|
Hjemmebio Råd Søges |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
SorenAC ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Marts-2017 Sted: Køge Status: Offline Point: 28 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Marts-2017 kl. 17:19 |
Hej Godtfolk,
Er ny på siden, men har kigget en del omkring herinde og fået en del tanker til mit projekt. Har været så heldig at få en temmelig stor lejlighed og nu skal den jo gøres personlig. Har brugt det meste af dec - feb på at få styr på køkken og badeværelse. Nu er turen kommet til stuen. Og som enhver mand med en drengedrøm om at have en "lille" bio derhjemme, så skal der også indrettes noget i stuen. Dog har jeg set flere af jer sige at man skal ikke overtænke ting og bare gøre det. Det er også fint nok, men savner sku lidt råd til hvordan, hvorledes og evt gode forslag som jeg ikke selv har tænkt på. :) Har siddet og leget lidt med et tegneprogram, for at se om det overhovedet kunne lade sig gøre og må indrømme at jeg har en større stue end jeg lige havde regnet med. :D Billede af stuen set oppefra og så et reallife billede af den væg, det hele kommer til at foregå på. ![]() ![]() Min plan er at der skal sættes et mekanisk lærred op ca midt mellem døren og den store terrasse dør (som man lige kan ane i venstre side nr 2 billede). Og så få det til at kunne køre ned, så det rammer omkring TV's underkant (tv'et bliver sat op på væggen). Projectoren skal sættes op i loftet (som kan ses på det første billede). Placeringen er bare en skitse. Det er så planen at jeg vil have et 5.1 anlæg stående (har ikke fået fundet det endnu). Mht terrassen døren, så bliver der sat mørklægningslameller op og modsat er der en stor skydedør, som kan lukkes til :) Målene kan I se på det første billede. Har ca 402cm fra væg til væg og der er 250cm til loftet. Der er 4meter fra døren og til terassedøren. Der hvor jeg er gået lidt i stå, er mht kabler osv. Nogen der evt kunne give lidt råd til det? Da der ikke mulighed for at lægge dem i væggen :) Samtidig med nogle foreslag til en god projekter, som ikke koster en halv pension ;) Alle foreslag modtages med kyshånd.
|
|
![]() |
|
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor skal højttalerne placeres? Bliver det et at-lærred eller skal højttalerne placeres uden for lærredet?
Projektor tænker jeg sony hw45 eler hw65, evt. epsons tw7300 eller tw9300. Hvis det er lyse vægge og loft, så vil jeg noget kigger på hw45, den er meget lig hw65 Hw65 har auto iris der kan give bedre kontrast, men i et lokale med lyse vægge, så er kontrasten allerede blevet et kompromis og der tænker jeg at de ca 5000,- er spildt. De 5000,- kunne bruges på et godt lærred, om det så skal være et AT-lærred eller et high kontrast lærred til rum med ambient light. Jeg har selv kun set Sony projektorene og syntes de levere et imponerende billede til prisen. Der er mere lys i epson modellerne, men de epson jeg har set har ikke et lige så naturligt billede IMO...Men jeg har ikke set de nye epson modeller, så dem vil jeg ikke kloge mig på. De har også e-shift som er tilnærmet 4k, det kan kan være vigtigt for nogen... Personligt så venter jeg til de ægte 4K kommer i et prisleje der ligger væsenligt under prisen for en ny bil. Kabler kan man trække i kabelbakker, eller evt. i fodpaneler, så er det kun ledningen op til højttaleren der bliver synlig. Det var lige mit lille besyv :-) Pøj pøj med projektet |
|
![]() |
|
SorenAC ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Marts-2017 Sted: Køge Status: Offline Point: 28 |
Mht højttalerne, så er det faktisk lidt op til hvilket anlæg der bliver valgt. Der har jeg ikke lagt mig fast i noget endnu. Men tænker at fronthøjttalerne kommer til at stå på hver sin side af lærredet?
Tænker også på hvilken størrelse lærred jeg skal gå efter? Tænker at man hellere kan købe lidt større end at skulle bytte et mindre ud med et større? Samtidig, så skal det lige siges at undertegnede ikke har bundløse lommer :D Så en projekter til 10k + bliver det ikke lige i denne omgang (medmindre lottoen går hjem i dag) ![]() ![]() Men tak for dit forslag :D Redigeret af SorenAC - 10-Marts-2017 kl. 18:44 |
|
![]() |
|
Har f.eks kigget på dette lærred:
http://www.hifipriser.dk/projektor-tilbehoer/elite-spectrum-series-electric110h-projektionsskaerm-id-8804456.aspx?q=motor Og til anlægget, muligvis noget i stil med dette: http://www.hifipriser.dk/hjemmebiosystem/samsung-ht-j5550w-sort-id-9880778.aspx eller måske dette: http://www.hifipriser.dk/hjemmebiosystem/samsung-ht-j7750w-id-10308597.aspx (har en forkærlighed for de der tårnhøjttalere ![]() Har ikke fået kigget så meget på projektorer endnu. Ved bare at jeg vil sætte pris på at den er hvid, så den blender lidt ind i rummet :)
Redigeret af SorenAC - 10-Marts-2017 kl. 21:17 |
|
![]() |
|
bphhm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1145 |
Spændende projekt. Du kan muligvis få lidt inspiration af min hjemmebio stue.
Jeg synes dit setup ser rigtigt ud måske ville jeg dog placere projektoren længere bagude mod væggen, og jeg vil anbefale at købe brugt så får du mest for pengene. Prøv at se her som eksempel: http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-infinity/id-1031583065/ Personligt ville jeg gå efter nogle mindre højttalere f.eks. http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-kef-eggs/id-1024342002/ Disse KEF har jeg selv haft og med en sub spiller de langt bedre end noget andet til den pris. Hvis du regner med at bruge projektoren meget så kunne jeg måske foreslå et tab tension lærred der er lettere at holde "bulefri" men det er også noget dyrere og kun pengene værd hvis du skal køre med projektor i mange år. Mit eget har indtil videre holdt i 8-9 år. Check projectorcentral.com for råd og test af projektorer. Bemærk at du i dit setup skal være opmærksom på støjtal. Held og lykke, og lad os få nogle billeder løbende.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Jeg skulle lige til at foreslå at få nogle flade væhhøjttalere istedet, så udseendet blir lidt ala bphhm's opsætning. Bassen skal alligevel klares af en god sub. Kabelbakker er i standard udgave firkantede og grimme. Jeg vil foreslå at kigge efter Schneider kabelbakker, som er afrundede og med indfældet låg. Evt kan man male den der skal op til PJ i samme farve som loftet.
|
|
![]() |
|
Det er et stort projekt, når man tænker på at tingene bliver tilføjet lidt efter hinanden :) Og har godt set din stue, den er jo vanvittig lægger :) Men du har ret i det med projektorens placering. Tænker at jeg ville sætte den over sofaen på en lille plade eller bygge en kasse til den og så kører diverse kabler over loftet. Kan muligvis bruge en af de fordybninger der er i loftet, hvis man så bare kunne få nogle kabelbakker der lige passede ind i den trekant og så få malet dem over, så man skjulte både fordybningen og bakken :D Mht kablerne, så skal de kunne gemmes ret nemt da der ikke er mulighed for at bygge noget ind i væggene :( (Det er lejebolig, men regner ikke med at skulle flytte de næste mange år). Angående anlægget, så har jeg ikke været så meget ind i det elektroniske endnu. Tænker at man når projektor og lærred er sat op, kan pejle sig ind på hvad der kan bruges og hvordan det vil se bedst ud, samt give den bedste lyd :) Og det kan faktisk godt være at du har ret i det med væghøjttalere og havde også tænkt på at baghøjttalerne skulle være opsat på væggen. Umiddelbart så regner jeg som sagt ikke med at flytte herfra forløbig :D Så det skal helst gerne være noget der holder i længden. Dog stadigvæk være til at betale for "menig" mand ![]() Hele projektet er ikke noget der bliver lavet på en dag (desværre). Det er økonomien bestemt ikke til, men vil heller ikke have en budget løsning, som skal skiftes ud hele tiden. Så kvalitet til overkommelig pris (ved godt at man ikke får imax kvalitet på budget :P ) |
|
![]() |
|
Har faktisk kigget på de flade væghøjttalere, men synes bare ikke lige at jeg kan finde nogen der lige falder ind for mit budget -_- Men det er noget jeg lige må kigge på, når projektor og lærred er blevet sat op. Mht kabelbakker, er det så dem her du tænker på: https://www.bauhaus.dk/varemaerker/schneider-electric/kabelbakke-power-point-1-m-schneider-electric.html Et andet og ret relevant spørgsmål.
Kan man sætte en projektor/lærred til et loft udtag? Således at man ikke behøver at trækker en forlænger ledning over hele loftet?. For har 2 loft udtag i hver sin side af stuen og har ikke planer om at få sat lamper op i loftet :) Har fuld råderet over lejligheden (Den skal selvfølgelig bare leveres tilbage i ordentlig stand, hvis jeg fraflytter på et tidspunkt) Så kan ændre som jeg har lyst til, dog uden at gå i gang med at ændre på vægge osv :D |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
1. Kabalbakker/kabelkanaler har de en del af i Biltema - også både runde og kvarte - og til billige priser.
Jeg har været med til installere rigtig, rigtig mange opsætninger. Det absolut mindst synlige får man ved at lime hvid kabel direkte på væggen. 2. Glem de nævnte Samsung "højttalere". De lyder som 5 transistorradioer. Jeg vil klart anbefale at hæve budgettet bare en smule, for at få noget som er væsentlig bedre (og pænere imo). Får du købt noget som lyder ringe, så er der STOR risiko for, at pengene er spildt, då du ikke bruger det, fordi lyden er for dårlig. F.eks. har jeg valgt et sæt gaaaamle brugte Bang 6 Olufsen BeoVox 3000, som baghøjttalere. De rager ikke langt ud fra væggen, spiller langt bedre end disse Samsung ![]() ![]() De fås med lysegråt, mørkegråt, sort eller blåt stof, og er så i børstet stål. De findes også i en lang udgave - BeoVox 5000: ![]() Og de fås også i aktive udgaver, så man ikke behøver en stor surround receiver, men kan nøjes med en surroundprocessor. M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 12-Marts-2017 kl. 13:42 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Nu tjekkede jeg lige de Samsung "anlæg" du linkede til. Hvis du tror at du for 4.000,- kan få 5 højttalere, en subwoofer, en surroundforstærker og en Blu-Ray afspiller, og at noget af det også er noget som helst værd, så skal du helt droppe tanken om surround! Undskyld mig, men det vil hele vejen i gennem være p*s! Ringe, med ringe på!
Så vil det være langt bedre, at købe en lille god (brugt) forstærker, og så et sæt gode (brugte) stereohøjttalere! M.v.h. |
|
![]() |
|
Tænkte også lidt det samme mht ihvertfald højttaler kablerne fra baghøjttalerne. Min udfordring, er at jeg HADER at se på kabler og kabel bakker. Men kan ikke komme udenom det på den ene eller anden måde, da det er et betonbyggeri og at jeg ikke kan fræse dem ind i væggen/loftet (hvis man dog bare kunne det). Så den eneste løsning, er at trække dem over loftet og dermed skal ledningerne fra baghøjttalerene være så små som overhovedet muligt og så være 100% hvide (garanteret en knækket hvid der er blevet brugt til at male lejligheden med). Mht anlægget, så var det bare forslag :D Det var ikke noget jeg havde sat mig fast på. Har dog kigget lidt rundt omkring og må indrømme at jeg ønsker ikke at købe brugt mht til anlægget. Dertil kommer sig at jeg afskyer alt hvad der har med B&O design at gøre. Det virker for gammeldags til mig :) Og kommer altid til at tænke på et gammelt hjem fra 60'erne/70'erne, når jeg ser på B&Os design. Det passer sikkert helt fint til andre, men ikke til mig. :) Har kigget og kan se at hvis jeg skal have noget der bare er tilnærmelsesvis ordentligt (anbefalet af diverse mennesker), samt noget der kan sættes til mit lan netværk, så skal jeg af med mindst 7-10.000kr. Og der må jeg ærligt indrømme at så stor en lydentutiast bliver jeg aldrig :) har intet problem med at gå ud og købe en ny mobil til 5-6.000kr eller 50.000 til en brugt bil. Men at give bare 4-5000kr for en forstærker, + 5-10.000kr for højttalere + sub osv. det er ikke mig og det bliver det aldrig :) Havde et LG system for nogle år side med 4 tårnhøjttalere, center + sub + bluray afspiller. Det bragede fint igennem og det gav mig en fin lyd ( ikke på højde med hvad lydentutiaster forventer) som jeg sagtens kunne holde til. :) Derudover skal det siges at jeg på intet tidspunkt vil få brugt en bluray afspiller eller har tænkt mig at investere i 4K udstyr. :) Alle film jeg ser, bliver streamet fra Netflix, Viaplay, HBO og fra min NAS server. Jo 4K ser fantastisk ud, men det retfærdiggøre ikke den en del større sum penge, som jeg skal ud og give for udstyret til det. Ikke i mine øjne. Dertil også sagt at jeg heller ikke har brug for 3D. Har kigget lidt på følgende højttalere, så må I lige hugge hovedet af mig eller give et klap på skulderen. Til f.eks front højttalere. https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/bowers--wilkins-686-s2/ Recieveren/forstærkeren kunne være sådan en her: https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x520bt-surround-receiver/ Et 5.1 sæt fra Hifi Klubben f.eks: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/hojttalersystemer/argon-alto-5.1-hojttalersystem/ Som jeg vist også har sagt tidligere, så har jeg ikke brug for et monstrum af et lydanlæg, så længe jeg bare kan få surround sound over det :) I sidste ende, så er design virkelig en smagssag. Og det er noget det sværeste at rådgive omkring.
![]() Redigeret af SorenAC - 12-Marts-2017 kl. 14:39 |
|
![]() |
|
HHH ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Januar-2017 Status: Offline Point: 86 |
http://www.dba.dk/fronthoejttalere-dali-zensor/id-1031696645/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing&utm_experiment=7889560570+7872221957-8016571271+8012841026
http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-zensor-1/id-1031503225/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing&utm_experiment=7889560570+7872221957-8016571271+8012841026 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |