvet med en del forskellige scener fra Man of steel (i DTS), og jeg kan ikke høre noget som virker unormalt.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 09:35
Min center er 2 db svagere end LR. Det er fordi virkningsgraden/følsomheden er anderledes i center.

Går ud fra du har haft sat mic vandret og i ørehøjde og ikke op ad bagvæg?
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 12:56
Jep, mikrofon orienteret opad i ørehøjde på lytteposition (ca. midt i rummet) som Denon foreskriver.

Det overrasker mig at centeren har hele 3dB højere virkningsgrad (3dB=det dobbelte), men det er måske bare mig der ikke har set på højttaler data i snart 15 år.

Har du også hørbar forskel på LR og C ved test tone, men fint resultat på film?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu