recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slukke modem/router om natten?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slukke modem/router om natten?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Slukke modem/router om natten?
    Sendt: 14-Juni-2017 kl. 06:36
Er der en god grund til ikke at slukke det om natten?
Det må da forlænge udstyrets levetid
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2009
Point: 805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 06:52
Jeg har tænd/sluk ur på mit - mest for at få genstartet routeren/modem hver nat (kunne være nok med en gang om ugen/måneden)

Hvis man ikke kan lave en automatisk løsning, tror jeg rigtig hurtigt man bliver træt af det...

Forlænge levetid? Hmm, vil mene det er uddateret længe inden det holder op med at virke - havde en router til at stå på uisoleret loft i 3-4 år, den blev udskiftet da den var utidssvarende, ikke fordi den var defekt
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 08:27
Tidligere router kørte 24/7 i 13 år inden den døde - muligvis bare strømforsyningen. Ny router kan en masse spændende nyt. Det er levetid nok. Tværtimod kan det være at 'koldstart' slider mere.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 09:11

Det kan også være upraktisk at slukke modemmet, hvis der er en TV boks på nettet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Er der en god grund til ikke at slukke det om natten?
Det må da forlænge udstyrets levetid

Hvis du ikke skal bruge modemet/router, så er der da en lille økonomisk god grund til det. Men det er nok i retning af "mange bække små" du skal se den økonomiske fordel.
Levetiden skal du nok ikke forvente det rykker så meget på. Som andre skriver har du sandsynligvis skiftet den ud, inden den bliver "slidt ned". 

Personligt ville jeg ikke gide gøre det. Besparelsen i forbruget er få lille til, at jeg enten skal gøre det manuelt, eller indkøbe noget automatik til det. 
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 12:35
Irritationen ved at skulle tænde skidtet hvis man nu skal bruge det, vil så langt overskygge den minimale økonomiske besparelse.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 14:49
Nej det er der absolut ingen årsag til.

Det du kan spare på elregningen er håndører i forhold til de gange du skal bruge den, og hvor der så er slukket og du skal til at vente. Netadgang er i dag noget der er permanent og tilgængelig døgnet rundt.

Hvis der er tekniske årsager til at den kræver genstart ofte, så køb et mere stabilt produkt. Den slags skal køre stabilt og ikke være nødvendigt at genstarte, hverken på uge eller månedsbasis.

Jeg ved hvor længe du forventer sådan et produkt holder. I praksis vil de fleste holde længere end der er behov for, og hvor de alligevel vil skulle skiftes på grund af ny og bedre teknologi.

Kort sagt - holdt den tændt og lad være med at bekymre dig.
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 14:51
Jeg kender en der har sat er tænd/sluk ur på sin router, ikke for at spare penge, men som reminder til ham selv om at han skal stoppe med at spille da han snart skal op på arbejde
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 19:58
Stikkontaker med remote. Vi har en på modem/wifi/NAS og en på tv/reciever/ps3. Remoten hænger på døren, lige der hvor vi går i seng. Minimum 18 timers standby sparet. Også mange brandfælder færre.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 21:12
Så brænder dine remote stikkontakter som måske er i dårligere kvalitet !
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 21:20
Eller stofledninger på det nedsænkede loft.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2017 kl. 22:25
Alle de her smart stikkontakter er smarte til "strømbesparelser". Men detber oftest meget besværligt at få at vide, hvor meget strøm de bruger.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu