|
ægte 4K Projektor |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Willads
Super bruger Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 444 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-November-2019 kl. 11:51 |
|
Hej
Overvejer at skifte min Epson TW-3200 ud med en 4K projektor, men det skal være ægte 4K tænker jeg. Jeg synes der er mange der reklamerer med 4K men hvor det er pixel shift. Er der nogle der ved hvor man kan finde en liste eller lignende over de ægte 4K projektorer der er i øjeblikket så jeg kan få et overblik over hvor vi er henne rent prismæssigt. Er der nogle der har erfaring med det der 4K pixel shift om det er noget værd eller...?
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6221 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
De er dyre... så meget kan jeg sige med sikkerhed
Det er vist kun JVC og Sony, der har 4K-projektorer (ikke fake 4K) Billigste Sony koster 40K, billigste JVC koster næsten 50K Se av-connection.dk Redigeret af jake51 - 25-November-2019 kl. 15:30 |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har selv en native 4K Sony - og jeg må bare konstatere, at der er meget andet end opløsning, der skaber god billedekvalitet. Om det er 1080p eller 4k er altså ikke nat og dag. Afhængig af budget, så er der andet jeg ville kigge efter end 4k-opløsning hvis jeg var dig.
|
||
Willads
Super bruger Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
OK men er native 4K så ikke væsentligt bedre end alm. 1080 (hvis alle andre parametre er ens ?)
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6221 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Køb native 4K, hvis du har pengene
Ellers køb fake 4K, det kan se rigtigt godt ud (har selv JVC med fake 4K) Redigeret af jake51 - 27-November-2019 kl. 12:43 |
||
Mikael Simpson |
||
Willads
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej Jake 51
Så du synes din fake 4K er bedre en 1080p ?
|
||
|
||
jake51
Funktioner
Tak(0)
|
|
UHD er klart bedre end Blu-ray
|
||
Mikael Simpson |
||
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så ville jeg nok vente lidt endnu ... de bliver formodentlig kun bedre og billigere.
Har jeg ret i, at du tror det er lidt noget ... "gejl"? Det er det nemlig ikke. Der er mange, som har sammenlignet ægte og uægte 4K, og egentlig ikke rigtigt kan se den store forskel. Eller i hvert fald, ikke 20.000,- forskel Prøv, om du ikke kan få mulighed for at se det i funktion med egne øjne, f.eks. en Epson TW7400/9400, eller de forrige modeller 7300/9300. Tror du vil blive overrasket ... (Og nej, jeg tvivler skam ikke på, at native 4K er helt fantastisk ...)
|
||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
||
BeoBrians
Bruger Oprettet: 07-Marts-2019 Status: Offline Point: 64 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
En ting er 4K opløsning, men de fleste projektorer laver det som kaldes Wobbling 4K.
Det betyder at 2-4 billedchip, laver dit 4K billede. Så mit skøn er at en rigtig god Pixelshift projektor, som JVC og VIVITEK er, gør det lige så godt, som en projektor med 4K wobbling teknologi. Hvis du vil ægte 4K, er det en projektor med en enkelt 4K billedchip, men så er du også oppe i mere end en halv million for en projektor. Her vil jeg anbefale Digital Projection, så kan den også 4K DCI som er biograf formatet.
|
||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1997 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Jeg har JVC N7 - Og med den nyeste dynamiske tonemapping firmware er 4K HDR blevet væsentligt bedre end 1080p SDR (før seneste firmware var det mere hit or miss) - faktisk primært pga HDR end lige de 4K, grundet HDR's større dynamik, bedre colorspace, bedre posterization og bedre shadow details - Ja dét vinder man altså også med HDR, selv om man som reglen kun hører ét parameter omtalt.
Mens OLED stadig vinder på dynamik, der ofte er det eneste parameter der omtales, så kan f.eks. colorspace og shadowdetails godt være bedre på en god projektor end selv på et OLED (Jeg har begge dele) - Så man kan sagtens få fantastiske HDR resultater med en god 4K Projektor. Man stal dog ofte op i et high-bitrate 4K [SDR eller HDR] Demo før 4K opløsningen sådan for alvor begynder at trække fra en 1080p BluRay. De fleste større film produceres jo trods alt fortsat i 1080p og opskaleres derefter til 4K containere til 4K BluRay og streaming, så det er kun sjældent eller i begrænset omfang at det lige er opløsningen der gør 4K HDR udgaven specifikt bedre. Det er som reglen den bedre båndbredde på 4K encodet sammen med den nævnte bedre dynamik, colorspace, posterization og shadow details der gør det for de fleste films vedkommende. Redigeret af TBC1 - 28-November-2019 kl. 05:31 |
||
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4450 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er det ikke kun consumer DLP'er som laver wobbling? Jeg mener Sony's og JVC's (Som ikke er DLP) rent faktisk er ægte 4K. Når det så er sagt har jeg selv en 4K DLP (som du kalder wobbling-tech) - og grundet DLP's naturlige skarphed finder jeg den mindst ligeså skarp som Sony og JVC 4k modellerne. Jeg er på ingen måde billedekspert, så kan sagtens tage fejl ift. termerne.
|
||
BeoBrians
Bruger Oprettet: 07-Marts-2019 Status: Offline Point: 64 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Barcos 4ak er også ved wobbling. Ikke mange producenter skriver det, fordi det er upopulært, og ikke det kunder vil have. De vil have den ægte fulde 4K løsning, men det koster bare.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |