recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ny Sub
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ny Sub

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ny Sub
    Sendt: 02-Marts-2017 kl. 12:58
Hej
Jeg overvejer at skifte min 2 små jamo subs (A400SUB) ud med 1 eller evt 2 lidt større.

Jeg har kigget på Klipsch R-115SW  er der nogle der kender noget til den og har nogle forslag til eventuelle alternativer.

Jeg har også kigget på en Earthquake MiniMe P12 V2.

Min hjemmebio er i en ekstra stue jeg har med 120" lærred og 7.2 setup. Rummet er en vinkelstue på ca 60-65 m2, og den del af stuen hjemmebioen er i er ca 8,5mx5,5m.

Hvis jeg opgraderer mine nuværende subs bliver jeg så skuffet hvis jeg erstatter de nuværende 2 subs med 1 større eller kan 1 større give meget mere end de 2 små ? 


Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 13:45
Mange siger jo at 2 subs er nemmere at få til at "spille" i forhold til en alene....
Ning
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 14:56
Bor du i nærheden af Silkeborg?
For hvis du gør, og vil køre efter det, må du låne min SVS PB12 Plus (som er til salg), og så kan du jo se hvad sådan en fætter kan gøre i din stue CoolEvil Smile
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 15:06
I mit bio rum havde jeg tidligere 2 x XTZ 12.16 (12" subs) og de gjorde det virkelig godt.

Dem kan jeg godt anbefale. Du kan være heldig at finde dem brugt til 2000-2500kr/stk. 

De er ikke helt små og vejer godt 30kr/stk

På det grundlag, tør jeg også godt at anbefale de nyere XTZ 12.17 eller endnu bedre deres XTZ Cinema Sub 1x12. 

Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Bor du i nærheden af Silkeborg?
For hvis du gør, og vil køre efter det, må du låne min SVS PB12 Plus (som er til salg), og så kan du jo se hvad sådan en fætter kan gøre i din stue CoolEvil Smile
Nej jeg bor desværre i Helsingør så man kan vel næppe komme meget længere væk fra Silkeborg medmindre man bor i udlandet eller på bornholm. Til gengæld er jeg altid mindst 1 uge i Silkeborg i sommerferien Tongue
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2017 kl. 17:07
2 subs eller flere er helt klart at fortrække, hellere 2 mindre fremfor en stor, men 
outputtet skal heller være for småt til den størrelse stue.
 
Jeg køre selv med 2 subs der har et rimeligt output i forhold til deres størrelse, min stue er vel omkring 35 kvm2 med loft til kip, og jeg vil sige at dens lillebror x2 til dem jeg har nu var ikke som jeg ville have det, det var bedre end mit udgangspunkt ingen tvivl om det, men var ikke helt tilfreds og manglede lige det der kick og det store smil.  

Men igen det kommer jo også an på hvilket output og hvor dybt det skal gå.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2017 kl. 12:52
Valget af sub bør efter min mening altid bestemmes af hvordan du ønsker dine film gengivet.  Hvis det er vigtigt for dig at subben kan følge med ved reference lydstyrke uanset hvad filmskaberne kan finde på, så skal den kunne levere maximal udstyring ved reference niveau i lyttepositionen uden at krølle sammen.

Hertil er der så spørgsmålet hvor dybt er dybt nok?  

Skal den f.eks kunne gengive 20hz helt linært?

Disse ting bestemmer størrelse og hvor høj SPL den skal kunne levere der hvor den kan placeres.  

Så kommer de kedelige ting:

Hvor kan den placeres?   Hvis man er heldig, og den feks kan stå og lyde godt i et hjørne, hvor man som regel får foræret et langt højere output, der måske nedsætter kravene til hvor højt den kan spille på papiret.

Betyder designet meget?  Hvis ikke, kan man gå på opdagelse i det professionelle segment, der er fyldt med aktive subwoofers hvor der er lagt mest vægt på teknik og mindre på design. 

Min erfaring er, at store subwoofers kan spille rigtig dybt, men kan mangle lidt punch.  Omvendt, hvis dine fronter kan spille fint dybt, og subben bare skal tage over langt nede, så gør det jo ikke noget.   Er det små fronter med begrænset frekvensområde i det dybe, så er to mindre subs måske en bedre løsning. Der kan også være fordele ved to subs i forhold til distributionen af bas i rummet, fordi de dybe frekvenser er så svære at have med at gøre og kan være svære at få perfekte i forskellige lytte positioner.

Til sidst, så har jeg oplevet meget forskellige resultater med det samme udstyr i forskellige rum. Med et dedikeret rum er det i midlertid nemmere hvis det er ok at bygge lidt bas traps, ekstra vægge og den slags hvis der er brug for det.

Det hele er naturligvis et spørgsmål om hvad dine ambitioner og økonomi er med hjemmebiografen.

Morten Stjernholm
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2017 kl. 14:21
Hvis du kigger i Tyskland kan du finde Klipsch'en til 500 euro, dvs du næsten kan købe to, for det samme som en enkelt koster i Danmark. Jeg tvivler meget heftigt på at du kan finde noget som er bedre til prisen, medmindre man går i selvbyg.
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2017 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvis du kigger i Tyskland kan du finde Klipsch'en til 500 euro, dvs du næsten kan købe to, for det samme som en enkelt koster i Danmark. Jeg tvivler meget heftigt på at du kan finde noget som er bedre til prisen, medmindre man går i selvbyg.

Hej, ja jeg havde netop set Klipsch'en i Tyskland til en god pris, men da jeg ikke umiddelbart selv har haft eller hørt noget af dette mærke ville jeg lige høre om der var nogle der kendte dem og har gode eller dårlige erfaringer ?

Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2017 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvis du kigger i Tyskland kan du finde Klipsch'en til 500 euro, dvs du næsten kan købe to, for det samme som en enkelt koster i Danmark. Jeg tvivler meget heftigt på at du kan finde noget som er bedre til prisen, medmindre man går i selvbyg.

Hej, ja jeg havde netop set Klipsch'en i Tyskland til en god pris, men da jeg ikke umiddelbart selv har haft eller hørt noget af dette mærke ville jeg lige høre om der var nogle der kendte dem og har gode eller dårlige erfaringer ?
 
 
Jeg har en Klipsch R-115SW som jeg er mega glad for. Engang ville jeg nok have købt en til men bliver ikke lige pt:) 
. den går langt ned og kan virkelig flytte noget luft.. så tumbs op herfra:)
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2017 kl. 12:57
er lånt inde fra tapeconnection..
 
 
 

Klipsch R-115SW, 15" subwoofer


Den her subwoofer holder ikke bare dine naboer vågne - den hiver dem ud af sengen, stikker dem to flade og knurrer af dem som en varulv.


Der er store subwoofere og så er der STORE subwoofere - Klipsch R-115SW hører under den sidste betegnelse. Det her er en bæst af en anden verden. Med mål på over en halv meter på hver led og en vægt på 36 kg er det her ikke en sub for hverken små drenge eller emsige koner.

Størrelsen på Klipsch R-115SW, den store 15" enhed og digitalforstærkeren der makser ud ved 800 watt gør denne subwoofer til den ultimative udvidelse af hjemmebioen. Du kommer aldrig igen til at tænke 'her mangler sgu lidt bund..' Subben går fra 18Hz til 125Hz, så du er sikret en autentisk oplevelse, lige fra de dybeste eksplosioner til heftigste biljagter.

Vi anbefaler at man er to mand (og gerne en six pack Guld Tuborg) til installation af denne subwoofer.
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2017 kl. 13:40
Klipsch er stor, dynamisk lyd, de går voldsomt dybt, og spiller voldsomt højt, men de er præcise nok til ikke at blive belastende.

Har pt. selv SW-110, har hørt, SW-112 RSW-15, og R-115SW også..
Jeg synes de er super fede
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu