|
Hvordan er bitraten på DVB-T2? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10469 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-Juni-2020 kl. 08:00 |
|
Bitraten på det nu hedengangne DVB-T var lavere end på kabel og sat. Ved indførslen af DVB-T2 er den formentlig sænket yderligere p.g.a. den højere kompression? Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4708 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Slettet
Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 10:31 |
||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Jeg satte min søsters Dreambox DM 900 tilbage til fabriks indstillinger og lavede en kanalsøgning i går. Kanalsøgningen fandt 42 DVB-T2 kanaler, som må være fordelt på 5 mux. Så vidt jeg husker fandt en kanalsøgning i slutningen af december 49 kanaler fordelt over 6 mux, hvor af jeg gætter på at 2 Boxer mux allerede var DVB-T2. Så jeg vil umiddelbart tro, at Bitraten er ca den samme? Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 10:29 |
||
fltk
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det lyder dog umiddelbart ikke logisk, idet årsagen til omstillingen til DVB-T2 var at skabe mere plads til mobilnettet, så hvis kanalerne stadig optager samme båndbredde er der jo intet vundet ved det. Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
filmfreak
Guld medlem Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1393 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jo, fordi der nu er en MUX (frekvens) mindre nu til DVB-T efter ændringen, der nu kan bruges til mobil bredbånd. |
||
csell
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Politik behøves ikke at være logisk. Det man har gjort i går, er at gå fra 6 til 5 mux og har skabt den ønskede plads til mobil bredbånd. En plads som resten af Europa allerede har, eller senere skal skaffe. I forbindelse med udbud af service provider, som Boxer genvandt, var det et krav at man skiftede til DVB-T2 og som jeg husker det HEVC. Boxer er tilsyneladende sluppet ud af kravet om HEVC, men skiftede helt til DVB-T2 i går samtidigt med DR. Der er ingen der ved hvornår, og hvad den næste ændring vil bringe? Vi kan kun gætte. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 03-Juni-2020 kl. 11:24 |
||
fltk
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej, men i dette tilfælde SKAL det være logisk. Ellers bliver der jo ikke plads til mobilnettet. At man indskrænker antallet af mux hjælper jo ikke, hvis de nye mux samtidig gøres forholdsmæssigt større. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
||
bubbleboy
Guld medlem Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 787 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
De har komprimeret luften mellem hver bit (højere modulation). Dvs. flere bit på mindre plads (MHz).
|
||
Usukjelds
Junior bruger Oprettet: 02-Juni-2014 Status: Offline Point: 49 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
DVB-T2 giver mere kapacitet på den samme mængde spektrum. DR's 2 DVB-T MUX havde en samlet kapacitet på 40 Mbps. DR's nye DVB-T2 MUX har en kapacitet på 33 Mbps. Med lukningen af DR Ultra, DR3 og DRK lader det til, at DR har nok kapacitet til overs i de 33 Mbps til at kunne sende DR Ramasjang i HD. Den var tidligere kun i SD på antenne-tv. Boxer har også øget kapaciteten en smule ved at skifte til DVB-T2 i de to tidligere DVB-T MUX, så de nu har kapacitet til TV2 Sport X.
|
||
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508 Scandyna 5.1 setup |
||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2240 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ikke, som jeg forstår det på side 5 her - Udbud af ny TV-kanal: https://www.regeringen.dk/media/5470/29062018endelig-medieaftale-2019-2023.pdf Denne kanal ska tilsyneladende sende det, som DR ikke må sende, som jeg forstår det.
|
||
fltk
Funktioner
Tak(0)
|
|
For sjov skyld optog jeg i aftes 1 time fra DR1. Den fylder 3,05 GB, hvilket jeg får til ca. 6800 kbps. Det er for mig ret højt og meget overraskende. Jeg havde nok forventet 4000 - 5000 kbps. Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
Usukjelds
Junior bruger Oprettet: 02-Juni-2014 Status: Offline Point: 49 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mette Bocks kulturkanal blev aldrig sendt i udbud, og det er ret uklart, om den nogensinde bliver til noget, efter den ny regering kom til og lovede et nyt medieforlig. Jeg vil vurdere det som meget tvivlsomt.
|
||
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508 Scandyna 5.1 setup |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |