recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan vælger vi gode hvidevarer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan vælger vi gode hvidevarer?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan vælger vi gode hvidevarer?
    Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:53
Til vores nye hus skal vi have købt nogle gode hvidevarer, som vi kan være glade for de næste mange år. Vi har behov for følgende hvidevarer:

- Vaskemaskine
- Tørretumbler
- Opvaskemaskine
- Ovn
- Køleskab
- Fryseskab
- Emhætte
- Kogeplade

Men hvordan vælger vi nogle gode hvidevarer?

Selv regner jeg med at gøre følgende:
1. Tjek test på tænk
2. Gå efter hvidevare der larmer så lidt som muligt
3. Tage ud og kigge på dem

Er der andet vi kan gøre, for at få nogle gode hvidevarer?
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 20:46
Ved ikke hvilke mærker eller modeller du skal kigge efter.
Men kan sige jeg virkeligt savner pyrolyse i ovnen og induktion på kogepladen, så her må du ikke spare, hvis du skal være glad for det.
Savner også min ekstra brede kogeplade. Jo bredere jo bedre, hvis du spørger mig.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 22:27
- Vaskemaskine (Bosch - produceret i Tyskland. Fåes ganske tyst og med 10 års motorgaranti).
- Tørretumbler (Bosch - produceret i Polen. Ganske tyst)
- Opvaskemaskine (Bosch - igen kan de fås i udgaver som er meget stille)
- Ovn - Voss/Electrolux
- Køleskab - Bosch
- Fryseskab - Bosch
- Emhætte - Så stille så mulig, men stadig med kraftig sugeevne. Det optimale er en model, hvor motoren placeres på loftet
- Kogeplade - Voss/Electrolux - og for guds skyld: INDUKTION.

M.v.h.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.

Vi er netop flyttet for kort tid siden. Vi forlod et hus med et nyere (mindre end 2 år) Gram induktionskomfur. Det var væsentlig bedre end det gamle keramiske komfur. 
I det nye hus har vi en stor Miele kogeplade med 5 zoner, også induktion. Der er en verden til forskel på det gamle Gram induktion og så denne Miele. Denne Miele slår Gram induktionen med adskillige længder, på trods af at Miele pladen er mindst 6 år... Ja det er nærmest ikke engang samlignlige. Den er selvfølgelig også væsentlig dyrere.
Så derfor: Induktion er ikke bare induktion.. Der er tilsyneladende en massiv forskel på dem. 

Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

M.v.h.

Vi er netop flyttet for kort tid siden. Vi forlod et hus med et nyere (mindre end 2 år) Gram induktionskomfur. Det var væsentlig bedre end det gamle keramiske komfur. 
I det nye hus har vi en stor Miele kogeplade med 5 zoner, også induktion. Der er en verden til forskel på det gamle Gram induktion og så denne Miele. Denne Miele slår Gram induktionen med adskillige længder, på trods af at Miele pladen er mindst 6 år... Ja det er nærmest ikke engang samlignlige. Den er selvfølgelig også væsentlig dyrere.
Så derfor: Induktion er ikke bare induktion.. Der er tilsyneladende en massiv forskel på dem. 

Det kan jeg bekræfte; Har en (ellers dejlig) 80 cm. bred IKEA induktionsplade, produceret af Elektrolux

Mine forældre ruller med Miele, og her er der altså bare mere smæk på.. mærkbart mere... og det er vel og mærke ikke fordi jeg I det daglige bemærker at den jeg selv har monteret fungerer dårligt...
MORE BASS
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 23:28
Og det er ikke sådan at det Gram og IKEA er tilsluttet til 230 volt, hvor Miele'erne er tilsluttet kraft? For det giver fan's til forskel!

Det er VIGTIGT at man tilslutter sit komfur og ovn til kraft, da alting ellers tager meget længere tid, p.g.a. nedsat effekt.
Mange nye komfurer, ovne og dropinetter kommer med et stik, hvor det er lavet så de kan tilsluttes til 230V. De skal så skilles ad i 2 x fase, 1x nul og 1 x jord.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 08-Februar-2017 kl. 23:29
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 23:44
Køl og frys: Overvej Liebherr.

Købte i sommers Liebherr skabsfryser og køl til garagen.
Det er lidt anderledes, burde være ganske holdbart og har fine features.

Liebherr producerer køl for miele, har bedre indretning i lågerne og er lidt billigere.
Kig evt i Tyskland på priserne der.

Ellers vil jeg falde i koret og sige pyrolyse og induktion. Og sørg for at induktionspladerne kan få luft nedefra, ellers holder elektronikken ikke så længe...

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 12:51

Og det er ikke sådan at det Gram og IKEA er tilsluttet til 230 volt, hvor Miele'erne er tilsluttet kraft? For det giver fan's til forskel!

Det er VIGTIGT at man tilslutter sit komfur og ovn til kraft, da alting ellers tager meget længere tid, p.g.a. nedsat effekt.
Mange nye komfurer, ovne og dropinetter kommer med et stik, hvor det er lavet så de kan tilsluttes til 230V. De skal så skilles ad i 2 x fase, 1x nul og 1 x jord.

M.v.h.

Jeg må være dig svar skyldig Henrik. Jeg monterede selv Gram komfuret. Men jeg kan simpelthen ikke huske om det kører 230volt eller 380volt. Jeg satte det bare til med de ledninger der fulgte med.
Og da vi er flyttet, kniber det lidt med at undersøge det nærmere.  

Anyway..
Jeg vil, til enhver tid, som forbruger, forvente - At alle brugsgenstande er sat til standard at fungere optimalt. Og det derfor kun er ved et bevidst aktivt valg, at man kan ændre dette. Fx ændre et komfur fra 380volt til 230volt. Dette kan være gjort af praktiske årsager, da det ikke er alle der har/havde 380volt til deres komfur installation, dengang jeg var elektriker. (Det bør dog være ved at være et uddødet argument i dag). 
Det omtalte Gram komfur var rimelig billig, (mener det kostede omkring 5K). Så jeg tror på, at prisen har mere at sige i forbindelse med forskellen på det nuværende Miele og Gram komfuret. 
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Til vores nye hus skal vi have købt nogle gode hvidevarer, som vi kan være glade for de næste mange år. Vi har behov for følgende hvidevarer:

- Vaskemaskine
- Tørretumbler
- Opvaskemaskine
- Ovn
- Køleskab
- Fryseskab
- Emhætte
- Kogeplade

Men hvordan vælger vi nogle gode hvidevarer?

Selv regner jeg med at gøre følgende:
1. Tjek test på tænk
2. Gå efter hvidevare der larmer så lidt som muligt
3. Tage ud og kigge på dem

Er der andet vi kan gøre, for at få nogle gode hvidevarer?

Det er sådan et spørgsmål man ikke skal forvente at få brugbare svar på...

De fleste svarer ud fra deres egne begrænsede erfaringer og det kan man ikke rigtigt bruge til noget. Man kan altid finde eksempler på at noget billigt har været godt og noget dyrt har været skidt..

Generelt er det min fornemmelse at pris og kvalitet hænger sammen når vi f.eks. snakker hvidevarer. Men, det er jo så min egen begrænsede erfaring Wink
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Det er sådan et spørgsmål man ikke skal forvente at få brugbare svar på...

De fleste svarer ud fra deres egne begrænsede erfaringer og det kan man ikke rigtigt bruge til noget. Man kan altid finde eksempler på at noget billigt har været godt og noget dyrt har været skidt..

Men det er jo ikke nødvendigvis pris det handler om.

Jeg mener ikke din påstand er helt korrekt. Den bedste måde er faktisk at gå ud og spørge forbrugerne. Det som er problemet med det er, at det netop ikke er begrænset. Så spørger man til vaskemaskiner, så får man lige så mange svar, som der findes af modeller. Og alle synes mere eller mindre deres er det bedste.
Der er dog nogle brugere som godt kan forholde sig reelt til tingene, og eksempelvis erkende, når de har fået købt noget der viser sig at være noget bras. 
Dernæst så skal man som svarende forbruger også prøve at huske de der små irriterende særheder som nogle forbrugsapparater kan have, men som vi ganske enkelt bare affinder os med, og dermed glemmer dem.
Et eksempel:
En ældre Samsung microbølgeovn vi havde, som i sig selv virker ganske fint, men det indbyggede digital ur taber tid helt op til 5 minutter på 2 måneder. Rent praktisk har det jo ingen betydning, men kvalitetsmæssig er det, for mig, et udtryk for, at det simpelthen er noget billigt møg bras, som Samsung skulle have haft kylet i nakken.
Hvis det ikke lige er fordi jeg kom i tanke om det nu, så tror jeg ikke jeg ville have tænkt videre over det, hvis nogen spurgte, simpelthen fordi vi bare lever med det. (Den er dog udskiftet nu, så det skal kun opfattes som et eksempel).

På den anden side kan man ikke bruge testpaneler som Tænk i sådanne tilfælde, for sjældent tester de over lange perioder. Så de ville fx nok aldrig nogensinde have opdaget det. Og måske var lige præcis den model slet ikke kommet med, fordi de operere med begrænset omfang.

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Generelt er det min fornemmelse at pris og kvalitet hænger sammen når vi f.eks. snakker hvidevarer. Men, det er jo så min egen begrænsede erfaring Wink

Jeg tror desværre ikke det er så nemt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu