|
Monoblokke og den slags |
Besvar |
Forfatter | |
sbndk
Guld medlem Oprettet: 30-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 589 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 23-Februar-2017 kl. 09:02 |
Jeg beklager, at mit spørgsmål kan virke fuldstændig banalt, men jeg kan altså ikke helt gennemskue nedenstående omkring monoblokke/for-/effektforstærkere :)
Man har en integreret forstærker - ingen problem. Man har en separat forforstærker og separat effektforstærker - ingen problem. Man har en separat forforstærker og to effektforstærkere - er det det, man så kalder monoblokke? Benævnt mono fordi der er én? Højttaler A er koblet på effektforstærker A og højttaler B er koblet på effektforstærker B - korrekt? Og alt dette forudsætter, at forforstærker har to pre out? Og hvad er det, man opnår?
|
|
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19467 |
Funktioner
Tak(0)
|
Monoblok er en forstærker til en kanal.
Den har sin helt egen strømforsyning, som oftest er ret kraftig. En stereoeffektforstærker har oftest kun en strømforsyning som den deler mellem begge udgangstrin, det vil sige er den ikke dobbelt så kraftig som i monoblokken, kan man risikere at den løber tør for strøm, inden to monoblokke ville gøre det. Klaus |
|
sbndk
Funktioner
Tak(0)
|
Åh, nu giver det pludselig mere mening. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde så meget besvær med, at finde det på Google.
Brokobles udgangene på hver sin effektforstærker så?
|
|
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19467 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er ikke noget át brokoble.
Her er bagsiden af en monoblok. Der er en indgang for en mono kanal og et sæt højttalerterminaler. http://dagogo.com/wp-content/uploads/2013/04/IMG_5959.jpg Klaus |
|
sbndk
Funktioner
Tak(0)
|
Så har jeg måske alligevel misforstået det lidt - det er altså ikke enhver effektforstærker man kan bruge til dette?
|
|
|
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
En monoblok er en effektforstærker med kun en kanal (mono), har den mere end en forstærkerkanal, er det ikke en monoblok længere.
Du kan sagtens bruge eksempelvis en stereoforstærker til en højttaler, enten i brokoblet tilstand (hvis forstærkeren kan det), eller til bi-amping (hvis højttalerne kan det). Klaus Redigeret af KlausDM - 23-Februar-2017 kl. 10:07 |
|
sbndk
Funktioner
Tak(0)
|
Nu faldt tiøren vist for mig - mange tak for forklaringerne og svarene. Jeg havde vist blandet det hele godt og grundigt sammen :)
|
|
|
|
Bruger udmeldt 38
-- Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er så ikke enig i, at de fleste effektforstærkere kun har én strømforsyning. Det er nærmere 50/50, da rigtig mange effekter har dual-mono opbygning.
M.v.h. |
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg syntes at der er langt mellem dem der har to (eller flere) transformatorer.
Klaus |
|
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er ikke behov for 2 preout. Du linker bare højre udgang til den højre monoblok og venstre udgang til den venstre udgang. Der er kun en indgangskanal bag på hver monoforstærker
|
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |