|
Kan man omgå manglende Dolby Vision |
Besvar |
Forfatter | |
flemsehj
Bruger Oprettet: 29-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 22-August-2018 kl. 13:39 |
Jeg går og overvejer, at udskifte det gamle plasma-alter, og afløseren skal være OLED.
Mig bekendt er der ikke noget tv på markedet, som både understøtter Dolby Vision og HDR10+, men.... Hvis man nu investerer i en box af en art, fx. en optager, som kan begge formater, kan man så bruge optageren som modtager og "signal-behandler", og så se både DV og HDR10+ på sit tv? Eller skal tv'et være forberedt til begge formater for at kunne vise det? Takker
Flemming |
|
A.M.
Bruger Oprettet: 27-Maj-2017 Sted: Aarhus C Status: Offline Point: 182 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kort svar: Nej.
Din fladskærm skal understøtte DV.
Redigeret af A.M. - 22-August-2018 kl. 14:12 |
|
flemsehj
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svaret.
Den havde jeg næsten selv regnet ud, da jeg fik tænkt lidt mere over det. DV og HDR10(+) er vel ikke et spørgsmål om at "behandle signalet" men derimod om at tv'et skal finjustere sig selv, på baggrund af metadata i signalet. Derfor er det ligegyldigt hvad der modtager signalet. TV'et skal stadig forstå kommandoerne i sidste ende. Korrekt forstået? /Flemming
|
|
katbird
Guld medlem Oprettet: 02-Oktober-2004 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 548 |
Funktioner
Tak(0)
|
flatpanels.dk har en artikel der forklarer Dolby Vision.
Redigeret af katbird - 22-August-2018 kl. 15:14 |
|
Torben Rasmussen
Guld medlem Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Funktioner
Tak(0)
|
I teorien kunne man godt forestille sig en boks, som kunne modtage DV og HDR10+, og så altid sende HDR10+ ud, da begge er dynamiske metadata, men i praksis vil enheden - det kunne være en soundbar - nok altid falde ned på den laveste standard, hvis ikke det direkte signal understøttes. Så for at der overhovedet sendes DV til soundbar fra en tilsluttet UHD~afspiller, så skal udstyret i modtagerenden (TVet) også understøtte det.
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
flemsehj
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak for svar alle sammen. Så blev man faktisk en smule klogere
Det afføder så et par nye spørgsmål. DV har været her i længere tid, og derfor findes der naturligt nok flere film med det format. HDR10+ er "gratis", så måske der kommer flere med på vognen med tiden. Er der nogen som tør gætte på fremtiden her? Kommer der en "vinder" - ligesom i "krigen" VHS/BetaMax og HD-DVD/BluRay, eller skal vi leve med to formater side om side? Kommer vi til at se TV med begge formater? /Flemming
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |