recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Horn projekt: Andromeda
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Horn projekt: Andromeda

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Horn projekt: Andromeda
    Sendt: 31-December-2016 kl. 09:50
Er igang med at lave et par horn højttalere.

Har været igang siden sep. Regner med de står klar i starten af det nye år.

Har folk på til det tekniske, samt træarbejde. Alt er lavet fra bunden. Dvs. Det også er hjemmebygget horn og ikke købt færdigt.

Horn er lavet i polsk krydsfinér. Efterfølgende fået olie og en anden coating, for at beskytte mod sollys. (Husker ikke hvad det var!)

Kabinetter er lavet i 25mm massiv Mahogni. De er skåret ud i stave, for efterfølgende at blive limet sammen og har fået en svag bue mod bagenden. Skal evt. Bejses og have en halvblank lak. Muligvis kun lak og igen, muligvis senere have en helblank, afhængig af hvordan det ser ud med den halvblanke.

Top/bund/front/bagside er 25mm MDF. Disse skal males sort, enten mat el. Højglans.

Diskantholder, som ses på billederne skal laves i et stykke solid alu. Muligvis bliver det en anden end på billederne af tegningerne.

Jeg har været heldig at finde et helt fantastisk kabel til internt og til diskant/mellemtone (som bliver forbundet til terminalplader på bagsiden af baskabinettet). Intet mindre end VITUS AUDIO ANDROMEDA højttalerkabel. Så er stilen komplet! Det har ikke været nemt at finde, men det er nu lykkedes!
Vitus er ikke kendt for at lave middelmådige produkter. Det er REN high-end kabel det her!

Det blir et par følsomme banditter, der ikke kræver megen effekt. Så skal samtidigt have fundet en fin lille rørforstærker på et tidspunkt.

Enheder;

Celestion TF-1530
Monacor KU-516
Beyma CP21/f
Jantzen delefilter komponenter.

Godt nytår derude!

Redigeret af Andromeda - 05-Januar-2017 kl. 11:06
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 10:10
Flot og spændende projekt du har gang i der. Det bliver spændende at følge.
Hvor stor er den "kasse"  til bassen?
Horn-ht har det jo med at være rimeligt store Clap
Ning
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 12:36
Hej Ning.

Skal nok holde siden opdateret.

Baskabinettet er ca. 180 liter. (Såvidt jeg husker) h: 800mm b: 545mm d: 600mm

Hornet er 54,5cm bredt. Samme med kabinettet.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 14:37
Basen bliver ikke horn, eller?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hej Ning.

Skal nok holde siden opdateret.

Baskabinettet er ca. 180 liter. (Såvidt jeg husker) h: 800mm b: 545mm d: 600mm

Hornet er 54,5cm bredt. Samme med kabinettet.

Nåhhh... det er jo ikke så galt, kun som et mindre køleskabLOL 
Ning
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 21:03
> Klaus

Bassen er basrefleks.

I
> Ning

Ja det er da noget der ligner .. måske endda en vaskemaskine 😄
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 11:11
Har opdateret tråden.

Som beskrevet har jeg fået tilføjet kabling til ekstern/intern brug.

Har fundet Vitus Audios, Andromeda kabel. Det er bla. Cryogen behandlet. Nu det i hvert fald ikke kablingen der bliver flaskehalsen.

Glæder mig sindssygt meget til at få samlet det hele.

Går igang med at lakere sidst på ugen el. Start næste uge. Regner med de skal have en 4-5 gange. Hvad tror i?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 13:32
Hvordan tegner du med at de lyder?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2017 kl. 14:12
Det er jo svært st sige Klaus!

Men vil gerne have en lidt tilbagelænet lyd, på den måde at diskant ikke er alt for dominerende, så det sigter vi efter at justere i delefilter.
Bassen bliver kontant, med lidt go knurren, ikke alt for tør!
Mellemtone driver, aner det ikke 😄 Men har hørt hornene med en alm 5,5" u. Filter blive sat bagpå. Og da hornet kom foran og lyden kom gennem der, var det som om: ..

." himlen lægger sig ned over dig. Alle fortidens sorger er glemt. Du hviler i dig selv. Du vil ikke noget, du føler ikke noget. Du er i en tilstand af lykke".
😎
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2017 kl. 10:03
Opdatering! 2 gange lak inkl. horn i panden...

Har fjernet løbere på horn og derfor de hvide plamager. De skal lige ha en omgang olie.

Det var alt for nu   
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu