recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af Subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af Subwoofer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
scrotum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scrotum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af Subwoofer
    Sendt: 19-November-2018 kl. 12:46

Hejsa

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde en subwoofer, da jeg ikke ved meget om dem og aldrig har haft en.

Jeg har lige byttet min gamle billige sony receiver ud med Marantz 7012. Planen er at jeg tager det lidt i etaper og skifter mine gamle højtalere ud når pengene er til det. Fronter (+center) kunne godt gå hen og blive noget a la klipsch rp-8000, dynaudio x38 eller måske nogle dali opticon. Jeg har kun hørt klipsch indtil videre, så det er kun gæt for nuværende.

Min gamle højtalere er nogenlunde, men kun 5.0, så tænker første etape er at få anskaffet en god sub til mit kommende system og med black friday lige om hjørnet kunne det jo være der kom et godt bud.

Det er til en alm stue og de 2 eneste krav der ellers er er, at den ikke må fylde alt for meget pga WAF, og den skal kunne indstilles og lyde godt uden brug af kalibreringsudstyr.

Det bliver nok ca. 80/20 ift. film/musik.

Pris: helst under 10.000, men der hvor man får mest for pengene Embarrassed

Jeg har surfet lidt rundt og fundet og fundet disse:

SVS-sb2000

https://www.av-connection.dk/?PGr=6921

Earthquake minime P12 v2 https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-subwoofere-earthquake-minime-p12-v2-p-2181.html

Hvad jeg lige kan se har de fået fine anmeldelser. Da jeg var i av-connection nævnte de, at f.eks. klipsch sub er rigtig svære at få til at lyde godt, mens andre var noget nemmere.

Så spørgsmålet er, om ovenstående er til at få til at lyde godt uden udstyr og for en med normal høresans? Smile

Og hvilken vil i anbefale? Eller der findes måske en helt 3. Eller 4. der er bedre til mine behov?

Til top
stillersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2009
Point: 1017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stillersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 00:34
Overvej brugt. Jeg har to du kan vælge imellem for lidt mere end 10Tongue
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 10:03
Jeg kan anbefale at du kigger på xtz. Jeg har haft en del af deres højttalere efterhånden og kvalitet og lyd er i top. Det er i den grad et value for money mærke. 

(edit bemærk at priserne er i sek)

Redigeret af Berdel - 20-November-2018 kl. 10:11
Til top
scrotum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scrotum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg kan anbefale at du kigger på xtz. Jeg har haft en del af deres højttalere efterhånden og kvalitet og lyd er i top. Det er i den grad et value for money mærke. 

(edit bemærk at priserne er i sek)

Tak - det vil jeg lige kigge nærmere på Smile
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 22:10
I det prisleje kan du også kigge på Arendals subwoofer'e:

Så vidt jeg husker har magasinet lydogbillede fået Arendal sub 2 som deres reference. Det er også en af de absolut bedste subs jeg har hørt. Og det er mht kvalitets bas, og ikke bare bulder og brag. Men den kan også sparke voldsomt fra sig. Den ligger dog lidt over dit budget, men deres sub 1 og 1.5 skulle også være rigtig gode til prisen.
Til top
scrotum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scrotum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

I det prisleje kan du også kigge på Arendals subwoofer'e:

Så vidt jeg husker har magasinet lydogbillede fået Arendal sub 2 som deres reference. Det er også en af de absolut bedste subs jeg har hørt. Og det er mht kvalitets bas, og ikke bare bulder og brag. Men den kan også sparke voldsomt fra sig. Den ligger dog lidt over dit budget, men deres sub 1 og 1.5 skulle også være rigtig gode til prisen.

De ser virkelig interessante ud! Det ser desværre ikke ud til at de holder black friday Cry

Er der nogen der har erfaring med Arendal sub 1??
Til top
scrotum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scrotum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 09:38
Er der nogen der kender har hørt eller kender noget til Wharfedale SW-15?

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 11:44
Sørg nu for at låne dem med hjem og få den/ dem afprøvet i Din stue og samme med Dine højtalere/ setup og ikke mindst at lytte med dine egne øre.

Jeg var så heldig at høre stort set hele sortimentet fra Arendal i sommer da jeg var i Norge, der er nu intet revolutionerende i deres program. Deres Tower 1723 spiller godt og rimelig højt, hørte dem b.la. på rør.

Deres subs spiller også godt men jeg syns nu ikke der er noget special ved dem, syns faktisk det er nogle store kasser, deres nummer 3 er stort set lige så stor som en PB ultra 16 og deres finish er knap så flot som andres. Jeg har ikke hørt Arendal 3 op i mod en SB 16 Ultra, men jeg tror nok jeg ved hvad jeg ville vælge....

Omkring WAF, kender jeg godt til,  det med små subs med rigtig smæk i koster bare.

Redigeret af Potter - 23-November-2018 kl. 11:46
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 11:45
fejl

Redigeret af Potter - 23-November-2018 kl. 11:46
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg var så heldig at høre stort set hele sortimentet fra Arendal i sommer da jeg var i Norge, der er nu intet revolutionerende i deres program. Deres Tower 1723 spiller godt og rimelig højt, hørte dem b.la. på rør.

Enig, de spiller rigtig godt i det rigtige rum, og højere og uden tendenser til kompression eller skingerhed, end alt andet i prisklassen. Eksempelvis kan et sæt Dali Rubicon 8 overhovedet ikke være med der. De lyder ovenikøbet ikke lige så godt og koster 12000,- mere...skidt kombi :-/

Deres subs spiller også godt men jeg syns nu ikke der er noget special ved dem, syns faktisk det er nogle store kasser, deres nummer 3 er stort set lige så stor som en PB ultra 16 og deres finish er knap så flot som andres. Jeg har ikke hørt Arendal 3 op i mod en SB 16 Ultra, men jeg tror nok jeg ved hvad jeg ville vælge....

Nu er det således at gode subs ER nogle store kasser. Små subs med fake DSP hævning af bunden afslører altid sig selv, og kan kun imponere ved lave lydstyrker.
Nu der vel heller ingen tvivl om at Arendal's sub 3 har mere membran areal end SVS PB16, så hvorfor må den ikke have næsten lige så stor kabinet? :-D
Lidt alternativ måde at "kritisere"...

Når det er sagt så ville jeg personligt vælge sub 2 fremfor 3'eren, da lukkede kasser har en tendens til og lyde bedre og have bedre impuls respons.

Ved heller ikke hvad det er du har oplevet med deres finish. Det jeg har set har der ikke været noget og sætte en finger på, tværtimod føles deres produkter utrolig lækre. Og finder du en prik eller noget, så sender de nyt uden og stille de store spørgsmål.

Omkring WAF, kender jeg godt til,  det med små subs med rigtig smæk i koster bare.

Ja og og så skuffer de altid i sidste ende alligevel, når de presses hårdt nokWink
Tilsidst skal jeg måske nævne jeg ikke selv har Arendal og heller ikke tjener penge på og skaffe dem kunderSmile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2018 kl. 16:15
Lydogbillede's test af SB-4000 som kommer tæt på en Arendal sub 2 prismæssigt, dog stadig en 1000-1500kr dyrere end Arendal.
Sakset fra lydogbillede:
Oprindeligt skrevet af lydogbillede lydogbillede skrev:

Deadmau5’s “Seeya” har en hurtig, hårdtslående bas, der virkelig sætter basresponsen på prøve, og her kan SVS slet ikke følge med Arendal! 1723 har væsentlig strammere bas med større dynamik i anslagene, uden at det skorter på slagkraft. SVS har også rigeligt med punch, men formår ikke at stoppe og starte igen lige så hurtigt, hvilket hæmmer musikken lidt.

“SVS lyder ikke lige så dynamisk og har ikke nær samme transientrespons som Arendal,”

Redigeret af armani-thomas - 23-November-2018 kl. 16:18
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2018 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ja og og så skuffer de altid i sidste ende alligevel, når de presses hårdt nokWink
Tilsidst skal jeg måske nævne jeg ikke selv har Arendal og heller ikke tjener penge på og skaffe dem kunderSmile
Sikken noget pis at skrive, at de skuffer i sidste ende alligevel.Smile Hvordan kan du vide at de skuffer f.eks. mig? Hvis jeg personlig havde mulig for noget fysisk større så gjorde jeg det, men det er nu ikke tilfældet umiddelbart, derfor kan det godt være at der kommer 2 stk. Sub 2 fra ParadigmTongue 

Hvis f.eks. WAF er med inden over, eller at der ikke fysisk plads til større subs hvad så?

Jeg har pt. 2 JL audio Fatcom F113v2 stående ud over de 2 E112 jeg benytter til daglig , jeg kan sgu ikke umiddelbart finde noget alternativ når vi snakker om lukket sub med relative små fysiske størrelser.  

Og glem alt om f.eks EQ super nova mkvi 15, de kommer ikke ind for mine døre igen.

Men hverken JL E112 eller JL Fatcom F113v2 skuffer på nogen mådeWink hos mig i mit setup og med mine øre.

Redigeret af Potter - 24-November-2018 kl. 09:31
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu