recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af AV udstyr i bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af AV udstyr i bio

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af AV udstyr i bio
    Sendt: 15-September-2016 kl. 12:40
Nu er næsten alt layout på plads med min bio og får de første materialer i næste uge.

Men der er stadig en ret væsentlig ting jeg ikke har styr på. Nemlig placeringen af mit av-udstyr, receiver, ps4, mediecenter osv.

Rummet min bio skal være i er 4,7 x 7,5 meter. Indgangsdøren i det ene hjørne i bagvæggen, dvs, rummet er 7,5 langt og lærredet skal være nede for enden modsat døren.

Der kommer til at være et "bord" hvor der vil være opbevaring nedenunder (skjult med et molton gardin) til nogle ting som vi havde stående i kælderen i forvejen og ikke kan placere andre steder.
Dette bord vil løbe i hele rummets bredde minus døren, dvs. ca 3,3 meter og havde en højde på lige over 1 meter.

Udover dette har jeg ikke planlagt nogen møbler af nogen art (men en masse akustiske ting), så der er rimeligt frit omkring hvor jeg skal placere av udstyret. Jeg kunne jo i princippet sætte det op på bordet, men tænker at det vil være lidt ufedt at det står bag ens sidde position? Rigtig upraktisk i al fald hvis der er noget IR udstyr.

Derimod er jeg også i tvivl om jeg vil synes det er fedt at have det oppe ved fronten sammen med lærredet, da jeg er bange for det vil forstyrre med diverse blinkende lamper osv Confused 

Jeg har så set et par som har det stående i siden af rummet, dvs. du sidder nærmest ved siden af så det kommer væk fra ens fokus område. 
Kort sagt har jeg kigget på lidt forskellige løsninger, og har kigget diverse tråde herinde igennem men har endnu ikke fundet en løsning hvor jeg siger "Det er fedt!". 

Nå ja skal lige nævnes, jeg har ikke mulighed for at stille det i rummet bagved eller lign, da rummet hvor døren er, er ud til fyrrummet og det fylder hele væggen bagved bio lokalet. Så det skal places inde i selve bio'en.
Derudover er jeg ikke bange for selv at kreere noget, ja jeg vil faktisk næsten hellere selv lave noget fedt custom end bare at købe en tv-reol eller lign.

Sååå, nogen der har noget input?
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 14:20
Hvordan skal din front bygges op? skal det være screenwall eller hænger du lærredet direkte på væggen?
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 14:49
Lærredet skal hænge lidt ud fra væggen idet, center kanalen skal gemmes bagved.

Men havde ikke tiltænkt at der skulle være en decideret screenwall. Bl.a fordi jeg ikke har lagt mig fast på højttalere. Ved ikke hvor smart det er at bygge en screenwall hvor der er plads til udskiftning af højttalere, synes at have set at man altid "presser" dem godt ind?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 14:50
Vores anlæg placeret bag os, og planen er at komme ud over IR-problematikken ved hjælp af et IR-øje. Som du selv er inde på, vi vil ikke se på andet end billedet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 14:59
Uden screenwall hvor grejet kan gemmes væk i, vil min stemme også være bagved og så med en ir-extender. Hvor meget larmer dit mediecenter og ps4?
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 15:17
Hmm en ir-extender var måske en ok ide.. Havde jeg slet ikke tænkt på. 

Zuppe: Tjaa PS4'en larmer en del når den går amok, men mediecenteret er tæt på lydløst. Jeg vil nok høre projektoren før mediecenteret i al fald.
Men det kunne jo være meget smart at "gemme" det lidt af vejen nede bagi også slippe for det meste af støjen.
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 15:33
Ja, måske du kunne lave et rack under bordet, hvor det hele kan stå i? Så får du også udnyttet lidt spildplads.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 16:23
Ja det skulle ikke være noget problem. Så er det også dejlig diskret :)
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 20:24
jeg ved ikke hvor i landet du bor, men du er velkommen til at se hvad jeg har gjort i min bio, vi har samme størrelse rum.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 20:39
Jo tak det kunne da være rigtig fedt. Jeg bor i Rødovre, så hvis det er i nærheden af hovedstaden er det ingen problem.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 22:04
Jeg synes, at det er et must, at udstyr ikke er synligt når man kigger på lærredet. Samtidig synes jeg, at en screenwall er overkill, med de højtalere du har i kikkerten. Både fordi, at jeg nemt kunne forstille mig, at der kommer mange opgraderinger, når du starter i det prisleje og fordi at en screenwall er lidt overkill i forhold til kvaliteten af højtalere.

Tag eventuelt et kigge på min bio, og se hvordan jeg har løst højtaler bag-lærred, uden at havde screenwall. En af fordelene ved min løsning, er at det er nemt at skifte grej, og skulle jeg en dag finde den "perfekte" højtaler, er det nemt at bygge min løsning om til en screenwall.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 08:58
Bafflewall fordelene er der vel uanset kvaliteten på højttalerne. Eneste "problem" er at stuehøjttalere er bafflestep kompenseret og dermed vil få et stort boost i bassen når de bliver monteret i bafflewall. Dette kan jo så heldigvis fixes med EQ.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu