|
Ny imac, SSD?? |
Besvar |
Forfatter | |
andershede
Super bruger Oprettet: 23-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 04-August-2016 kl. 00:37 |
Min macbook fra 2011 har fået en black screen ting. Altså et kort glimt af lys og sågar opstartslyd ofte, menså bare sort, men en extern skærm viser at den stadig virker. Jeg har lavet en del cmd-option - p - r og des lige uden succes, så den er vel død :(
Men en af de ting jeg var glad for ved den, var at jeg satte en SSD harddisk i og den derefter var rigelig hurtig. Nu overvejer jeg så en ny, og helst en iMac, men i Guder hvor det undrer mig i 2016 at de næsten alle sælges med 1 eller 2 gb harddiske og det er vel de gamle roterende langsomme? Jeg bytter gerne 2terrabyte for 256gb SSD. Det betyder alt for hastigheden, men de virker ikke rigtig til at opdrive med mindre man skal have de dyreste retinaer? Kan man selv udskifte uden at ødelægge garanti? |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Online Point: 12336 |
Funktioner
Tak(0)
|
Gå ind på Apple.dk og sæt en i der. Det koster lidt mere, men vil selvfølgelig være pengene værd, som du også ved.
|
|
Sylvest
Guld medlem Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 890 |
Funktioner
Tak(0)
|
Min iMac har Fusion Drive som er en kombination af en lille SSD og så en stor almindelig harddisk. OSX sørger så for at de hyppigst brugte filer ligger på SSD'en så du er sikret hurtig opstart etc.
Det er et OK kompromis i forhold til hvad det koster med fx 1TB SSD
|
|
.
|
|
jec
Super bruger Oprettet: 18-September-2011 Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
Alle nye iMac (ikke kun Retina) kan mod merpris på kr 1720 leveres med 256 GB flash-lager.
Jens |
|
andershede
Super bruger Oprettet: 23-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
Funktioner
Tak(0)
|
Men hvor er det sygt dyrt, når man tænker på hvor snildt jeg selv kunne gøre det, og hvor lidt 256SSD koster mere end 1tb HDD. Men garantien ryger vel? Og de har nok også gjort det ekstra belastende, jeg skiftede battery i en nyere Macbook og bare det at finde en rigtig skruetrækker var et helvede.
Men der skete et lille mirakel. Jeg fik den gamle til at virke. Jeg troede så meget det var hardware der var stået af men ekstra skærm og en omstændig geninstallation klarede sagerne, for nu. |
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Funktioner
Tak(0)
|
Efter min mening er hybrid diske noget fanden har skabt. Der er meget delte meninger omkring performance og hastigheden går ned i længere tid når man defragmentere harddisk delen af hybrid disken.
Efter min mening skal man købe med en SSD og udvide med en konventionel harddisk når der er behov for pladsen.
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
andershede
Funktioner
Tak(0)
|
Kunne ikke være mere enig. På en mac er der vel kun én HDD plads? Selvfølgelig kunne man måske i tilfældet med min Macbook Pro med nogle år på bagen udskifte DVDdrev med en HDD mere?
Men jeg synes faktisk det er vildt så meget god ydelse der er i også ældre macbooks bare de får en SSD harddisk. Hvis jeg var fattig studerende ville jeg gå efter en 4-6 år gammel Macbook og så i med en SSD. Det vil jo længe være rigeligt til almindelig skole/arbejdsbrug. Før jeg satte SSDen i var den der loadecirkel et evigt bekendskab ligesom lyden af roterende harddisk. Jeg forstår ikke man ikke sælger et så kvalitetsorienteret produkt som alle Macs/iMacs med SSD. I år 2016! Hvem køber en spritny computer uden SSD? |
|
MartinR
Ny bruger Oprettet: 18-April-2009 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
Når man køber en (i)Mac med Fusion Drive, er det IKKE en hybrid disk, det er rigtig tiered storage med 2 fysiske diske. Så data ligger ENTEN på SSD eller den roterende disk og bliver flyttet i baggrunden mellem de 2 diske, alt efter hvad der er mest brugt. Derudover holder den altid lidt plads fri således at de første man skriver altid er til hurtigt medie, der bliver så senere automatisk gjort plads fri igen ved at den flytter noget til den roterende disk.
På min aldrende iMac fra 2013, kan jeg læse og skrive med 650 megabytes i sekundet, så længe det ligger på SSD disken. Jeg har 3TB plads Om det er en god ide, afhænger af hvad du bruger den til. Til "standard" brug kan det være udemærket hvis du har brug for mere plads end der kan være på en SSD. Personligt ville jeg muligvis vælge ren SSD næste gang men jeg har i hvert fald brug for mindst 1 TB plads på den interne disk. Jeg bruger maskinen til video redigering og her er Fusion Drive konceptet ikke særlig godt hvis man arbejder med mere end 1 kamera. Derfor har jeg 2 eksterne 4TB diske i RAID 0(jaja) som jeg bruger til "arbejds drev". Du kan udskifte diskene selv, men det er meget besværligt og kræver mod. Redigeret af MartinR - 04-August-2016 kl. 14:43 |
|
andershede
Funktioner
Tak(0)
|
Ok, fint nok at høre lidt fra hybrid folket. Det lyder lidt rodet, men man kender det jo godt fra den statipnære hvor jeg nu har fire SSDer og en enkelt gammel HDD. Grunden til så mange er jo priserne, men det nærmer sig da at man kan få en terrabyte for menneskepenge.
At skifte HDD på en 2011 Macbook Pro er vitterligt piece of cake, selv skruerne er bare en lille stjerne, men jeg kan godt fornemme at Apple gør det sværere og sværere. |
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
imac's kræver temmelig meget mere arbejde. Der er masser af guides, men al garanti forsvinder hvis man selv åbner maskinen. Det må udelukkende gøres af autoriseret personale med "autoriseret" værktøj (læs malerspatler med apple logo og lokums svuppere/sugekopper med apple logo)
heldigvis er en ekstern harddisk på lige netop en imac en af de særdeles fortrinlige muligheder der er via thunderbolt. Så mister man ingen performance. (eller også skal man køre afp service på en NAS) Men ja - i dag ville jeg personligt ikke købe nogen som helst maskine med alm HDD hvis den ikke selv kan skiftes ud.
|
|
dr_schlemer
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
Funktioner
Tak(0)
|
Købte en 2011-MacBook Pro med i5 2,3, 500gb HD og 4gb ram for 3000,- Efter upgrade med 500gb ssd og 16gb ram er den jo nærmest uptodate.
|
|
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
|
MartinR
Ny bruger Oprettet: 18-April-2009 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, jeg er også mindre tændt på at købe Apple computere i fremtiden fordi det ser ud til at blive mere og mere indviklet at skifte ting. Jeg har en Macbook Pro fra 2009, den virker fint endnu og jeg har skiftet til SSD i den, det var ikke så svært.
Jeg kunne vel vende mig til at bruge Windows 10 og Adobe Premiere i stedet for Final Cut Pro X til mine nørklerier. :D
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |