|
Hvor store højtalere forhold til hinanden |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
hertzum
Ny bruger Oprettet: 08-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 10 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-Maj-2019 kl. 19:54 |
Hvor store skal højtalerne være i forhold til hinanden i et 5.1 sæt up ? jeg har længe kørt bare med stereo set-up med et 2 stk. Voice sytem 15E (15" bas + horn aktive 500W) og 2 stk. sub Voice sytem sb 15 (15" bas aktive 500W) i min bio på ca 60 m2 ( alt er bare støre her ude på landet ) men nu skal jeg have fundet en center højtaler og 2 baghøjtalere, og jeg har en Pioneer SC-LX 72 reciver.
Jeg er i tvivl om jeg bare kan bruge et sæt små stander højtalere i størelse, som mine B&W 601 mk3 som står i vores stue, + en almindelig center højtaler, eller om jeg skal købe nogle Cerwin Vega XLS-28 og center XLS-6C for at tingene passer sammen. Det er lidt tilfældigt at mine front højtalere er så overdrevne store, jeg kan godt lide stor og kraftig lyd, men så voldsom volume køre jeg heller ikke med. Jeg hygger mig med det, og køber gerne brugt udstyr så det er bestemt ikke det nyeste shit jeg har |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
Dine fronter skal helst være nogenlunde ens i klangen, ellers går det galt.
Klaus
|
|
hertzum
Funktioner
Tak(0)
|
Det har jeg fundet ud af, jeg har også fundet ud af at center højtaleren er MEGET vigtigere end jeg havde forestillet mig, jeg troede det var front L R der lavede det meste.
Jeg har købt en center B&W (husker ikke model, men passer til 601 modellen) og 2 stk. B&W 601. Som baghøjtalere klare 601 sig fint nok, men centereren lyder som en klokradio jeg har nu prøvet og sætte 601 sammen med centeren, og hente mine 601mk3 fra stuen og sætte som baghøjtalere, den løsning kan kun lige gå indtil jeg finder noget andet som center
|
|
Frank13
Guld medlem Oprettet: 07-Juli-2017 Status: Offline Point: 1105 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvordan har du sat centeren, får den fuldt frekvensområde?
Frank
|
|
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(0)
|
Center skal helst ikke være alt for underdimensioneret. Når du slår den til flyttes lyden til alt du kan se på billedet over i center kanalen, så den har meget at lave. Musikken bliver som regel i højre og venstre og store eksplosioner mv er ofte fordelt på alle tre. Det sagt, behøver man ikke store højttalere hvis man ikke spiller højt og man kan også aflaste højttalerne med en subwoofer. Surroundhøjttalerne behøver efter min mening ikke at være noget særligt.
|
|
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4665 |
Funktioner
Tak(0)
|
Undersøg om din center er i fase, det kunne godt lyde som om den ikke er.
|
|
hertzum
Funktioner
Tak(0)
|
Ja center får hele frekvens området.
vedr. modfase har jeg 100% styr på det men problemet er at jeg sider ca. 5 meter fra center højtaleren så batter små højtalere med 5"-6.5" tommer ikke meget + at lyden bliver tynd forhold til front. Supplere med sub: den tænker jeg også er på plads 2 stk. aktive (500W) med 15" Jeg har købt en EV ELX 112 som jeg vil bruge som center, jeg har ikke modtaget den endnu, men jeg kan opdatere når den er på plads.
|
|
hertzum
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har nu fået min EV "center" https://www.electrovoice.com/product.php?id=1070 det fungere bare over alt forventning, super klang til stemmer, klangen passer med fronterne (som også er PA højtalere)
|
|
Frank13
Guld medlem Oprettet: 07-Juli-2017 Status: Offline Point: 1105 |
Funktioner
Tak(0)
|
Super... tillykke og god fornøjelse 😀
Frank
|
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tillykke! PA højttalere er ekstremt grimme og upraktiske, men den lyd de kan give i en hjemmebio er svær at slå til den pris. Folk har desværre bare mange fordomme, så sjældent de bruges.
|
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor upraktiske? De er jo som regel forberedt til ophængning/stativmontering og kommer med ekstremt praktiske tilslutningsmuligheder ... men enig med dig i, at de sjældent er særligt kønne, så de passer nok bedst bag en AT-dug Sidst jeg var ude at spille havde jeg lånt et par DB Opera 12. De ku' satme spille højt! |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det upraktiske er også primært møntet på den gennemsnitlige bruger som ikke har dedikeret rum med akustisk transparent lærred. De er ikke ligefrem placeringsvenlige i tv Hr og Fru Danmark TV-møbel
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |