|
palcering af højtalere i mit hus |
Besvar |
Forfatter | |
Siiiimon
Ny bruger Oprettet: 23-November-2016 Status: Offline Point: 4 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 23-November-2016 kl. 13:33 |
Hej,
jeg skal tila t bygge nyt hus. Min elektriker foreslår at jeg allerede nu tænker ind I tegningen hvordan jeg vil hav eplaceret mine kommende højtalere. Jeg overvejer Heos fordi det er en smule biligere end Sonos og er "ledningsfri". Dog skal have placeret stikkontakterne oppe på væggen hvis jeg ønsker at placere dem der. Jeg har vedhæftet en plantegning af mit kommende hus, og jeg har angivet hvor jeg tænker at der kunne være højtalere: én I hver ende af stuen + en soundbar I stuen ved fjernsynet én I hver ende af køkkenalrum. én lille I bryggers én lille på toilettet Se billed her: Selvfølgelig har jeg begrænsede midler, så jeg har ikke råd til at sætte højtalere over det hele. Samtidig ønsker jeg selvfølgelig at lyden bliver god. Nogle kommentarer? |
|
JakobSkaarup
Pause fra forummet Oprettet: 14-Juli-2011 Status: Offline Point: 989 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du overvejet indbygnings højtalere?
Jeg ville være stærkt skeptisk overfor at vælge en løsning hvor man gifter sig med et system som måske er outdated om 5-10 år. Jeg har lige været møllen igennem, og herhjemme valgte vi at få monteret højtalere i lofterne de steder hvor vi viste vi havde brug for det. Men udover det har vi fået trukket ekstra kabler som ligger over loftet i de forskellige rum, lige til at tage i brug hvis vi finder det nødvendigt. Alle kabler mødes i vores teknik rum hvor de bliver samlet i et rack hvor der sidder forstærkere. Lige PT bruger jeg Raumfeld til at distribuere lyden med og vi elsker det herhjemme. Hvis Raumfeld en dag ikke er længere er jeg ikke tvunget til at udskifte ALT som man er med eksempelvis SONOS hvis de eksempelvis skulle gå konkurs, eller beslutte sig for at lave en APPLE hvor de stopper supporten på gamle produkter for at tvinge forbrugeren til at købe nyt grej. Hvis du kommer forbi Amager ved lejlighed må du gerne kigge forbi og se løsningen.
|
|
JakobSkaarup
Funktioner
Tak(0)
|
NB: Få sat lydloft op i alle rum, du bliver glad for det ;)
|
|
Siiiimon
Funktioner
Tak(0)
|
Hej.
Mange tak for feedback. Med hensyn til indbygsningshøjtalere. Binder jeg mig så også´til nogle bestemte indbygningshøjtalere hvis jeg vælger dem? /Simon
|
|
JakobSkaarup
Funktioner
Tak(0)
|
Nej det gør du ikke, det er jo bare højtalere. Den problematik opstår kun når man kombinere det hele i en enhed som f.eks Sonos. Min løsning er jo separarte højtalere, forstærkere og så en enhed som leverer streaming (Kan være Sonos, Raumfeld, Heos eller noget helt andet)
Jeg har selv opsat Tannoy CMS603 højtalere og så driver jeg dem med nogle LAB 240 forstærkere. Fordelen ved dem er at de selv slukker når de ikke får signal, så sparer man lidt på strøm regningen
|
|
Siiiimon
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har netop snakket med mit byggefirma. Desværre har de ikke mulighed for indbygningshøjtalere.
Jeg tror derfor at jeg er nødt til at køre med Sonos/Heos, så slipper jeg nemlig for ledningshelvedet. Min plan er at placere stikkontakter der hvor jeg ønsker at højtalerne skal sidde. Synes du at det virker som fornuftige placeringer der hvor de er tegnet på tegningen?
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19474 |
Funktioner
Tak(0)
|
Om det er stikkontakter eller tomrør til højttalerledninger er vel et fedt?
Jeg er godt nok langt fra at ville vælge "trådløs lyd". Klaus |
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4907 |
Funktioner
Tak(0)
|
Til stuen vil jeg vælge forstærker og passive højttalere. Det kan sagtens være trådløst mellen forstærker og afspiller.
I resten af huset vil jeg vælge trådløse højttalere. Selv kører jeg en blanding af bluetooth og airplay. Jeg har ikke brug for at spille det samme i flere rum. Ofte bliver der afspillet fra flere enheder på samme tid i forskellige rum. Med hensyn til kvalitet kan jeg ikke høre forskel på losless airplay og CD. Så jeg har skrottet CD-afspilleren. Bluetooth leverer en ganske glimrende kvalitet til trådløse højttalere. |
|
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9376 |
Funktioner
Tak(0)
|
Køb evt en heos/sonos/Bluetooth højtaler med det samme. Så kan du teste de forskellige løsninger inden du flytter i hus.
3 små højtalere kan alligevel ikke ses på det samlede hus budget. Jeg ville hoppe på sonos / heos løsningen |
|
Bconrad
Guld medlem Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg byggede hus for et par år siden og er pt ret træt af at jeg ikke fik kørt nogle tomrør til baghøjttalere. Hvis du tænker almindelige højttalere og surround engang så gør lige dog selv den tjeneste.
|
|
Thermighty
Bruger Oprettet: 31-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
Funktioner
Tak(1)
|
Hej.
Jeg har bygget hus ved huscompagniet og stod i samme dilemma som dig. Jeg fortyder ikke mit valg indtil videre, men der er dog nogle gener forbundet hermed. Jeg har valgt indbygningshøjtalere i spise stue 2 stk over spise bord, på begge badeværelser, i siveværelse og i køkken. Hertil har jeg valgt at indbygge mine baghøjtalere i loftet over sofaen hvilket fungere rigtigt godt. Jeg har fået tomrør til alle de steder hvor jeg kunne tænke mig at have min "almindelige" højtalere. Primært til fronter omkring tv et. Samt et til der hvor Sub Woofer skal stå. Jeg har lavet strøm i æft til en projecter, samt til elektrisk lærred. Så er der ligesom dækket ind. Alle kabler til indbygningshøjtalere, samt selve højtalerne har jeg købt selv, og dernæst talt direkte med elektrikkeren om placering osv. Kabler er blot lagt på gangbroen på loftet, selvfølgelig lange nok til at jeg selv efterfølgende har ført dem gennem endnu et par tomrør ned i bryggers til elektronik skab. Problemet jeg så efterfølgende har haft, er hvad der skal drive de i alt 7-8 zoner ( har et par kabler der går i udhænget til terrassen, hvilket kan anbefales til sommeren). Indtil videre har jeg kørt med èn Bluesound node, til en fortærker, og hernæst en højtaleromskifter jeg så manuelt skal vælge zoner på i bryggers. Tanken var selvfølgelig et system der kan spille med Tidal, Spotify osv. i alle de zoner jeg skal bruge. Det kræver så lige Bluesound (eller lign, som Zonos amp.) til hver enkelt zone. Det kræver plads. og er rimelig peberet. Det skal tilføjes at jeg har valgt rigtigt gode indbygningshøjtalere til spise stue, samt som baghøjttalere (http://uk.kef.com/ci200rr-thx) På den måde kommer jeg næppe til at ønske mig andre. Det var lidt lang og snørklet, men skriv endelig da jeg må sige at have brugt uendeligt med tid, Både i planlægningsfasen og efter. Der er virkelig tips at hente, da man ikke kan tage beslutningen senere uden væsentlige omkostninger. |
|
Mit Setup
JVC DLA-HD350,Arcam AVR30, Arcam BDP 100, Kef Reference 3 Kef XQ 5.1setup: XQ 30, XQ 10, XQ 50c,XQ 60b,Sony A8, |
|
Bruger udmeldt 38
-- Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
1. Trådløse højttalere/lyd er intet problem. Skifter standarderne skifter man jo blot enhederne!
2. Jeg forstår ikke rigtig din tanke bag at sætte højttalerne i hver sin ende af et rum! Det bliver noget mærkelig noget at lytte til. Højttalerne skal vel sættes op som stereopar? I stuen ville jeg sætte en stereopar på væggen ind mod soveværelse og værelse. I køkken/alrummet ville jeg sætte dem på den venstre væg (mod terrasse?). M.v.h. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |