|
Udsende lyd via FM |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Michael B.N. ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 45 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Maj-2016 kl. 09:05 |
Er der nogen, der ved noget om at udsende lyd via FM, når det handler om et større geografisk område end ens bil? Når jeg søger på Google, kan jeg kun finde løsninger, hvor man kan udsende et lokalt FM-signal til ens bilradio...!
Jeg skal bruge en løsning, hvor jeg i en weekend kan udsende et lydsignal over et område på ca. 550 x 150 m., primært til campingvogne, telte o.lign. Der, hvor signalet skal udsendes fra, er der opstillet mixere m.v., så der er formentlig "bare" tale om en sender, hvor man kan sende et signal ind, og så sender den det ud via en valgt frekvens.
Derudover går jeg ud fra, der skal søges en sendetilladelse el.lign., og man skal vel også sikre sig, man ikke bruger en frekvens, der ikke allerede anvendes i det pågældende område.
Udstyret skal kun bruges én weekend om året, så jeg er interesseret i at finde et firma, der udlejer sådant udstyr samt noget information om reglerne på området.
På forhånd tak til den/dem, der kan sende mig ad rette vej... |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
|
|
miri
|
|
![]() |
|
Gubia ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-November-2015 Status: Offline Point: 65 |
Et spørgsmål:
Hvad med afgifter til Koda/Gramex når det drejer sig om et større område og med offentligt publikum? |
|
![]() |
|
Michael B.N. ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 45 |
Der er kun tale om "tale", altså forskellige mennesker, der holder en tale, et oplæg, noget undervisning o.lign. Ingen musik, så jeg går ikke ud fra, der skal betaler afgifter af den slags.
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4813 |
Hej. Jeg ved ikke hvorfor du syntes at det skal ske via FM båndet? Det vil bare gøre det vanskeligt med tilladelser osv. Men hvis du absolut ønsker at det skal ske via FM båndet ville jeg undersøge om der findes en lokal radio i område i kunne samarbejde med. Hvis i selv kommer til at stå for fordelingen ville jeg kigge på et WiFi netværk. Og hvis i skal ud og leje vil jeg tro at det kommer til at hedde et PA system. Alle PA højttalere kører 100 volt og kan godt køre på ledninger i en kæde, der er flere hundrede meter lange. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
Jeg vil bruge FM, fordi alle kan modtage FM med en radio, de har i deres campingvogn, en medbragt transistorradio eller via FM-modtager i deres mobiltelefon. Og en radio kan nemt opstilles f.eks. i det køkken, hvor nogen går og laver kaffe osv.
Hvad er alternativet? Der er ikke wifi på hele området, så det kan ikke udsendes via en hjemmeside el.lign., der kræver en dataforbindelse.
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4813 |
Hej. Det vil være nemmere at dække hele området med WiFi end at få en tilladelse til at sende noget ud på FM båndet. For et par par år siden brugte jeg en trådløs internet forbindelse der var forbundet med en mast 2 km væk via WiFi. Og det virkede godt. Som antenne/sender blev brugt en Ubiquiti Nanostation M5 https://dl.ubnt.com/datasheets/nanostationm/nsm_ds_web.pdf Hvis du kigger på sprednings diagrammerne for M2 vil du se at de har en åbningsvinkel på ca 90 grader. Jeg ved ikke i hvor mange hjørner man skal have en i, for at dække hele området. Det der skal undersøges er hvor mange samtidige brugere et system kan trække. Men jeg ved at der findes firmaer der leverer Ubiquiti internet systemer med mange brugere. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 10-Maj-2016 kl. 17:48 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |