recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology skift af harddisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology skift af harddisk

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology skift af harddisk
    Sendt: 16-Marts-2017 kl. 13:07
Er der nogen der har erfaring med udskiftning af harddiske i en Synology?

Normalt hiver jeg en disk, sætter den nye i, venter på at SHR bliver rep, og efterefter udvider. Det tager knap en uge.

Jeg er ude efter om det er muligt at slukke NAS, putte disk i PC, klone disk til nye større disk, sætte disk i NAS.
Spørgsmålet er her om den bliver forvirret og i værste fald smadrer al data?
Jeg håber lidt det bare virker og jeg kan udvide kapacitet her efter. Så i stedet for at være uden sikkerhed i en lille uge, så er jeg slet ikke uden sikkerhed.

Nogle erfaringer?
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 16:53
Først. Så har synology et super hjælpe forum.

Men hvordan kører du med flere diske,

Som regl er det bare at hive en ud og smide en ny i. Så klarer den næsten alt selv
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 17:32
Tak for svar.

Jeg har postet for dage siden på deres forum uden nogen har svaret.

Jeg har SHR med 9 diske og 1 disk til redundans.

Ja men det er præcis det jeg vil undgå fordi det tager en uge før den er færdig. En uge hvor man ikke er beskyttet. Derfor hele mit spørgsmål
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 19:00
hvis du kan leve med lidt højere load på din nas i den tid det tager at rebuilde.. så brug nogle af de kommandoer her, så tager det ikke så længe.

https://www.cyberciti.biz/tips/linux-raid-increase-resync-rebuild-speed.html

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 19:10
Du er jo aldrig 100% beskyttet. Bedste løsning er en god backup.
Men en rebuild tid på en uge synes jeg lyder af rigtig lang tid. Så en prioriteret rebuild som der foreslås lyder fornuftigt.
Hvis din nedetid er meget vigtig, så ville jeg overveje en RAID 6 løsning.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 19:13
Hvad i alverden bruger du i øvrigt 50 TB data på?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 19:41
Jeg søger svar på specifikt spørgsmål, ikke forslag til alt muligt andet. Jeg laver ikke mit SHR om til noget andet :)
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Jeg søger svar på specifikt spørgsmål, ikke forslag til alt muligt andet. Jeg laver ikke mit SHR om til noget andet :)

Så må du da undskylde!
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2017 kl. 20:58
svar på dit spm - JA det vil smadre dit raid. For det første vil du ikke kunne tilgå nogen som helst data fra din pc hvis du sætter den i. Den vil være formateret i et linux format med specifikke ID'er, som windows ikke kan læse og eftersom de vil være en del af et raid setup (omend det er et software baseret) så vil du ikke kunne se nogen reelle data da en fil reelt kan være splittet op over flere diske.

MEN NÅR du kører med SHR - så skulle du jo lige præcis kunne gøre det du gerne vil. Nemlig smide en større disk i maskinen og når den er færdig med at rebuilde, så vil du kunne få mere plads via dit interface. https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/What_is_Synology_Hybrid_RAID_SHR
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2017 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

MEN NÅR du kører med SHR - så skulle du jo lige præcis kunne gøre det du gerne vil. Nemlig smide en større disk i maskinen og når den er færdig med at rebuilde, så vil du kunne få mere plads via dit interface. https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/What_is_Synology_Hybrid_RAID_SHR

Det kan han også uden problemer, det har han skrevet - han orker bare ikke at vente på den uge som Synology'en tager om at rebuilde...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleze Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2017 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det kan han også uden problemer, det har han skrevet - han orker bare ikke at vente på den uge som Synology'en tager om at rebuilde...

Præcis. Jeg må have været uklar i spyttet :)

Jeg prøver lige igen med lidt mere info i håbet om at andre har været i samme situation...

Jeg har et SHR med 9 diske. 7 af disse er 6 TB og 2 er 4 TB.

Normalt når jeg udskifter med større diske, hiver jeg en disk. Sætter en ny i. Rebuilder array. Expander array. Dette tager en lille uge. I denne uge er data ikke beskyttet af redundancy. Hvis en disk dør så mister jeg i princippet alt.

Derfor vil jeg i stedet slukke NAS, hive disken ud, sætte den i en PC (Linux, Windows, whatever), køre en RAW kloning af disk fra 4 TB til 6 TB. Sætte den nye disk i NAS. Tænde NAS.

Her er så spørgsmålet... Hvordan vil NAS reagere på den nye disk?

Vil den;

a. køre som altid med muligheden for nu at expande og bruge de 2 nye TB der er fri?

b. Eller vil den blive forvirret og al data være lost?

Jeg håber dette er mere klart og at nogen har prøvet dette. På forhånd tak :)
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1575
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2017 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Præcis. Jeg må have været uklar i spyttet :)

Jeg prøver lige igen med lidt mere info i håbet om at andre har været i samme situation...

Jeg har et SHR med 9 diske. 7 af disse er 6 TB og 2 er 4 TB.

Normalt når jeg udskifter med større diske, hiver jeg en disk. Sætter en ny i. Rebuilder array. Expander array. Dette tager en lille uge. I denne uge er data ikke beskyttet af redundancy. Hvis en disk dør så mister jeg i princippet alt.

Derfor vil jeg i stedet slukke NAS, hive disken ud, sætte den i en PC (Linux, Windows, whatever), køre en RAW kloning af disk fra 4 TB til 6 TB. Sætte den nye disk i NAS. Tænde NAS.

Her er så spørgsmålet... Hvordan vil NAS reagere på den nye disk?

Vil den;

a. køre som altid med muligheden for nu at expande og bruge de 2 nye TB der er fri?

b. Eller vil den blive forvirret og al data være lost?

Jeg håber dette er mere klart og at nogen har prøvet dette. På forhånd tak :)
Jeg har ikke nogen dokumentation for det, men mener helt klart ikke det er muligt.
Det er en specific Synology process der styrer migreringen og jeg tvivler meget stærkt på at den kan håndtere dit forslag.

Noget helt andet, du skulle overveje om du kan skifte til SHR-2, så er du bedre beskyttet mod diskfejl :)
Det kræver vist desværre at data skal flyttes væk først, så det er ikke nogen let opgave.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu