|
hovedtelefonudgang fra et LG fjernsyn (oled) |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
carle621 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-Oktober-2017 Sted: køge Status: Offline Point: 7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 19:57 |
Nok primært til Peter Pan.
![]() Jeg har med stor interesse set dine forslag til diverse kabler til B&O udstyr. Måske kan du hjælpe mig med et lille problem: Jeg skal nødvendigvis koble 2 stk Beolab 8000 phonoindgange til hovedtelefonudgangen på et LG fjernsyn. Jeg ved godt at dette ikke er optimalt, men det er et Must i denne situation. For trods alt at få den bedst mulige lydoverførsel vil jeg lave den bedst mulige impedanstilpasning i et dæmpningsled (tæt ved phonostikket). Det har ikke været muligt for mig at finde frem til udgangsimpedansen fra fjernsynets jackstik, og heller ikke linieindgangsimpedansen på Beolab 8000. Jeg sjusser mig derfor frem til at udgangsimpedansen nok er ca. 30 ohm, og at linieindgangen nok ligger omkring 10 kOhm. Da "man" mener at belastningen på hovedtelefonudgangen bør være ca 8 gange højere end udgangsimpedansen, forestiller jeg mig at sætte en seriemodstand på ca. 100 ohm og en parallelmodstand også på ca. 100 ohm. Fællespunktet mellem de to modstande har derved en fået halveret spændingen, og herfra tænker jeg at sætte endnu en seriemodstand på f.eks 10 kOhm ind til linieindgangen. Hvis det er korrekt at indgangsimpedansen er ca 10 kOhm vil det betyde at spændingen igen reduceres med sådan cirka halvdelen igen. Altså en reduktion af spændingen ned til en fjerdedel, og nogenlunde korrekt impedanstilpasning. Muligvis skal spændingen reduceres endnu mere, men det kan formodentlig kun et forsøg bevise. Kabellængden vil iøvrigt blive ca 5 meter fra fjernsynet til hver højtaler, og jeg forestiller mig at bruge et forholdsvist tyndt enkeltleder skærmkabel ? Er du enig i mine betragtninger ?? vh Carl |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19661 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Impedanstilpasning betyder absolut intet i de signaler du arbejder med der.
Klaus |
|
![]() |
|
carle621 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-Oktober-2017 Sted: køge Status: Offline Point: 7 |
Næh, det har du muligvis nok ret i, men det kan jo aldrig skade :-)
Jeg tror at evt. brum vil blive maks elimineret ved at man har så lav en impedans som muligt på den lange del af kablet, dvs. før dæmpningsleddet. Carl |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5342 |
Min erfaring generelle erfaring med phono og AUX indgange er at der skal skrues ekstra op for volumen, når de drives af hovedtelefonudgange. Så vil umiddelbart ikke mene der skal dæmpes, vil tværtimod forvente det modstatte. ![]() |
|
Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
Det ER testet. Allerede ved laveste niveau på hovedtelefonudgangen overstyres indgangen på Beolab 8000, så jo, et dæmpningsled er helt sikkert nødvendigt.
Carl
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19661 |
Det er lige meget...... Klaus |
|
![]() |
|
Nej det er ikke helt lige meget, men lad nu det ligge. Det vigtigste i spørgsmålet er stadig om der er nogen der har erfaring med at bruge hovedtelefonudgangen ind til linieindgangen, samt hvor megen dæmpning/modstandsstørrelser I har brugt?
Carl
|
|
![]() |
|
Henrik_45 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2008 Sted: Aalborg, DK Status: Offline Point: 397 |
Indgangs impedancen i Beolab8000 er 47kohm.
Fuld udstyring er 1V Så den eventuelle nødvendige dæmpning vil være afhængigt af spændingssvinget på hovedtelefon udgangen ved max. volume. Normalt vill max. power på hovedtelefoner være ca. 100mW og hvis impedance af hoved telefonerne er 16ohm så vil spændingssvinget være ca. 1.25V. Derfor burde du ikke skulle dæmpe meget. Men det kan være at hoved telefon udgangen på LG TV't leverer et større spændingssving når den ikke er belastet med 16ohm
Redigeret af Henrik_45 - 16-Oktober-2017 kl. 11:53 |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Har du tjekket om dit tv kan vælge mellem Line out og hovedtelefon på udgangen?
Så slipper du for at dæmpe. Ved ikke om det er en feature der bruges mere. |
|
![]() |
|
Tusind tak for svarene. Der går 2-3 uger før jeg får mulighed for at afteste det, men jeg vender tilbage med resultatet når det virker :-)
vh Carl |
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Vi har før diskuteret det men jeg kan ikke huske hvad vi blev enige om. Hvis jeg tager en gammel signal kilde med en udgangs impedans på 47KOhm og tilslutter en effekt forstærker med en indgangs impedans på 1KOhm, er vi så enig om at DHT stiger? |
|
![]() |
|
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
Hvorfor ikke anvende toslink (optisk) til mini-Jack converter? https://m.av-cables.dk/131-coaxial-digital-converter/786666-digital-til-analog-converter-phono-optisk-minijack-coaxial/ https://m.av-cables.dk/22048-optisk-til-phono-convertere/782622-digital-til-analog-phono-minijack-converter-2/ Redigeret af dr_schlemer - 17-Oktober-2017 kl. 18:05 |
|
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |