recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Der er huller i min højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Der er huller i min højttaler

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2014
Sted: Denmark Kolding
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Der er huller i min højttaler
    Sendt: 16-Maj-2016 kl. 09:53
Jeg har købt mig et par brugte reol/væg-højttalere, som har været ophængt 2 gange før mig tid.
Der har været brugt lange skruer, så de har 8 skruehuller der går hele vejen igennem kabinettet.

Hvad gør jeg nu?
1: Køber mig en sort silikone patron, som jeg forsigtigt lukket hullerne med, så der ikke kommer store mængder silikone ind i kabinettet.

2: Følger et godt råd herinde fra.

3: Indser at jeg går i for små sko, da 8 huller på 2-3mm har så ringe betydning, at der ikke er nogen grund til at tænke mere over det.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 10:09
Undersøger højttaleren indvendig for skader på delefilter. Og herefter lukkes hullet med snedkerlim, mens du kan komme til fra begge sider.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 10:48
Øhhh, med PVAc (almindelig hvid trælim)?
Hvordan lapper man huller med det?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 11:02
Kabinettet er vel lavet af træplade? Så er det ganske udmærket til et så lille hul.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af thygekm thygekm skrev:

Jeg har købt mig et par brugte reol/væg-højttalere, som har været ophængt 2 gange før mig tid.
Der har været brugt lange skruer, så de har 8 skruehuller der går hele vejen igennem kabinettet.

Hvad gør jeg nu?
1: Køber mig en sort silikone patron, som jeg forsigtigt lukket hullerne med, så der ikke kommer store mængder silikone ind i kabinettet.

2: Følger et godt råd herinde fra.

3: Indser at jeg går i for små sko, da 8 huller på 2-3mm har så ringe betydning, at der ikke er nogen grund til at tænke mere over det.

Der kan bruges en plastik træfiller.
Link :
Træfiller

Redigeret af JeTex - 16-Maj-2016 kl. 11:15
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 11:18
Kampus:
Ja, det er spånplade.
Kan man godt fylde sådan et hul med PVAc og så bare lade det tørre?

Jeg kan se det bliver noget af en kamp at komme ind gang lyddæmpnings-twisten, og få afdækket hullerne bagved inden limmning.

Jens:
Noteret, det kunne godt være det gik hen og blev en hel del nemmere.
Kan man få sådan noget til at lukke ordentligt?

Redigeret af thygekm - 16-Maj-2016 kl. 11:22
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 11:23
Hvis limen er af nyere dato, er den en smule tyk i koncistensen. Så du kan roligt trykke en passende mægde ned i hullerne med spidsen trykket helt ind på hullet. Isoleringsmaterialet sikrer at det ikke kommer i forbindelse med højttaler enheder. Hvid du er sikker på at delefiltre ikke er ramt af gennemboringen, er der ingen grund til at gøre mere.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 11:26

Kampus:
Ja, det er spånplade.
Kan man godt fylde sådan et hul med PVAc og så bare lade det tørre?

Jeg kan se det bliver noget af en kamp at komme ind gang lyddæmpnings-twisten, og få afdækket hullerne bagved inden limmning.

Jens:
Noteret, det kunne godt være det gik hen og blev en hel del nemmere.
Kan man få sådan noget til at lukke ordentligt?

Ja, det udvider sig en smule under tørreprocessen. Og her bruges det også til ydervægge af træ, når huller skal lukkes.
Produktet er så"tykt", at det ikke løber, så hullet kan fyldes uden problemer.

Redigeret af JeTex - 16-Maj-2016 kl. 11:28
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 14:03

Det gør man ikke, man kan også slå et søm i med en svensknøgle men det gør man naturligvis heller ikke.

Det rigtige at bruge i dette tilfælde er sort Polyfilla plastiktræ. Kan købes alle steder - f.eks. her: http://www.jemogfix.dk/spartelmasse__1969/polyfilla-plastiktrae-sort-50-ml_9024611 

Redigeret af Kasper_J - 16-Maj-2016 kl. 14:04
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Det gør man ikke, man kan også slå et søm i med en svensknøgle men det gør man naturligvis heller ikke.

Det rigtige at bruge i dette tilfælde er sort Polyfilla plastiktræ. Kan købes alle steder - f.eks. her: http://www.jemogfix.dk/spartelmasse__1969/polyfilla-plastiktrae-sort-50-ml_9024611 

Rigtige håndværkere bruger snedkerlim. Men al slags lim kan tætne de småhuller. Men hvis man har lyst til at ofre 45kr på noget man aldrig får brugt op, så værsgo
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2016 kl. 15:26

Man kan også tilføje et par tændstikker/tandstikkere af træ sammen med limen, og så brække/skære overskydende træsplint væk. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2016 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Man kan også tilføje et par tændstikker/tandstikkere af træ sammen med limen, og så brække/skære overskydende træsplint væk. Wink

Mvh. JørgenT

Jeg ville bruge denne metode, men kun fordi jeg altid har snedkerlim og tand/tændstikker liggende. 

Har brugt metoden på mange møbler igennem tiden, og det holder altid 100. 

Men ellers, så snup en gang træspartel, hvis du alligevel skal ud at handle materialer ind.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu