recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surroundforstærker kontra højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surroundforstærker kontra højtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surroundforstærker kontra højtalere
    Sendt: 31-Marts-2019 kl. 17:41
Hej med jer

Jeg har en Onkyo sr507 surround forstærker i mit bio Setup som jeg har bruget med  Audio Pr 5.1 højtaler setup. Så fik jeg fat I nogle fede Guldhøjtalere som jeg bruger som fronter nu og så var der jo 2 højtalere i overkud. Dem har jeg sat ude oppe under loftet ude i siden af stuen. En i hver side. Men der er jo ikke indgange i min forstærker til "sidehøjtalere", så lige nu har eg sat dem sammen med de 2 baghøjtalere jeg har. Det er sikkert ikke den optimale måde at gøre det på selvom det lyder ret fedt. Testede lige med Aquaman med DTS lyd, men er det ikke rigtigt at jeg bør skifte min Onkyo ud med en anden reciever? Er jeg ude i noget 7.1? Hedder det det? Altså en reciever der kan egne højtaler indgange til "sidehøjtalerne"?
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 18:17
Manual TX-SR507/577:

Opsætning side 18 viser TX-SR507 har Pre-out til effektforstærker Surround Back højttalere, så du burde kunne lave et 7.1 set-up med en ekstra forstærker ?? Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Maj-2018
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 18:18
Alle 5.1 receivere har udgange til surround højttalere som skal placeres ved siden af lytteposition, det er først når man går op i 7.1 der tilføjes baghøjttalere.  
At sætte to højttalere i samme udgang er en rigtig skidt idé, så jeg ville købe en maskine der er bygget til det. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 19:24
Det mest oplagte er at skifte din AVR til en 7.1 model. Indtil da kan du sikker godt slippe afsted med at parallelkoble to højttalere på hver surroundkanal. Det er ikke det der er meningen, men der sker nok ikke noget ved at eksperimentere. Imo er (rigtig) 7.1 klart bedre end 5.1 hvis man har mulighed for alle de højttalere.
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 22:28
så må jeg opgradere Onkyoen :-) 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2019 kl. 08:30
du skal ikke parallelkoble hvis det er 4 ohms højttalere, da gennemsnitsbelastningen så ryger på 2 ohm. Du smadrer din forstærker, som i forvejen ikke er en muskelmand.

Og have er Fede Guldhøjttalere lige for en størrelse. Kan se du har skrevet indlægget i går, så det er vel ikke en aprilsnar?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2019 kl. 08:58
Tak for info Slumbert. Gulvhøjtalere er Dali Blue 8008. Resten af højtalere er Audio Pro. Jeg er igang med at finde en bedre Reciever så jeg ikke skal parrallelkoble højtalerne.
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2019 kl. 11:53
tak for alle jeres råd. Jeg har nu købt en Onkyp Tx-Nr 616. Den har de indgange jeg skal bruge så jeg får koblet højtalerne korrekt på. 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2019 kl. 21:27
Det du laver, er der ikke meget ide i, hvis ikke dine højttalere er opsat korrekt!

7.1 er ikke klart bedre end 5.1 i alle tilfælde. Det kommer både an på hvordan filmen er indspillet, rummets udformning og højtalernes placering...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2019 kl. 21:32
Det er jeg med på Supergris

Mine højtalere er placeret således

Redigeret af BigRaj - 02-April-2019 kl. 21:34
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu