recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd via optisk kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd via optisk kabel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Oktober-2003
Sted: 2860, Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd via optisk kabel
    Sendt: 06-Maj-2017 kl. 14:15
Jeg har i årevis haft et Panasonic plasma-tv der via lydudgangen var forbundet med min Denon AVR-1603 surround receiver med 2 phonostik, så jeg kunne få ordentlig lyd på surroundhøjttalerne med film og musik, hvilket altid har fungeret 100%.
TV'et er nu blevet udskiftet med et smart-tv (Philips 49PUS6501), hvor de indbyggede højttalere ikke er værd at lytte til. Apparatet har en optisk lydudgang og Denon'en en tilsvarende optisk lydindgang, hvorfor jeg måtte investere i et Sandstrøm digitalt optisk kabel (SB1OPTI5), som jeg nu har forbundet de 2 apparater med, men desværre: Der kommer ingen lyd fra surroundforstærkeren Cry. Der er en del indgangsvælgere på forstærkeren, og jeg har sat den på "V-AUX input optical", men lige meget hjælper det. På emballagen fra Sandstrøm står der bl.a. "please check you device's instruction manual for compatibility with this cable", hvilket får mig til at tænke på, om der findes flere typer optiske kabler?
I brugsanvisningen står der bare at man skal tilslutte det optiske kabel til en ekstern enhed, f. eks. hjemmebiograf, og det er jo også bare det, jeg har gjort.

Nogle der har et bud på, hvad der måtte være galt?

På forhånd tak og bedste hilsner,
Bigfool
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 14:18
Har du været inde i opsætnings menuen og vælge indgange? Det kræver digitale indgange at man gør.
Til top
PPD77 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-August-2007
Sted: Denmark
Point: 257
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PPD77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 15:04
Nu kender jeg ikke lige den konkrete receiver, men på min egen receiver skal jeg vælge "TV" indgangen for at få lyden fra fjernsynet ud. Brugte også optisk kabel indtil for nylig.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 15:12
Der kan være indgange der er assignet (tildelt) en bestemt indgangsvælger. Men man gør sig selv en tjeneste ved at læse det afsnit i manualen der omhandler hvordan man assigner en indgang.
Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 16:40
Takker for input d'herrer. Jeg har både prøvet TV, AUX, VCR, DVD etc. etc., men det gør ingen forskel.
I receiverens opsætningsmenu har jeg "assignet" den pågældende indgang skiftevis on/off, TV, DVD etc. ect., men heller ikke det ændrer en dyt.
Noget der også undrer mig er, at uanset hvilken lyd, kilde m.m. jeg vælger, (DolbyProLogic, DTS, Stereo osv.), bliver der ved med at stå "Analog" et bestemt sted i displayet på forstærkeren ...?
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 22:31
Og stikket er trykket helt i? Der kommer et lille klik, når det er i bund.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2017 kl. 23:12
Sådan helt Basic: kommer der rødt lys ud af kablet i den ende du forsøger at sætte i forstærkeren?

Har du sat fjernsynet op til st sende lyden ud på optisk udgang?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2017 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af Bigfool Bigfool skrev:

Takker for input d'herrer. Jeg har både prøvet TV, AUX, VCR, DVD etc. etc., men det gør ingen forskel.
I receiverens opsætningsmenu har jeg "assignet" den pågældende indgang skiftevis on/off, TV, DVD etc. ect., men heller ikke det ændrer en dyt.
Noget der også undrer mig er, at uanset hvilken lyd, kilde m.m. jeg vælger, (DolbyProLogic, DTS, Stereo osv.), bliver der ved med at stå "Analog" et bestemt sted i displayet på forstærkeren ...?

Jeg havde det samme på min Yamaha. Den blev ved med at skrive analog selvom jeg havde tildelt en optisk indgang til TV-lyd. Fandt ud af, at der er to menuer der skal indstilles. Dels menuen med tildeling af digitale indput og dels en menu til at vælge mellem analog, HDMI og optisk/coax. Det kan være det er noget af det samme på din.
Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2017 kl. 11:47
Ja, der kommer et rødt lys ud af den ende, der skal ind i forstærkeren.
Jeg kan umiddelbart kun læse mig frem til én fremgangsmåde mht. opsætning at forstærkeren og optisk indgang og den har jeg fulgt 100%, men analog-lampen er konstant på, og det har jo nok noget med det at gøre ...Cry
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2017 kl. 11:51
Det er da skørt, når analog indgange netop IKKE skal assignes
Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2017 kl. 12:19
Ja, det er skørt og jeg mangler at se noget logik i det ...Ouch
Til top
Hindsberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Sted: Søborg, Kbh
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hindsberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2017 kl. 13:42

Læser kun at apparatet har optisk udgang men at lyden sat til ud via denne på tv'et ?Smile
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu