recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er din router sikker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er din router sikker?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er din router sikker?
    Sendt: 20-November-2016 kl. 12:17
Hej.
Har lige læst denne artikel fra Alt om data.
http://www.altomdata.dk/din-router-sikker
Og  jeg er blevet noget forundret over det skriver.
Citat ". Hvis du på nogen som helst måde kan undgå det, så lad være med at bruge en router, som bliver givet til dig fra din internetudbyder. Disse enheder er typisk langt mere usikre end dem, du køber selv. De kommer typisk også med kodeord, der er hardkodet ind i routeren og ikke kan ændres af slutbrugere. Det, sammen med det faktum, at den software, som routeren kommer med, ofte er flere versioner bagud end den version, som producenten leverer sammen med deres egne routere gør, at disse routere er mere usikre end en router, du selv har købt."
Kan det virkelig være rigtig,så er v i mange der har en usikker router,.
Mvh.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 13:17
Sjovt nok, så har jeg også en router fra men udbyder (YouSee) som er blandt de mest udbredte i Danmark.
Den er ikke med standard password fra producenten, hverken på WAN eller LAN siden, den bliver opdateret uden jeg behøves at røre en finger. Det er ganske givet oftere end de fleste routere folk køber fordi de har læse at "udbyderens router er farlig".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 20:20
Det er godt nok ved at være mange år siden jeg har læst i et altomdata blad. ikke mindst fordi de faktisk ikke er så voldsomt professionelle. (ligger lige over bundskraberen Komputer for alle)

en ting er at man generelt er tvunget til at anvende udbyderens jern da de vedligeholder indstillinger som du som bruger ikke kan få adgang til. Dernæst KAN man dog sikre sig ved at købe sin egen router og få udbyderens sat som bro. 

Som sådan har de egentlig ret. Det udbyderne leverer er generelt noget forfærdelig skrammel. og det er ikke bare sikkerhedsmæssigt, men i ligeså høj grad på kvaliteten, så man gør i høj grad sig selv en stor tjeneste ved kun at anvende deres enhed til en eneste ting - nemlig at viderestille alle data til ens egen enhed. - så kan man så selv vælge hvor meget man vil investere i kvalitet og sikkerhed.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det er godt nok ved at være mange år siden jeg har læst i et altomdata blad. ikke mindst fordi de faktisk ikke er så voldsomt professionelle. (ligger lige over bundskraberen Komputer for alle)

en ting er at man generelt er tvunget til at anvende udbyderens jern da de vedligeholder indstillinger som du som bruger ikke kan få adgang til. Dernæst KAN man dog sikre sig ved at købe sin egen router og få udbyderens sat som bro. 

Som sådan har de egentlig ret. Det udbyderne leverer er generelt noget forfærdelig skrammel. og det er ikke bare sikkerhedsmæssigt, men i ligeså høj grad på kvaliteten, så man gør i høj grad sig selv en stor tjeneste ved kun at anvende deres enhed til en eneste ting - nemlig at viderestille alle data til ens egen enhed. - så kan man så selv vælge hvor meget man vil investere i kvalitet og sikkerhed.

Hej.
Du mener altså også at man skal købe sin egen router,og kun bruge udbyderens i bridge mode.
Jeg har Altibox og deres router Zyexl P 2812ac.og den er låst og der er ingen mulighed for at komme i maskinrummet.
Havde samme router da vi havde Fulrate internet,og der kunne man logge ind på routeren.
Hvad er bedst,når man ikke kan logge ind kan man heller ikke lave nogen ulykke.
Mvh.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 09:52
Hvad skulle det hjælpe at sætte en ekstra Router på? Alt, nem-id, koder til Netbank, passwords, skal igennem udbyder Router anyway. Så hvordan skulle beskyttelsen forbedres med en ekstra Router?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvad skulle det hjælpe at sætte en ekstra Router på? Alt, nem-id, koder til Netbank, passwords, skal igennem udbyder Router anyway. Så hvordan skulle beskyttelsen forbedres med en ekstra Router?

Fordi det intet har med hvad der går gennem routeren at gøre, men om folk kan "komme ind" udefra.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fordi det intet har med hvad der går gennem routeren at gøre, men om folk kan "komme ind" udefra.

Klaus

Ah det gir mening
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Claus, har du nogen referencer til udbydernes routere er decideret usikre (mere usikre)?
Jeg er helt på det rene med, at det oftest er noget skrammel. Men det er første gang jeg ser nogen påstå, at de ligefrem er usikre og man derfor skal holdes sig langt væk fra dem. Faktisk vil jeg mene, at AOD burde dokumentere den påstand.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 15:35
Jeg kan kun tale omkring erfaring med YouSee kabeltv routere, men det er min erfaring at de får ny firmware og er sikret på forsvarlig vis.

YouSee bruger en række forskellige routere og jeg smed for sjov en helt 3. part kabelmodem med router på deres netværk. Det opdaterede automatisk til YouSee firmware med nye instillinger.

Men om der skulle være nogle internet leverandører som ikke er så nidkær omkring sikkerheden skal jeg ikke udtale mig om.

Men hvis man ønsker højere sikkerhed på sit netværk, så bør man først slukke Plug'n'play protokollen på routeren og sørge for at der ikke er nogle åbne porte.
Herefter kan man overveje om man vil investere i egen router og selv holde den opdateret.

De fleste routere skal betragtes som et passiv skjold. Det forsvarer alle angreb på netværket, hvis ikke brugeren selv opsøger problemet.
Hvis brugeren selv trykker på eksempelvis et forkert link, eller åbner porte i routeren, så er sikkerheden kompromitteret.

Redigeret af Cyberguyen - 21-November-2016 kl. 15:36
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men hvis man ønsker højere sikkerhed på sit netværk, så bør man først slukke Plug'n'play protokollen på routeren og sørge for at der ikke er nogle åbne porte.
Herefter kan man overveje om man vil investere i egen router og selv holde den opdateret.

De fleste routere skal betragtes som et passiv skjold. Det forsvarer alle angreb på netværket, hvis ikke brugeren selv opsøger problemet.
Hvis brugeren selv trykker på eksempelvis et forkert link, eller åbner porte i routeren, så er sikkerheden kompromitteret.

Jeg er ikke enig i ovenstående. 
Det første skridt, (og det er her rigtig mange mennesker slet ikke er). Det er at sætte sig ind i, hvad en router er for noget. For mange er en router = forbindelse til internettet.
Thats it! Ihvertfald så længe det virker og alle er glade. 

Alene problematikken med at åbne porte, som jeg betragter som en basal del af routeren, det er for mange en by i rusland, og de skal ligefrem bruge decideret vejledninger til det, aller helst også med div youtube videoer. Det burde ligger så grundlæggende i alle, (der vel at mærke interessere sig for sikkerheden på lokal nettet). Desværre var det årsagen til, at UPNP blev opfundet. Det var alene for at at holde det simpelt for brugerne, så de ikke skal tænke så meget. Tænk hvis det samme var tilfældet ved folks private hjem, dørlåse osv.. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 17:33
Kim

Min egen ældgamle zyxel router som dengang kostede et par hundrede i vejledende køb er den jeg bruger via fullrate, elendig kvalitet, kan stort set ikke håndtere apple enheder (og dem har jeg nu nogle stykker af. Crap wireless netværk uden ordentlige antenner). Nu har zyxel rent faktisk også været involveret i et par af de sikkerhedsbrister der har huseret over de sidste par år. (selvom TP-link er klart værst, af de mere kendte mærker her i DK) funktionaliteter og software er ikke den samme som i en router til et par tusinde (og ja der kan også være problemer - cisco, juniper etc)  men det betyder per automatik også at udviklingskronerne ikke er brugt på sikkerhed.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 18:41
Når folk generalisere så bliver jeg træt. Det er sådan set uanset om det er DF eller Trump der står og råber at indvandre stjæler, dræber, voldtager mv. eller når AltOmData lukker luft ud.

Hvordan kan man som medie melde ud at routere udleveret af en Internet udbyder typisk er langt mere usikre end dem folk selv køber? Det er da fuldstændig grebet ud af den blå luft.

Derudover er det jo meget sjovt at toppen af deres side ser sådan her ud:

Det er sgu da meget påfaldende at AltomData så lige kan hjælpe med en banner reklame for en router. Mon ikke Altomdata får en fin provision, hvis folk hopper i med begge ben og i ren frygt farer til at købe en ny router?

Kan en router fra en Internet udbyder være usikker? JA
Kan en router der ikke er fra en internet udbyder være usikker? JA
Kan man som udgangspunkt forvente at kritiske sikkerhedsfejl bliver rettet hurtigere, hvis man har købt en router selv? NEJ.
Kan man som udgangspunkt forvente at kritiske sikkerhedsfejl bliver rettet langsommere, hvis man har købt en router selv? NEJ.

Kan man overhovedet sige noget generelt om emnet? NEJ. 

Når folk bliver ramt, så er det jo typisk fordi de selv er blevet snydt. Folk der har fået "Virus" eller "kidnappet" sin disk har jo som udgangspunkt altid selv givet lov til at programmet måtte køre. Min påstand er at over 90% af alle sikkerhedsbrister sker pga. folk ikke tænker sig om. (estimatet med de 90% er grebet ud af den blå luft, men nu har du læst det på internettet, så er det jo rigtigt nok).
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu