recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overvejelser om skift til Soundbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overvejelser om skift til Soundbar

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Overvejelser om skift til Soundbar
    Sendt: 04-November-2018 kl. 14:52
Hej alle.

Jeg leger lidt med tanken om at skifte til en Soundbar løsning. (WAF Anybody?)

Mit setup hedder pt Sony STR-DN1080 receiver tilsluttet følgende højtalere:
Center: XTZ 99.25
Front: XTZ 99.25
Rear: XTZ 99.23 + Standere
Subwoofere: XTZ 99W12S (Left & Right)

Det hele kører sammen med et Sony 65XE9305.

Det bruges primært til film, serier, streaming, flow tv osv - altså almen typisk brug i stuen, ikke hjemmebiograf eller lignende.

Rummet det spiller i er stort. 
Omkring 3,5m lytteposition til front.
Omkring 2,5m lytteposition til rear.
Loftshøjde 6m. (det er ikke en tastefejl).

Hvor meget kommer jeg til at ærgre mig hver gang jeg sætter en film på, hvis jeg skifter hele molevitten til en soundbar løsning fra en af de øverste hylder ?

Vil min noget voksne loftshøjde være en hæmsko for opadvendte enheder i soundbars eller kan man tidsjustere sig nogenlunde ud af dette ? 

I takt med at jeg får læst lidt mere om diverse soundbars, kommer der nok lidt yderligere spørgsmål :)

Håber på noget spændende feedback - God weekend :)

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af nAlen nAlen skrev:

Hej alle.

Jeg leger lidt med tanken om at skifte til en Soundbar løsning. (WAF Anybody?)

Mit setup hedder pt Sony STR-DN1080 receiver tilsluttet følgende højtalere:
Center: XTZ 99.25
Front: XTZ 99.25
Rear: XTZ 99.23 + Standere
Subwoofere: XTZ 99W12S (Left & Right)

Det hele kører sammen med et Sony 65XE9305.

Det bruges primært til film, serier, streaming, flow tv osv - altså almen typisk brug i stuen, ikke hjemmebiograf eller lignende.

Rummet det spiller i er stort. 
Omkring 3,5m lytteposition til front.
Omkring 2,5m lytteposition til rear.
Loftshøjde 6m. (det er ikke en tastefejl).

Hvor meget kommer jeg til at ærgre mig hver gang jeg sætter en film på, hvis jeg skifter hele molevitten til en soundbar løsning fra en af de øverste hylder ?

Vil min noget voksne loftshøjde være en hæmsko for opadvendte enheder i soundbars eller kan man tidsjustere sig nogenlunde ud af dette ? 

I takt med at jeg får læst lidt mere om diverse soundbars, kommer der nok lidt yderligere spørgsmål :)

Håber på noget spændende feedback - God weekend :)

Det er nærmest umuligt at komme med input til, for vi er alle så forskellige - også lydmæssigt.

Jeg har selv for længst skiftet mit surround system med en soundbar. Skiftet skete nok nærmest fordi jeg så for få film, som kunne retfærdiggøre, at jeg havde et meget dyrt anlæg stående.

Jeg brugte meget tid på at få fundet den rigtige soundbar for mig. Men i det store og hele, tro ikke ret meget på at du kan få en egentlig surround eller atmos effekt. Dels afhænger lyden meget af rummet, og dels er soundbaren handicappet på flere led for at opnå en fornuftig lyd.

Jeg endte op med en Sony ST-HT 5000 soundbar, som ikke kan så meget andet hos mig, end at give en flot detaljeret og fyldig lyd. Lyd effekterne er det så som så med.

Og sørme mangler der en masse i forhold til mit skønne 5.1 system. Min samvittighed har det dog langt bedre, og soundbar systemet fylder ikke alverden.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 16:32
Det er lidt de samme grundlæggende tanker jeg pusler med - Det fylder simpelthen for meget til at retfærdiggøre antallet af (gode) film jeg ser.

Da jeg først begyndte at overveje en soundbar løsning var Sonys ST-HT5000 også øverst på ønskesedlen, men manglen på baghøjtalere holder mig lidt tilbage. Ideelt set havde den muligheden for trådløse baghøjtalere, så havde jeg nok stoppet min søgen der.

Må se om jeg ikke kan låne en eller anden soundbar fra øvre hylde med hjem ved lejlighed og teste det, og derved se hvad jeg "kan leve med" :)

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 17:12

Det er lidt de samme grundlæggende tanker jeg pusler med - Det fylder simpelthen for meget til at retfærdiggøre antallet af (gode) film jeg ser.

Da jeg først begyndte at overveje en soundbar løsning var Sonys ST-HT5000 også øverst på ønskesedlen, men manglen på baghøjtalere holder mig lidt tilbage. Ideelt set havde den muligheden for trådløse baghøjtalere, så havde jeg nok stoppet min søgen der.

Må se om jeg ikke kan låne en eller anden soundbar fra øvre hylde med hjem ved lejlighed og teste det, og derved se hvad jeg "kan leve med" :)

Det kan bestemt anbefales at lånene med hjem. Det er umuligt at lytte sig frem til noget fornuftigt i Elgiganten o.lign. pga. af rummets størrelse.

Pøj pøj med projektet.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 19:48

Til det kan jeg kun spørge: Hvorfor?

Jeg ser ikke mange film herhjemme, men når jeg endeligt ser en film, så er jeg glad format min stue er “fyldt med store højttalere”.
På samme vis kører jeg lagt størstedelen af mine kilometer i min firmabil og ikke særligt mange i min privatbil. Derfor overvejer jeg nu ikke at skifte privatbilen ud med en lille “sparekasse”, selvom den ville fylde mindre i garagen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 20:19
Jeg stod lidt i samme situation. Jeg havde et dejligt setup jeg syntes spillede rigtig fedt og havde investeret stor tid på det.
Ind kom 3 børn over kort tid og der er nu virkelig langt imellem film der ses med volumen godt oppe (bor i et-plans hus, med soveværelse som nabo).
Jeg begyndte også at tænke det var for meget udstyr der bare stod og ikke blev brugt og bare fyldte meget istedet.
Som klausDM siger, så var det da rart at der så var fed lyd NÅR jeg skulle se film.

Jeg endte med at sælge altsammen og satte mine penge større/bedre billedside istedet og Sonos 5.1 og så var der overskud til at jeg kunne få play:1 rundt omkring i hele huset.

Det var det helt rigtige for mig. Sonos bruges hver evig eneste dag nu og jeg bruger lyd på en langt mere alsidig måde, med den nemme betjening og multirum.

Men jo, du vil opleve det som en nedgradering når du ser film - det tror jeg ikke du kommer uden om.
Gevinsten kunne være et mereforbrug og “smart” forbrug.

Tjae mit Sonos 5.1 rendte da også op i 14.000 ca, men det bruges til gengæld hele tiden.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 06:34
Jeg er også en af dem der har forladt mange højttaler og gået til en soundbar 

Syntes det var for meget opsætning til daglig brug 

Nu er min Sony St5000 bare den daglige lydgiver fra tv.

Som stue lyd laver den faktisk rigtig god oplevelse fra alle kilder. 
Og så er der ikke fyldt med en masse .

Passer fint med at resten af huset er all in med Sonos. 
Dog skiftede jeg playbar til Sony da den ikke kunne dekode noget
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 06:58
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Jeg er også en af dem der har forladt mange højttaler og gået til en soundbar 

Syntes det var for meget opsætning til daglig brug 

Nu er min Sony St5000 bare den daglige lydgiver fra tv.

Som stue lyd laver den faktisk rigtig god oplevelse fra alle kilder. 
Og så er der ikke fyldt med en masse .

Passer fint med at resten af huset er all in med Sonos. 
Dog skiftede jeg playbar til Sony da den ikke kunne dekode noget

Et skifte jeg tit har overvejet, men jeg er simpelthen blevet så glad for at kunne smide tv lyden ud i køkkenet og gør det nærmest dagligt.

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 07:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Til det kan jeg kun spørge: Hvorfor?

Jeg ser ikke mange film herhjemme, men når jeg endeligt ser en film, så er jeg glad format min stue er “fyldt med store højttalere”.
På samme vis kører jeg lagt størstedelen af mine kilometer i min firmabil og ikke særligt mange i min privatbil. Derfor overvejer jeg nu ikke at skifte privatbilen ud med en lille “sparekasse”, selvom den ville fylde mindre i garagen.

Klaus
Enig.
Jeg undrer mig egentlig over, at man aldrig hører denne udlægning, vi ser så lidt tv og film, så vi ønsker at downsize tv fra 65" til 32". Vi kan ikke retfærdiggøre, at vores tv er så stort, når det for det meste kun bruges til news og tv serier.Smile
I husstanden ser vi maks. 1 film om ugen fra BD / 4K, dertil måske et par timer Netflix, så jeg skal jo hverken have en 65" eller et stort lydsetup. Eller skal det bare spille maks når det bruges, ja tak.

Redigeret af JeTex - 05-November-2018 kl. 07:11
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Et skifte jeg tit har overvejet, men jeg er simpelthen blevet så glad for at kunne smide tv lyden ud i køkkenet og gør det nærmest dagligt.

Det kan jeg også med min surroundreceiver - og et par rigtige højttalere. Mine 700 kr's DLS R50 spiller fantastisk!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det kan jeg også med min surroundreceiver - og et par rigtige højttalere. Mine 700 kr's DLS R50 spiller fantastisk!

Klaus
ja jeg ved godt at man fint kan, eks med flere zoner.
Jeg syntes dog det var noget knoklet.
På min Sonos skal jeg bare holde play knappen nede.

Jeg tror nu også de fleste der gå Sonos vejen eller lignende, gør det for convenience mere end lyden -  eller det håber jeg da:).
For det fåes absolut bedre til pengene.
Det var egentlig også mest bare det jeg mente i mit første indlæg, at udgør lydkvaliteten det primære så er det dumt at gå soundbar vejen, men der kan jo også være andre grunde til man skipper sit traditionelle 5.1 system.
Til mit behov og sted i livet, ja så er convenience åbenbart det der skal til før jeg får “brugt” mit udstyr.
Jeg ser skam film, men her foretrækker jeg lyden på hørebøffer og/ellers så er det på et lydniveau hvor de indbyggede i E6 kunne være nok.
Det kan være det ændrer sig når fruen ikke har barsel længere og alle unger er i institution:).

Ihvertfald vil jeg sandsynligvis gerne tilbage til surround enten i form dedikeret hjemmebio eller en smart receiver der kan måle sig med Sonos.
Denon er nok tættest på pt.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 10:28
Jeg har netop skifte til en soundbar med trådløs sub under sofaen. Det virker overraskende godt, men jeg har tidligere haft soundbar på prøve, som bare ikke var gode nok. 

Det kan fint lade sig gøre, men det billigste løsninger er ikke meget værd.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu