recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutte selector til HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilslutte selector til HTPC

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutte selector til HTPC
    Sendt: 11-December-2006 kl. 14:24

Jeg har pga af et ret støjfyldt billede overvejet at købe en selector fra tdc, men jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre?

For så vidt jeg kan læse mig frem til, så er den eneste udgang der er på slectoren en scart udgang og det bliver vel lidt svært at få det tilsluttet tv-tuner kortet.

Er der nogen der ved noget om det kan lade sig gøre at bruge en tdc selector sammen med en htpc og i givet fald hvordan?

Mvh
Martin
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:05

Det kan godt lade sig gøre. Men det er min mening, at det godtnok giver en væsentlig bedre billedekvalitet, men det er simpelthen for tåblig måde man skal strikke det sammen på.
Hvis jeg skal forklare proceduren ganske kort, så skal du:

1. Have et tvkort med s-video indgang.
2. Have et scart <> s-video (inkl.) lyd.
Når du sætte dette samme, så kan signalet gå fra Selectoren og ind i dit tvkort.
Dernæst skal du, (og det er her det besværlige begynder):
3. Tage din IR modtager, (som skal kunne styre andre enheder) og klistre den ene sender på fronten af Selectoren. På den måde kan du få MCE (eller andet software) til automatisk at skifte kanal på din selector, når du f.eks sætter den til at optage. Dette er mere eller mindre et krav i MCE for overhovdet at komme til at konfigurer MCE.
4. Til sidst skal du konfigurere MCE. Og her ryger man ind i det næste problem. Een ting er at MCE nu kan skifte kanal på din selector automatisk, men program guiden går af fløjten. Så der er som sådan ikke noget du kan optage ud fra, medmindre du manuelt ligger alle kanaler og kanal-numre ind fra din selector og ind i program listen i MCE. Samtidig med det, så foregår alt pludselig ved manuel optagelse, da der ikke findes en decideret program guide i MCE, der tager hensyn til en Selector (eller anden form for Setop-box).

Det her var den korte (hurtige) version. Hvis du forstod noget af det første gang (udover trin 1 og 2), så er du faktisk kvikkere end gennemsnittet. System er dog rimelig simpelt, når først man har set lyset. Det er bare en komplet vanvittig og old-nordisk måde at gøre tingene på i år 2007 (snart).

Desværre kan det nok ikke være anderledes, med disse eksterne enheder. Det smarte i MCE ville dog være, hvis man kunne læse/hente en programguide direkte der gælder for f.eks TDC og deres kanalnumre med en Selector på. Så var det kun strikkeriet med IR senderen, som der var problemet.
Jeg har pillet min løsning fra igen. Det kan være jeg tager den op påny, når jeg engang får tid/lyst og mod på at se, om man kan lave sin egen Program guide, som passer med en Selector.

Jeg ved desværre ikke endnu hvordan de interne DVB-C modtagere fungere mht. dette, (såsom Fire/Floppy DTV), da jeg endnu ikke har fået testet nogen. Jeg tror dog ikke en sådan løser problemet med Program Guiden. De løser derimod problemet med strikkeriet af IR modtageren, sådan som jeg har forstået det.

Men som nævnt så kan det være det hele lykkedes uden de store problemer, når/hvis man har mulighed for at lave sin egen Program Guide, der passer til TDC´s Selector. Jeg er bare ikke nået dertil endnu.

Til top
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:32

Hej Kim,

Tak for det hurtige og grundige svar.

Det virker som du selv siger ret oldnordisk :-( Og jeg ved ikke om jeg har lyst til at bruge penge på et så 'tosset' system. 

Ved du om det er bedre med deres hd-selector? Jeg ved godt at man ikke kan købe denlige pt., men den kommer vel tilbage i butikkerne når de får rettet software fejlene.

Mvh
Martin
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 15:43

Det kan af princip ikke blive bedre med en ekstern box, (uanset hvilken det er). Da det ikke ligger i kommunikationen imellem boksen/selectoren og PCén, at kunne styre kanalerne. Det er en envejs kommunikation fra box til tvkort, så det er praktisk talt ikke muligt at undgå det med IR modtageren.

Mht. program guiden, der bør det være muligt at lave en program guide der er specielt konstrueret til DVB-C hos den pågældende kabeludbyder. Det er ene og alene kun et spørgsmål om holdning/service fra kabeludbyderens side.
TDC har allerede en program guide som kan bruges, men kun på den analoge del. (dvs. hvor dit antenne stik går direkte ind i dit tvkort (på RF siden). Det er den løsning jeg røg tilbage på efter at have knoklet med Selectoren. (Den passer dog ikke helt i alle områder/amter).

Så det handler i princippet kun om, at få Selectorens kanalnumre ind i Programlisten, og så "hente" en guide der dækker Selectoren, og som stemmer overens med kanalnumrene. Og det er den del jeg synes mangler noget så gevaldigt. Det er teoretisk muligt, og muligvis endda også noget man selv kan lave. Det er desværre bare den del jeg ikke er nået til endnu.
Men det løser ikke problemet med IR modtageren for eksterne bokse. Computeren skal jo på een eller anden måde fortælle boksen, at den skal skifte kanal, også når du ikke er vågen til at gøre det manuelt.
Som nævnt, så tror jeg, at det er det som en intern DVB-C modtager/tuner/whatever løser. (Hvis ikke den gør det, så er der al mulig grund til at undlade at købe en sådan).

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 16:07

Nu kom jeg alligevel til at fordybe mig i evt. løsninger på IR problemet med eksterne bokse. Ikke at jeg har en løsning (brugbar), men jeg har i den grad et princip, som producenterne måske skulle overveje en gang ude i fremtiden.

Princippet eksisterede tilbage til de "go´e gamle dage" med video redigeringsudstyr, hvor man brugte et signal fra sin destination til at styre sin source med. Jeg mener man kaldte det for et Lanse stik, eller noget i den stil, (på docking stationen til mit gamle JVC kamera, der var det et minijack stik. Og det samme på min JVC preference s-video båndoptager). På den måde kunne jeg via computer, som var tilsluttet docking kassen, styre kameraet.

Pricipielt er der intet til hindre for at gøre det samme på eksterne bokse, uanset om det er til satelit eller kabeltv, (principielt er det det samme). I dag kunne man f.eks bruge firewire eller usb istedet, da det jo kun er til kanalskift. Det ville være ideelt, idet computeren som oftest allerede har denne tilslutningsmulighed. Og hvis man f.eks bruger firewire, så kunne man helt undgå at benytte SCART/RGB/TVkort, og dumpe indholdet direkte i computeren rent digitalt.

Hmprf!! Jo mere jeg tænker over det, desto mere forundret bliver jeg over, at ingen tilsyneladende har lavet dette, eller tænkt det. Det er jo i virkeligheden uhyre simpelt, og eksistere allerede den dag i dag, dog kun på video kameraer, såvidt jeg ved.
I windows er det jo blot et spørgsmål om en driver, så er den "skid slået", som man siger.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 16:36

... og for at fortsætte din tankegang, så er du faktisk over i en floppy/fireDTV løsning...

Bruger man deriomod et regulært DVB-C tvkort, som technotrend eller twinhan, så er det helt enkelt...

Her skal man blot erstatte det analoge TV-kort med et DVB-C tvkort, som naturligvis kan skifte kanal, ligesom det analoge TV-kort...

Den del af det er simpel, men valg af HTPC-software kan så blive problemet i stedet (EPG-data via xmltv, brugervenlighed og subtitles m.v)...  

I dette forum er der en del tråde om emnet...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 17:15

Yep, har lige læst en gennemgående artikel og ikke mindst monteringsvejl. til floppydtv. Det er faktisk præcis det princip jeg efterlyste. MCE2005 skal så nok sørge for at spolere alt det gode ved denne løsning

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde faktisk fået forståelse af, at FloppyDTV var et PCI kort. Det er det slet ikke. Den sidder bare "i" eller rettere "over" en PCI port. Signalet kommer ind via Firewire. (lidt finurlig løsning, hvis den alligevel optager en PCI port). Men princippet holder, og det skal jo også virke, hvis man monterer den i et ledigt 3.5" slot.

Til top
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 17:49

Det er for besværligt til mig tror jeg

Men er der virkelig ikke noget andet jeg kan gøre for at undgå det her lidt støjfyldte og let hakkende billede jeg får når jeg ser tv igennem tv-tuneren.

Kan det hjælpe at ændre codecs eller er der noget andet man kan gøre?

Mvh
Martin
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2006 kl. 09:30

Jeg ved det ikke præcist Martin. Jeg døjer selv med præcis det samme hjemme hos mig, hvor jeg er ved at brække mig over kvaliteten på mit hauppage 500MCE kort. Om det er kortet, mpeg dekoderen eller måske antenne signalet, det er uhyre svært at sige.

Dog tror jeg, efter at have læst en hel del mere, at den bedste løsning nok er FloppyDTV. Og jeg regner jeg med forsøger mig med den, lige så snart jeg får tid. Desværre groer træerne ikke ind i himlen. Hvis man vælger FloppyDTV, så skal man være forbedret på dels at bøvle med Program guiden, og dernæst, så går tekst og tekst-tv af fløjten. Det mest irreterende er, at det hele skyldes udelukkende MicroSoft, og deres manglende velvillighed til at imødekomme det danske system, (det som TDC kører med).
Så føler man virkelig man har gjort noget godt, ved at betale for deres software!

Til top
Jesper.wind Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juli-2004
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2006 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg ved det ikke præcist Martin. Jeg døjer selv med præcis det samme hjemme hos mig, hvor jeg er ved at brække mig over kvaliteten på mit hauppage 500MCE kort. Om det er kortet, mpeg dekoderen eller måske antenne signalet, det er uhyre svært at sige.

Dog tror jeg, efter at have læst en hel del mere, at den bedste løsning nok er FloppyDTV. Og jeg regner jeg med forsøger mig med den, lige så snart jeg får tid. Desværre groer træerne ikke ind i himlen. Hvis man vælger FloppyDTV, så skal man være forbedret på dels at bøvle med Program guiden, og dernæst, så går tekst og tekst-tv af fløjten. Det mest irreterende er, at det hele skyldes udelukkende MicroSoft, og deres manglende velvillighed til at imødekomme det danske system, (det som TDC kører med).
Så føler man virkelig man har gjort noget godt, ved at betale for deres software!

Kære Kandersen

Du er da godt nok en Bitter mand, jeg køre rent faktisk med løsningen ovenfor, og er super glad for den, for det virker egentligt godt, og giver et rimeligt godt billede (især når man afspiller optaget TV) (se evt. nogle af de mange andre tråde om dette emne)

Min EPG virker ikke på Canal plus, men alt det besvær som du beskriver, føler jeg ikke det er. min Selector er gemt af vejen, og jeg har kun en enhhed fremme, nemlig min MCE maskine (Amitech) og hvis man bruger 10 - 15 minutter på lidt opsætning, skulle den være i vinkel.

I sidste uge foreslog jeg, at vi kunne starte vores egen gratis EPG, det er lavet i andre lande (med mange flere betalings kanaler) og de fleste tv-selskaber er mere end villige til at stille tv data til rådighed, de gør det bla. i Australien med stor succes. såøhh hvorfor ikke os.......?

Mvh.

Jesper 

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2006 kl. 10:59

Naah, jeg vil ikke kalde mig for bitter. Jeg har rodet med computere i så mange år, så jeg efterhånden har set hvad som helst.

Jeg mener det er besværligt med en ekstern dekoder (selector) af flere årsager.
Som du kan se i en anden tråd, så har jeg investeret ca. 2500,- i et OrigenAE X11 kabinet med VFD og indbygget IR fra IRtrans. Desværre er der ikke mulighed for at smide IR signalet ud fra denne. Derfor skal jeg tilslutte min eksterne IR modtager fra Microsoft, og disable IR modtageren i VFDén. Sidstnævnt er ikke bare lige til. Og at bruge begge giver nogle sjove problemer i form af dobbelt tryk osv. Samtidig med det, så skal den eksterne IR modtager ligge som en klods, der rent synsmæssigt bestemt ikke ser godt ud, når nu man har en integreret løsning.

En ekstern dekoder/selector er også lig med flere kabler, s-video og lyd. Igen rent synsmæssigt er det ikke noget der pynter. Det er der dog praktisk muligheder for at lave om på.
Jeg vil ikke kunne gemme min selector af vejen, idet resten af huset vil skulle benytte den, uden at MCE er tændt. Jeg bruger meget sjældent live tv via MCE, da jeg mener det er totalt gakket at tænde en computer for at se tv, når nu jeg kan se det uden at tænde den.
Konkret set skal MCE hjemme hos mig bruges som erstatning for min DVD afspiller og optager, da det er nemt/nemmere på harddisk. Men livetv er/bliver yderst begrænset, da det kun tjener el-selskabet. Og så ligner det forøvrigt noget bras med mit pvr 500mce kort.. (Men det er jo så hele årsagen til, at vi vil ha selectoren ind i MCE).

Til sidst er der det med EPGén. Som jeg nævnte sidst, så ved jeg ikke så meget om det at lave sin egen EPG (Program Guide). Der er ingen tvivl om, at det er muligt. Men netop fordi det er muligt kan det undre, at ikke andre (Microsoft/TDC/Whatever) bare har gjort det rigtigt første gang. For hvis vi kan, så burde det have været en smal sag for de "andre".
Jeg er dog ikke bleg for at prøve, tværtimod. Jeg skal bare vide hvor vi skal starte.

Til top
mainleif Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2006 kl. 11:05

Skal lige høre en gang for alle. Hvis man har tdc kabel-tv og signal til 1 eller 2 DVB-C kort i sit mediecenter.

1. Er det så muligt at se undertekster på alle kanaler. Eventuel ved brug af dbviewer?

2. Er det muligt at se teksttv?

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu