|
Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
fcbayern
Bruger Oprettet: 10-December-2003 Sted: Danmark Status: Offline Point: 160 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:31 |
Hej,
min forstærker brummer når den står på Phono. Kabler er tjekket, inkl ground. Min pladespiller står på venstre side af forstærkeren. Og løfter jeg armen og flytter den ind imod midten (dvs mod venstre væk fra forstærkeren) så bliver brummen mindre. Jeg har meget lidt plads og kan ikke flytte pladespilleren længere væk. Er sikker på det ville hjælpe. I stedet kan jeg placere pladespilleren ovenover forstærkeren (og huske luft til forstærkeren). Men gør jeg det flytter brummen bare en smule. Det er altså noget elektromagnetisk støj der driller. Spørgsmålet er om der findes noget isolering af en art jeg enten kan placere imellem de 2 enheder når de står side om side...eller om der findes noget jeg kan placere imellem de 2 enheder når pladespiller er placeret ovenover forstærkeren? Hvilket materiale? Mange tak for input.
|
|
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i
Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100 |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
En jernplade.....
Klaus
|
|
fcbayern
Funktioner
Tak(0)
|
Hvor tyk tænker du? Findes noget til formålet. Kan se forskellige plader til formålet, men her er fokus typisk dæmpning af vibrationer og ikke magnetisme...
|
|
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i
Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100 |
|
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ferritkerner på phonokablerne kan måske afhjælpe problemet.
Er riaa indbygget i forstærkeren, eller bruges ekstern riaa med strømforsyning? Hvis det er det sidste, så flyt strømforsyning så langt væk som muligt.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2205 |
Funktioner
Tak(0)
|
Eller, sidder forstærkerens transformer i venstre side? Hvis ja, så prøv at lade pladespiller og forstærker bytte plads.
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tynd, et tyndt stykke blik kan også gøre det, det afgørende er at det er magnetisk. Gå på opdagelse i hjemmet, en bageplade fra ovnen kan ganske givet bruge til test. Klaus
|
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
Ferritkerner tager højfrekvent støj og hjælper intet mod brum - slet ikke luftbåren brum! Klaus
|
|
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
Mon stelforbindelsen til tonearm/pickup er defekt?
Klaus
|
|
fcbayern
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg prøvede med en bradepande imellem...det hjalp kun lidt.
Det er rigtigt at forstærkerens strømforsyning sidder i venstre side. Og at bytte om på pladespiller og forstærker hjalp rigtig meget. Det er vel en 7-8 gange mindre nu. Den sidste lille brummen ved jeg ikke om er så unormal. Det er når jeg skruer meget højt op at der er lidt brummen... Så tak for input der ihvertfald har hjulpet meget.
Redigeret af fcbayern - 12-Januar-2019 kl. 18:22 |
|
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2205 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det var da en go' ting, at der ikke mere r så meget at brumme over... Men den sidste rest-brummen kunne måske være fysiske vibrationer fra forstærkerens transformer, som forplanter sig til pladespilleren? Kan der høres en svag summen, når anlægget står stille?
|
|
fcbayern
Funktioner
Tak(0)
|
Nej der er helt stille...
|
|
|
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
Har du prøvet at løfte forstærkeren, mens der spilles? Bare sådan for at prøve, om brummen ophører... Højttalerne bør heller ikke stå for tæt på anlægget. Dette kan også give brum, når der spilles højt.
Redigeret af mnielsen - 12-Januar-2019 kl. 18:37 |
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |