recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste HD-baseret medie-server/løsning er?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste HD-baseret medie-server/løsning er?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste HD-baseret medie-server/løsning er?
    Sendt: 02-August-2016 kl. 05:29
Jeg kunne godt tænke mig at høre jer brugere af recordere, om hvad den bedste medieserver er pt? Dvs afspiller, mediebibliotek, indeksering osv. Gerne både disk-baseret med feks dvd skiver og Blu-ray skiver, men primært med harddisk baseret materiale. 
I min verden er det mest optimale, hvis man har lynhurtig adgang dvs 1gigabit netværk, perfekt afspilning som enhver blu-ray afspiller kan klare, grafisk brugerflade med så mange muligheder som muligt feks skuespillernavne, filmnavne, genre, årstal, land osv. Med thumbnail og billeder osv. 
Men med Cinavia stoppede ALLE harddisk-baserede medieafspillere med at understøtte blu-ray med menu. Og det er der jeg er pt. Altså jeg har en gammel Dune Hd D1 fra omkring 2009-2010 tror jeg, der netop kan afspille blu-ray liggende på harddisk med fuld menu, præcis som en optisk disk-baseret afspiller. Så har jeg en billig Nas med 4 diske, men det kører ikke så godt med fuld blu-ray film desværre, Dune har problemer, pc har dog ikke. Men det er ikke så relevant her i tråden. 

Nå men tilbage til spørgsmålet. Hvad findes der af totale løsninger, går ud fra at Kaleidescape som er meget populær i Usa primært er disk-baseret selvom man kan rippe filmene SKAL diskene sidde i ved afspilning, som virkelig er en total løsning? 
Jeg har endnu at se et sådan system. Måske de store mediekoncerner som feks DR rent faktisk har sådan et system, men bare skræddersyet og bygget til dem, for mange millioner kroner. Det gætter jeg mig til at de kan indeksere og søge i store databaser og medie-lagre. Uddyb endeligt hvis i kender deres medieløsninger, jeg har desværre aldrig læst om det. 

Hvad har de bedste hjemmebiografer af løsninger rundt om i verden? Skal det være disk-baseret for at være mest optimalt i øvrigt? Cinavia har jo helt sikkert en del at sige ift hvordan man kan lave den løsning. 
Plex.tv er der mange der taler om. Er det fremtiden? Jeg havde Plex.tv på min Android Shield tv for en måned siden, solgte så shield derefter. Men der manglede en masse funktioner som der er på en blu-ray afspiller(og min nuværende Dune Hd D1). Android shield fjernbetjeningen var det rene bras, men måske Plex.tv rent faktisk har understøttelse for en rigtig god fjernbetjening som feks Logitech Harmony. Det kan godt være. Der er dog sikkert mange muligheder for at udbygge softwaren, feks med bedre indeksering af film og medierne, bedre understøttelse for rigtige medie-fjernbetjeninger, bedste hd-lyd(synes jeg læste noget om at den ikke kan outputte True HD, Master DTS osv men kan være jeg huskede forkert). 

Hvis man ikke lige har en stor mediekoncerns mange millioner kroner til at skræddersy et system, hvad har man så af muligheder? 
Medieafspiller, lagersystem, serversystem, grafisk brugerflade osv, hardware. 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Online
Point: 7228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2016 kl. 08:00
Mit svar er: Kodi

En PC styret af en Logitech remote.   

En løsning der holder i mange år.

Redigeret af hansie - 02-August-2016 kl. 08:01
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2016 kl. 09:58
Kan en Logitech remote fjernstyre éns pc?

Det er sgu' da smart hvis den kan :)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Online
Point: 7228
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2016 kl. 11:10
Tja det er da nemt.

Logitech laver trådløse keyboard og remotes som nemt kan sende kommandoer til en pc
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2016 kl. 19:59
Jeg kører via en Harmony remote med en flirc ir-reciever i min plexklient. Den kan oversætte indput til keyboardtryk, så alle genveje i Plex mv. er tilgængelige. Den skal i min verden ikke styres med et tastetur, da det bliver for bøvlet og ikke ret tilgængelig. Film skal kunne startes via remote eller en anden mobilenhed. Plex kan begge. Det hele skal virke som EN samlet enhed uanset hvilket tv, hvilket lydanlæg og hvilken medieklient man benytter. Det klarer Harmony helt som den skal via "aktiviteter".

Kodi er en OK løsning, men den er 100% klientbaseret. Det vil sige du ikke har en serverbackend til at stå for indeksering og mange af de fordele det giver. Det giver dårligere understøttelse af flere enheder og brugere. Man kan lave nogle ting med kodi og en seperat database, men det virker ikke sådan lige ud af boksen og er knap så finpoleret som Plex. Kodi er måske en smule mere fleksibelt i forhold til 3parts addons, da det er open source, hvor der er mere kontrol af Plex. Derudover har Kodi også understøttelse af live tv via egen tuner, hvor Plex halter lidt efter. Hvis det primære formål er distribution af eget indhold, så er understøttensen i Plex helt som den skal være - jeg har i hvert fald aldrig manglet noget tiltrods for at have brugt Kodi i en årrække tidligere.

Jeg har ikke prøvet Shield som klient, men der er flere forskellige alternativer alt efter hvad du gerne vil. Der er en ny platform på vej, Plex Media Player, som retter sig mere mod hjemmebiografen/det store setup. Den er pt. kun tilgængelig for Plex-Pass brugere, men skulle snart være klar. Derudover er der webadgang og fuld understøttelse af chromecast og en embedded version til Linux, så du kan lave en 100% dedikeret boks kun til Plex (eksempelvis på en intel NUC). Rigtig mange smart-tv har i dag også understøttelse. Det betyder at du har adgang til din medieserver næsten uanset hvilken platform eller enhed du sidder på.

Derudover kan du nemt sætte et multiuser adgang op, så du kan benytte serveren når du er ude af huset, eller dele dit bibliotek. Serveren kan automatisk transcode streams alt efter hvad der er tilgængelig af båndbredde, så du kan nemt få adgang til alt når du er på hotel, på farten eller bare ikke hjemme. På dit hjemmenetværk afspilles der selvfølgelig i fuld kvalitet.

Serverdelen er som sagt styrken i det hele. På tværs af enheder og individuelt per bruger holder systemet øje med hvad du har set, hvad der er nyt, du kan starte film på en afspiller og fortsætte dem på enhver klient efterfølgende. Du kan søge på alt metadata som skuespillere, instruktører, genrer, årstal osv osv.

Jeg er i tvivl omkring dit ønske om bluray menu, da jeg selv fjerner den slags. Når man vælger serveren til at styre indeksering af indhold, synes jeg et eller andet sted man fravælger "indhold i indholdet". Lad Plex styre menuer og rip ekstramaterialet, hvis det er værd at se. Jeg vil tro de fleste systemer indekserer filmen og ikke en specific release/udgivelse af filmen med variende indhold af ekstramateriale. Mit gæt er at det er et ønske du kommer til at gå på kompromis med, hvis du ønsker et system med indeksering generelt set. Uanset hvad er det tilvalg og fravalg ved alle løsninger.

Plex er et eller andet sted den fulde pakke og den er noget mere poleret. Det koster også lidt, men man får meget for pengene.

Jeg har kørt med Kodi en del år indtl jeg for 1½ skiftede til Plex. Har ikke et sekund fortrudt. Kodi har en fed klient, men det er og bliver "en klient". Plex leverer backenddelen der gør det sjovt og langt mere brugbart.

Uanset hvilken løsning, så skal man forberede sig på at bruge lidt tid på datadeciplin, da indeksering af indhold kræver specifikke standarder.

Mit egent system er bygget op af:

12 bays NAS fra Synology. Ripper via MakeMKV eller Handbreak . Dit valg, MakeMKV laver 1:1 kopi af dine diske, så du ikke mister kvalitet. 

Intel i5 baseret maskine som Plexserver. Jeg har lidt krav til at kunne transcode, nå rjeg er ude af huset så en god CPU er en god ide. Skal du kun direct play på eget LAN kan man klare sig med mindre. Transcoder 3-4 samtidige 1080p streams, hvis man åbner op for deling.

Mediecenter pc med flirc ir/Harmony på mit primære anlæg. Kører pt. Plex Home Theater, men skiftes til PMP, når den kommer i en første release.

En raspberri pi i soveværelset, men rasplex (embedded linux). Kører via cec hdmi, men kunne også sagtens sættes op til flirc.

Når vi er i sommerhus bruger vi chromecast. Smider også altid lige en chromecast i tasken, når vi rejser.

Redigeret af tobywan - 02-August-2016 kl. 22:09
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 02:21
Altså TobyWan mit ønske angående menu er ift at have det så ægte som muligt. Rips og manglende menuer føles ikke sådan HELT rigtigt som en biografoplevelse. Ikke fordi de har blu-ray med menu i biografen, men altså det er jo den officielle optiske disk som føles ja sådan som noget man har købt. 
Rips, også mkv-containere føles(føles er sådan lidt abstrakt men ift at få den der biografoplevelse vi alle søger)ikke helt så godt som blu-ray med menu. 

Jeg tjekkede lige hvor langt tid makemkv tog for at konvertere en 40 giga blu-ray på harddisken til 1:1. Små 3 timer Angry Og så har jeg omkring 350 blu-ray film så det er immervæk en del tid der skal bruges. 
Men det er klart at det er en god løsning. 

Tager jeg fejl eller mangler der en del funktioner som der er på en blu-ray afspillers fjernbetjening, i Kodi og Plex? Synes godt nok mit Plex på Nvidia Shield og min Pc var mangelfuldt ift funktioner på dvd og blu-ray film. Altså menuknapper, fast forward og backward, audio og subtitle skift osv. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det ikke bare var implementeret med det samme, ALLE funktioner som vi kender fra købe blu-ray afspillerne i butikkerne feks fra Sony. 

Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2011
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 08:01
Jeg har lige fået erhvervet mig en Nvidia Shield TV.

Efter flere måneders research fandt jeg ud af den meget godt kunne erstatte min WD Live Tv løsning.
(Som faktisk har fungeret upåklageligt men er blevet langsommere med tiden i interfacet)

Kiggede selv på KODI men fandt ud af at KODI har nogle mangler i forhold til HD lyd og nogle andre små ting. Hvilke så "kopi" versionen SPMC istedet. Da jeg syntes den fyldte de mangler ud som KODI havde.

Mit mål var at min næste streaming box skulle være en mindst lige så holdbar løsning som min WD boks.

Logitech harmony elite virker perfekt til. Både med undetekster og lydspor. Hvis dette skulle være nødvendigt at skifte.

PLEX synes jeg også er en rigtig god løsning. Den oplever jeg bare samme problem som KODI at den ikke håndtere lydspor som SPMC gør via bitstream. 

Men Nvidia Shield'en er et rigtig godt bud som streaming boks.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4074
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Jeg har lige fået erhvervet mig en Nvidia Shield TV.

Efter flere måneders research fandt jeg ud af den meget godt kunne erstatte min WD Live Tv løsning.
(Som faktisk har fungeret upåklageligt men er blevet langsommere med tiden i interfacet)

Kiggede selv på KODI men fandt ud af at KODI har nogle mangler i forhold til HD lyd og nogle andre små ting. Hvilke så "kopi" versionen SPMC istedet. Da jeg syntes den fyldte de mangler ud som KODI havde.

Mit mål var at min næste streaming box skulle være en mindst lige så holdbar løsning som min WD boks.

Logitech harmony elite virker perfekt til. Både med undetekster og lydspor. Hvis dette skulle være nødvendigt at skifte.

PLEX synes jeg også er en rigtig god løsning. Den oplever jeg bare samme problem som KODI at den ikke håndtere lydspor som SPMC gør via bitstream. 

Men Nvidia Shield'en er et rigtig godt bud som streaming boks.
Det eneste plex ikke kan bitstreame er truehd. Men den kan kører ikke ISO, som op har tænkt sig. så spmc ville være et godt bud til ham, på en shield med harmony remote. selvom jeg synes, der er for mange knapper på

Redigeret af T-Duck - 03-August-2016 kl. 09:26
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 09:48
Menuer og forfilm er noget fanden har skabt i min optik når vi snakker blu-rays osv.

Både Plex og Kodi/SPMC kan godt give en rigtig bio oplevelse uden menuer, da du kan få dem til at vise trailer fra nyeste film inden hovedfilmen starter. Hvis du kører med Phillips Hue (mener jeg det er), så kan du også få Kodi/SPMC til at dæmpe lyset når filmen starter osv.

Bruger selv SPMC på en Nvidia Shield i stuen og OpenElec på Rpi2 i soveværelset, men min server har også Plex server til at køre, så børnene bruger Plex med Chromecast på deres værelser. Samt vi altid bruger Plex ude af huset.

Server er en Windows server der ligger på en hylde i gangen hvor vi har overtøj og passer sig selv og tændes kun når nogle klienter prøver få forbindelse.

Redigeret af JordanDK - 03-August-2016 kl. 09:55
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Altså TobyWan mit ønske angående menu er ift at have det så ægte som muligt. Rips og manglende menuer føles ikke sådan HELT rigtigt som en biografoplevelse. Ikke fordi de har blu-ray med menu i biografen, men altså det er jo den officielle optiske disk som føles ja sådan som noget man har købt. 
Rips, også mkv-containere føles(føles er sådan lidt abstrakt men ift at få den der biografoplevelse vi alle søger)ikke helt så godt som blu-ray med menu. 

Jeg tjekkede lige hvor langt tid makemkv tog for at konvertere en 40 giga blu-ray på harddisken til 1:1. Små 3 timer Angry Og så har jeg omkring 350 blu-ray film så det er immervæk en del tid der skal bruges. 

Tager jeg fejl eller mangler der en del funktioner som der er på en blu-ray afspillers fjernbetjening, i Kodi og Plex? Synes godt nok mit Plex på Nvidia Shield og min Pc var mangelfuldt ift funktioner på dvd og blu-ray film. Altså menuknapper, fast forward og backward, audio og subtitle skift osv. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det ikke bare var implementeret med det samme, ALLE funktioner som vi kender fra købe blu-ray afspillerne i butikkerne feks fra Sony. 

Igen, jeg kender ikke Plex på Shield, men min Harmony er kodet til at kunne alle punkter du nævner. 

Det tager tid at konvertere, men det er SÅ fedt når det er gjort. Tag det lidt ad gangen, så når man igennem på et tidspunkt.

I forhold til at føle om det er rigtigt eller forkert, så er det jo svært at gøre noget ved at du har det sådan. Om det kommer via et fysisk medie eller en 1:1 mkv er jeg ligeglad med når først filmen er startet. For mig er det filmen det er det vigtigste. Jeg tror det handler om tilvænning.

Jeg synes det er mest rigtigt at det hele ligger på en disk, for det gør det tilgængeligt og nemt for alle. Du har samme brugerinterface uanset hvilken film og skal ikke rende efter medier, skifte skiver eller fortage dig andet end at bruge systemet via din remote - uanset om du er hjemme, ude eller hvilken enhed. Derudover giver det dig en enorm fordel i forhold til at systemet håndterer metadata, søgning, filtre osv.

Fysiske skiver bare mere og mere et nicheprodukt, så før eller siden bliver denne måde også det "rigtige" i den forstand du taler om. Det er nok bare et spørgsmål om hvornår og hvordan man hopper på. 

Du kan selvfølgelig gå efter en løsning, for du laver en iso fil og får det hele med. Igen synes jeg bare det er en problematisk tilgang i forhold til data, da du så får "data i data" og derved vil indekseringen ikke blive korrekt. Som jeg også skrev før vil der være tilvalg og fravalg ved alle løsninger og lige her bør du kraftigt overveje om menuen skal være det vigtigste, for jeg tvivler på du får lavet en god løsning datamæssigt, hvis det er et krav.

Redigeret af tobywan - 03-August-2016 kl. 10:01
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4074
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

1:1 burde kun tage en time
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 15:17
Plex, Plex, Plex!

Så har du fuld understøttelse på alle platforme, med afspilning fra centralt sted via client - server arkitekturen heri.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu