recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af AV-receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af AV-receiver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 56
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af AV-receiver
    Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 11:38
Hej folkens – jeg tænkte, at dette ville være et godt sted at spørge, da jeg har været ude af hifi-gamet i nogle år efterhånden... Smile

Jeg står over for at udskiftet min 7 år gamle Onkyo TX-SR707, som jeg i sin tid mest købe, fordi den havde direkte phono-indgang til min pladespiller. Siden har den dog skuffet mig lidt og haltet en del, og nu i forbindelse med min flytning, vil jeg gerne have noget andet.

Jeg har søgt lidt rundt i junglen, og det er jo nøjagtig lige så uoverskueligt som for ti år siden. Jeg forstår, at de fleste surround-receivere stadig har problemer på stereo-fronten, selvom de leverer top notch surround. Korrekt?

Nu spørger jeg her til en anbefaling. For at ridse op, så har jeg 5.1 surround system – og jeg har ikke brug for mere/opgraderer ikke til 7.1 eller det, der er vildere. Derfor har jeg brug for en rigtig god forstærker som egner sig godt til følgende:

*Musik i stereo og surround
*Primært klassikerfilm, hvor der oftest er mono eller stereospor
*God til film i surround (ser da en nyere film i ny og næ, men ser langt flest gamle, hvor surround ikke er nødvendigt)

Prisklasse: Max 5000 kr.

Jeg bruger altså primært mit surroundsystem til musik – både DVD-A, BD-A og SACD, ikke til film.

Så kort sagt: Findes der en AV-receiver, som har særligt fokus på god stereolyd, men som samtidig også spiller godt i surround. Altså, til 60-70% stereo/monobrug og 30-40% surroundbrug? Og ikke omvendt (som jeg forstår, at de fleste receivere er).

På forhånd tak for indspark! Thumbs Up
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 12:22
Jeg har en Nad t757v2 du kan købe til 3000kr. Der kommer hdmi 2.0 modul til den meget snart.
Nad syntes jeg (og mange andre) er ret ferme til stereo brug. Flere reviews har da også beskrevet dem mere som en fler kanals musik receiver end isoleret surround receiver.
Nå, men jeg har selv været rigtig glad for den til musik og så gør det jo ikke noget den er fremragende til film:)
Der er opgraderet hdmi kort (efterår 2015) på den så det er v2. Dvs der stadig er garanti på.

Jeg er selv blevet så glad for Nad at jeg har købt en anden model:)
http://hometheaterreview.com/nad-t-757-av-surround-sound-receiver-reviewed/

Redigeret af Bromberg5 - 13-Oktober-2016 kl. 12:37
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 14:27
En receiver der er dårlig til stereo er ligeså elendig til surround. Der kræves de samme egenskaber bare i flere kanaler.
At svaghederne så nemmere bliver afsløret på musik/stereo er en anden sag.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 15:17
Helt enig. Langt de fleste surround receivere går dog ikke for deres evner til stereo. Det er de færreste og især under 10.000kr.
Jeg har dog endnu til at høre den modsatte påstand - at en receiver der er god til stereo ikke levere til surround:).
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-December-2008
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 21:07
Det er bestemt ikke min mening at hijacke dit topic, så jeg håber at det er OK at jeg spørger.
Hvordan ved I, at en surround receiver er dårlig til stereo? Hvad er det I lytter efter, for at bedømme det?
Til top
Timeguardian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Timeguardian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 00:55
Hej

Havde selv en Onkyo tx-nr807 for et par år siden.

Den blev skiftet ud med, en Pioneer SC-LX71 ( ice forstærker ).

Den matcher mine B&W højtaler perfekt, da de er varme i lyden og Pioneerèn kan være lidt kold/klinisk, så et godt match, til mit budget.

Onkyo èn blev altid sindsyg varm, når man så film, hvilket er lige det modsatte med Pioneer `en.

Kan du undvære de nye formater som Atmos osv. så er det en, du burde have med i tankerne.

Har selv en matchende Blu-ray afspiller til den, der gør brug af PQSL, der fjerner jitter, ved afspilning af almindelige cdèr.

Her er en fin artikel om den.

Kan findes brugte på DBA ,til omkring 4000 kr.

Redigeret af Timeguardian - 14-Oktober-2016 kl. 01:01
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Det er bestemt ikke min mening at hijacke dit topic, så jeg håber at det er OK at jeg spørger.
Hvordan ved I, at en surround receiver er dårlig til stereo? Hvad er det I lytter efter, for at bedømme det?

Det folk kalder dårlig til stereo, er vel når de har kørt Auto kalibrering og det bare generelt lyder skidt. Det kan være alt muligt, f.eks. anstrengt top ved høj lydstyrke, pga eq indstilling er helt ude i hampen.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

et fantastisk spørgsmål
Man kan spørge. Hvem og hvordan definere man god lyd. Og hvem bestemmer hvad der er go lyd? et svar må være den der lytter.
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Oktober-2016
Point: 56
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 10:22
Tak for indspark, allesammen. Umiddelbart klinger NAD's "music first"-mantra meget dejligt i mine øren, og det lyder også godt, det her med, at de blandet sig i opskalering og den slags. Især når jeg har en Oppo, som skal fodre den med signaler. Smile Så det ender nok med at være den vej, jeg går.

Re. PF: Alt i orden. Personligt lytter jeg efter detaljegraden i lyden og det diffuse begreb, som mange kalder "varme" og "dybde". Mit problem ved Onkyoen har været, at jeg har fundet lyden ret flad og udynamisk, selv efter kalibrering med Audyssey såvel som manuelt.
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-December-2008
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2016 kl. 13:03
Tak for jeres svar. 

Spencer > Jeg har selv en Onkyo TX-NR609, og jeg kan godt nikke genkendende, til det med flad og udynamisk. Jeg har dog ikke kørt en kalibrering, da jeg har glemt alt om det.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu