recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mere lys, tak!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mere lys, tak!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mere lys, tak!
    Sendt: 16-Januar-2017 kl. 23:45
Har læst mig fuldstændig død på det her på div. engelsk-sprogede forum og hjemmesider, så nu spørger jeg lige de danske eksperter om jeg har forstået dette korrekt:

Hvis jeg vil have maximalt lumens-udbytte fra min projektor,  så skal den zoomes til større billede (max. zoom) - korrekt?

Jeg spørger, fordi jeg stadig ikke er 100% tilfreds med 3D-billedet på vores W1070+. Jeg har med en Spears & Munsil disk fået det væsenligt bedre, men jeg synes stadig farverne er unaturligt "flade", kontrasten er ringe og billedet er i det hele taget meget mere "se film med solbriller på" end jeg føler at det skal være.

Nu funderer jeg på, om det simpelthen er fordi vi har for stort lærred på for stor afstand og dermed for lidt lys til 3D.
Vi skyder 132" (2.39:1) op fra en afstand af ca. 3,6 meter med max. zoom. Ved 16:9 har vi ca. 110" med min. zoom. Vores dug er hjemmelavet med hvid bi-stretch, så har ingen idé om gain.

Jeg kan regne ud på Projectorcentral, at hvis vi flyttede projektor tættere på, og levede med en mindre billedstørrelse (f.eks. 117" i 2.39:1 ved max. zoom), så går vi (teoretisk) fra 66 nits op til 82 nits. Men batter det noget?? Vil det ekstra lys ved at flytte projektor 40 cm tættere på lærred betyde, at der kommer mere "knald" på farverne i 3D??

Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 06:17
Har du slået alle eco modes/sparefunktioner fra i 3D?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 07:52
For at få mest lys igennem, skal du sætte zoomen, så billedet bliver så stort som muligt og så flytte projektoren tættere på lærredet, så billedet får den rigtige størrelse. Gå evt ned på 100".
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 08:41
Det ville være en nem test.

Sæt projektoren tættere på lærred gerne omkring 100" billede. Og test forskellen .

Uden at kende dit setup vil jeg mene at du er på grænsen pga det store lærred.

Formoder at at lys er slukket i rummet når du tester.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Det ville være en nem test.

Årh, nem og nem ... det kræver immervæk at PJ inkl. ophæng tages ned og sættes op igen! Men jeg forstår hvad du mener Smile

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Formoder at at lys er slukket i rummet når du tester.

Ja, eneste lys er fra PJ.

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Har du slået alle eco modes/sparefunktioner fra i 3D?

Oh, ja. Jeg kan uden problemer kører i "Economic"  på 2D, men i 3D har jeg testet med de to andre for at se, hvilken gav mest lys. Anyway, lampen smider alt det ud den kan trække.

I har foreslået at teste med 100" billede, men det fremgår ikke ved hvilket billedformat. Hvis vi flytter PJ 40 cm nærmere (3,2 m fra lærred) får vi 117" i Scope og 95" i 16:9 - det er smertegrænsen for konen (det var hende, som ville have 130" lærred til at begynde med!) så jeg håber det er tilstrækkeligt til at gøre en forskel.

Tak for svar, jeg ser hvor meget det giver og vender tilbage!

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 13:53
Nåh, så har jeg gjort det, og ... hm. Er sgu ikke blæst bagover. Havde håbet på en større forskel, men udover at skarpheden er mærkbart bedre og at jeg har kunnet øge kontrasten en smule*, så kom der sgutte det vilde liv i farverne. Det er simpelthen som om, at i udendørsscener enten 1) er alt filmet lige omkring solnedgang på en skyfri, men iskold vinterdag eller 2) i gråvejr, og indendørsscener er optaget med lysstofrør som lyssætning. Det er mørkt, koldt og grimt.

Det underlige er, at jeg faktisk er i stand til at få ganske hæderlige resultater med Spears & Munsil-disken. I alle testbilleder har jeg efter kalibrering fine black- og white levels, så jeg forstår ikke rigtigt hvorfor farverne ser så livløse ud! 

(*for at få hæderlige resultater i kalibrering står kontrast på -9  i afspilleren og 41 i PJ. Skruer jeg højere op går alle detaljer fløjten)

Redigeret af jacobe - 17-Januar-2017 kl. 15:52
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 21:20
Ikke så meget en løsning på dit problem med et uddybende spørgsmål; De 66 nits, føler I at det er nok til alm. 2D visning, og taler vi om et dedikeret rum med mørke vægge, eller er det et stue setup ? 

vh Rasmus
MORE BASS
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 22:06
Ja, vi er på alle måder fuldt ud tilfredse med billedet i 2D. Og ja, det er en dedikeret bio, se evt min biotråd "Tin Smith Cinema".
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2017 kl. 22:43
(Sorry, ville redigere mit indlæg, men fik trykket citér i stedet!)

Link til min biotråd: "Tin Smith Cinema".

PS: Lampen har kørt lidt over 1500 timer, hvis nogen skulle undre.

Redigeret af jacobe - 17-Januar-2017 kl. 22:46
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 00:26
Årsagen skyldes at langt de fleste projektorer ikke har lys nok til 3D. 3D æder 60% af lysstyrken ift normal 2D. Selv de nye Sony'er ligger på grænsen så snart man går op i en nogenlunde fin billedstørrelse ( over 100" )

Redigeret af Ole_M - 18-Januar-2017 kl. 00:27
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 00:39
Ja, jeg må vel bare sande at det ikke bliver bedre, og lære at leve med det. Og eftersom det ikke rigtigt gjorde den store forskel at flytte projektoren så kan vi sgu ligeså godt beholde vores 132" billede LOL
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2017 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

(Sorry, ville redigere mit indlæg, men fik trykket citér i stedet!)

Link til min biotråd: "Tin Smith Cinema".

PS: Lampen har kørt lidt over 1500 timer, hvis nogen skulle undre.

Jeg har kigget og efterladt et spørgsmål :-)
MORE BASS
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu