|
Problemer med 4k monitor |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Hackerjac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Maj-2016 kl. 01:01 |
Jeg har anskaffet mig en AOC u28687pqu og er sådan set tilfreds med den, har dog et "mindre" problem
Monitoren er connectet til gtx 960 4GB med DP 1.2, opløsning 3840*2160 60Hz Min pc er sat til at slukke skærmen efter 10 min inaktivitet, men når jeg så vender tilbage og vækker skærmen til livs er alle mine åbne programmer på nær Firefox meget formindsket Nogen der har en forklaring på jvorfor dette sker og måske en løsning på det? ![]() |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
det lugter pænt meget af noget driver issue med at vågne fra dvale og sammenspil med skærmen. Det virker som om at i det øjeblik skærmen slukker så ændres skærmopløsningen til noget meget lille, og derfor bliver applikationerne tilpasset skærmopløsningen. - jeg kan ikke sige hvordan det kan løses desværre, men jeg ved godt du nok ikke kan lide at høre det, men jeg tror det har noget med win7 og driverne at gøre. win7 og skaleringer i 4K er ikke just gode venner. det er lidt som at forsøge at sætte kevin magnussens motor i en ford a. Det kan godt være der er plads, men det er sg lidt noget mismatch
|
|
![]() |
|
Hackerjac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
Nu har jeg så prøvet med brug af DVI, sjovt nok er problemet ikke der, så nu er jeg da helt lost
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Jeg tror, (selvom det lyder skørt, når det virker på DVI), at når din skærm går i standby, så registrere Windows det som at den bliver koblet fra, og går tilbage til en analog VGA opløsning (for der kan alle skærme følge med, når der tændes igen, som standard). Der tilpasser den så de åbne vinduer, for at du netop ikke skal starte op igen med en desktop på 1024x768 og 3-4 åbne vinduer som breder sig langt ud over synsfeltet. Det er nemlig ekstremt irriterende.
At det så virker på DVI, det er lidt en gåde.. Måske fordi DP porten (formoder jeg du bruger) slukkes helt efter de 10 minutter, og ikke bare går i standby. Og derfor kan Windows ikke registrere, at det er en digital skærm, ligesom på DVI porten, som godt kan registreres i standby tilstand. Men det er altså kun en teori. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
hdmi i en nøddeskal. DVI kan ikke køre i 4K, så opløsningen er en anden. Men er helt sikker på at det er på grund af dårlige drivere og hdmi. ren DP til DP har normalt aldrig problemer.
|
|
![]() |
|
lige for at opsumerer
Bruger DP 1.2 fra DP i mit GTX 960 til DP i Monitor (det er her jeg har problemer) Har ikken prøvet med HDMI DVI kan nu godt køre 4k, dog kun i 30Hz, det samme gælder HDMI på denne skærm da det desvære kun er HDMI 1.4 |
|
![]() |
|
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1694 |
Jeg har fornyligt læst om et lignende problem, hvor en bruger oplever, at Windows fuldstændigt reorganiserer hans ikoner på skrivebordet og gør åbne vinduer meget lille efter hans 4K skærm, der er tilsluttet via DisplayPort, vågner af dvale. Af egen erfaring ved jeg, at det er noget Windows ynder at gøre, når skærmopløsningen ændres. Jeg tror derfor, at Kandersen er på sporet med hans teori.
Der, hvor jeg læste om problemet, blev det forklaret som en bug i Windows (og det var endda Windows 10) og eneste workaround er/var at sørge for at skærmen aldrig går i dvale (men den må godt slukkes). Hvis maskinen automatisk låses, så ignorerer Windows dog indstillingen. I så fald skal man ind og rode med registry. Helt konkret skal man navigere til følgende nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\7516b95f-f776-4464-8c53-06167f40cc99\8EC4B3A5-6868-48c2-BE75-4F3044BE88A7 og så dobbeltklikke på DWORD værdien Attributes og ændre værdien til 2. Derefter kan man vist i stømindstillingerne under udvidede indstillinger for skærm vælge efter hvor mange minutter efter låsning af pc'en skærmen skal sættes i standby. Der skal man vælge 0 for aldrig. Håber, at det på en eller anden måde hjælper. |
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Jeg tror jeg ville forelægge problemet for Nvidia først. De må lyn hurtigt kunne konstatere, om det er deres driver eller windows, eller et sammenspil imellem dem, som giver problemet.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |