recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Victorkarl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: TV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra
    Sendt: 02-December-2006 kl. 18:05
Jeg er den glade ejer af en fladskærm og modtager tv signalet fra DVB-T (DTT) nettet. Men det er meget skuffende at se film og andet på TV2 når der ikke sendes i ægte 16:9, billede kvaliteten er direkte dårligt.
På DR er det der imod rigtig godt, som nu i går hvor DR viste filmen Erin Brockovich i ægte 16:9 hvor man får glæde af alle 576 linier i billedet.
På TV2 blev vist Crocodile Dundee i 16:9 letterbox format så der hele vejen rundt om billedet er en sort kant, man kan så zoom ind men så bliver billedet grovkornet så det ikke er til at holde ud at se på. Helt galt var det med "Alletiders Nisse" som også blev sendt i 16:9 letterbox.
Så hellere se DR hvor rigtig mange udsendelser er i ægte 16:9.
Det var en gang i TV2 var foran på teknikken men det er i da absolut ikke mere, så hvornår kommer der mere i ægte 16:9 fra TV2?
mvh
Karl
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2006 kl. 18:15

 

  Der er ikke noget der hedder 16:9 L.B. enten er det 16:9, 4:3 eller 4:3 L.B.

 Crocodile Dundee blev vist i 4:3 L.B. "Alletiders Nisse" var også i 4:3 L.B., også af TV stationerne kaldet "Bredformat".

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Victorkarl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2006 kl. 19:16

Som teknisk udtryk har du da ret.

Når jeg skrev 16:9 var det for at beskrive størrelse forholdet på billedet excl alt det sorte.

Personligt fortrækker formaterne i følgende rækkefølge med det første som det bedste: 

16:9, 4:3, 4:3 letterbox

4:3 letterbox er noget skrammel på en 40" lcd for det giver absolut mindste mængde billede data.

Der er jo også formatet 16:9 anamorphic kræver blot at ens 4:3 tv har 16:9 omskifter, det havde mit 12 år gamle Sony, så ville rigtig mange blive til gode set med et godt signal.

mvh
Karl
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 11:57
Dette emne har næsten lige været oppe.

TV 2 kan ikke sende en film i 16:9 hvis den ikke er indkøbt i 16:9, og DR
sender også enkelte film i 4:3 letterbox.

DR har også sendt i 16:9 længere end TV 2, så en del af de film de har købt
de seneste år er nok forsøgt skaffet i 16:9 allerede dengang.

Julekalenderen er jo også en genudsendelse og optaget i 4:3.
Til top
per-d Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Dette emne har næsten lige været oppe.

TV 2 kan ikke sende en film i 16:9 hvis den ikke er indkøbt i 16:9, og DR
sender også enkelte film i 4:3 letterbox.

DR har også sendt i 16:9 længere end TV 2, så en del af de film de har købt
de seneste år er nok forsøgt skaffet i 16:9 allerede dengang.

Julekalenderen er jo også en genudsendelse og optaget i 4:3.


Pyrus er ikke optaget i 4:3 men i 16:9, ellers kan tv2 ikke sende den ud i 4:3
letterbox.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 13:35
Sorte kanter foroven og forneden er ikke ensbetydende med at den er
optaget
i 16:9 - den kan sagten være optaget i 4:3 og letterbox er
kommet på "for syns skyld".

Det var meget brugt for nogle år siden - af en eller anden grund.

Jeg prøver lige at finde ud af om det er tilfældet.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 13:58

TV2 film sender jo masser af "16:9" film i 4:3 letterbox og kalder det bredformat, så jeg tror ikke på det er et spørgsmål om manglende 16:9 materiale.

TV2 udtaler da også i korrespondance til mig at den eneste begrundelse er:

"Vi sender i 4:3-format af hensyn til 4:3-fjernsyn, der ikke selv kan konvertere til 16:9"

Men ærlig talt hvor mange 4:3 TV findes der som ikke har en 16:9 omskifter ? Det er vist ikke mange.

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 14:21

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

TV2 film sender jo masser af "16:9" film i 4:3 letterbox og kalder det bredformat, så jeg tror ikke på det er et spørgsmål om manglende 16:9 materiale.

Kan udsendelsen skaffes i 16:9 (uden betydelige meromkostninger) så kommer den i 16:9.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

TV2 udtaler da også i korrespondance til mig at den eneste begrundelse er:

"Vi sender i 4:3-format af hensyn til 4:3-fjernsyn, der ikke selv kan konvertere til 16:9"

Det er 2 forskellige ting.

TV2 sender i 16:9 på det digitale sendenet. Alle film og udsendelser der kan skaffes i 16:9 kommer i det format - og udsendes i det format.

TV2 sender i 4:3 på det analoge sendenet.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Men ærlig talt hvor mange 4:3 TV findes der som ikke har en 16:9 omskifter ? Det er vist ikke mange.

Pas. Men der er stadig 70% eller mere af alle TV der er i 4:3 formatet. Nogle af dem kan stilles om til 16:9 mode, andre kan ikke.

Men som en public service kanal kan man ikke se det på den måde. De skal sende i et format som alle kan modtage. Så at sende anamorf 16:9 på DR1 og TV2 analog vil aldrig ske.

Men TV2 kunne gøre som DR. Sende letterbox zoom på analog. Og det kommer måske også, men indtil videre har de valgt at tilgodese flertallet på de analoge sendinger og dem med andre behov kan gå på DVB-T, Selector, Stofa digitale spejl mv. hvor udsendelserne kan modtages i ægte 16:9 (når udsendelsen er i det format).

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Kan udsendelsen skaffes i 16:9 (uden betydelige meromkostninger) så kommer den i 16:9.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

TV2 udtaler da også i korrespondance til mig at den eneste begrundelse er:

"Vi sender i 4:3-format af hensyn til 4:3-fjernsyn, der ikke selv kan konvertere til 16:9"

Det er 2 forskellige ting.

TV2 sender i 16:9 på det digitale sendenet. Alle film og udsendelser der kan skaffes i 16:9 kommer i det format - og udsendes i det format.

TV2 sender i 4:3 på det analoge sendenet.

Det er altså ikke helt rigtigt Lars - ikke når vi eks. taler TV2 film - de sender ALDRIG 16:9 via det digitale DVB-C net. Og TV2 film er ikke en public service kanal - så argumentation er imho ulogisk.

De kan godt sende 16:9 digitalt på public service kanalen, men ikke på filmkanalen hvor det egentlig er mest nødvendigt og hvor der ikke er samme public service hensyn at tage. ?

Men det er rigtigt hovedkanalen TV2 jævnligt sender 16:9

Og jeg har aldrig bedt om 16:9 på det analoge net, kun på de digitale net.

Jeg ville være fuldt ud tilfreds med 16:9 på de digitale net.



Redigeret af spawn - 04-December-2006 kl. 14:36
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 14:34

 Citere: Men TV2 kunne gøre som DR. Sende letterbox zoom på analog. Og det kommer måske også, men indtil videre har de valgt at tilgodese flertallet på de analoge sendinger og dem med andre behov kan gå på DVB-T, Selector, Stofa digitale spejl mv. hvor udsendelserne kan modtages i ægte 16:9 (når udsendelsen er i det format).

  /Lars

Er det ikke også en rimelig måde at gøre det på, det mener jeg det er. Ser TV2 på DVB-T

Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 15:00
Hej spawn,

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det er altså ikke helt rigtigt Lars - ikke når vi eks. taler TV2 film - de sender ALDRIG 16:9 via det digitale DVB-C net. Og TV2 film er ikke en public service kanal - så argumentation er imho ulogisk.


Nu handler tråden her om DVB-T - og TV2 Film mv. er ikke dér, endnu..

Men læs også tråden Kære TV2 hvorfor er det så svært? fra forleden - dér kan læses:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

De sender Zoomflag med det er stadig ikke ægte 16:9, og hvorfor ikke sende den ægte vare. Alle digitale modtagere det være sig Satbokse, DVD-T eller Selector kan konvetere til letterbox for visning på 4:3 skærme, hvorfor er det så svært, det er mig en gåde.

Digital modtagere, ja.

Men den primære årsag er ikke digital modtagerne, men istedet analog kunderne på kabel-tv (som vel udgør mere end 1.000.000 alene hos TDC).

Da TV2 Film og TV2 Charlie ikke er store nok til at have både en 4:3 og en 16:9 kanal på de store kabel-tv anlæg, så bliver de nødt til at sende alt i 4:3 istedet. Ja, det lyder måske skørt - men en udbyder som TDC kabel-tv vil ikke røre signalerne de modtager fra satellit. Så modtages 16:9 digitalt, så videresendes det analogt som anamorfisk 16:9 - med alle de problemer det giver for seerne dér.

Så det er et bevidst valg at TV2 Film og Charlie sender 4:3 med letterbox zoom flag nu.

Men den dag der er 750.000 på Selector og 300.000 på analog (hos TDC) så ændres det sikkert - men sålænge der kun er 40.000 på digital og måske 1.000.000 analoge kabel-tv kunder så vil vi nok fortsat se disse  tv-signaler som er "forberedt til hoved-modtagerne".

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 15:03

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det er altså ikke helt rigtigt Lars - ikke når vi eks. taler TV2 film - de sender ALDRIG 16:9 via det digitale DVB-C net. Og TV2 film er ikke en public service kanal - så argumentation er imho ulogisk.

Min argumentation galt alene TV2 - hovedkanalen.

Årsagen til at der ikke sendes ægte 16:9 på TV2 Film og TV2 Charlie er en helt anden. Det bunder dog i samme problematik, nemlig at man på analog ikke kan sende både 4:3 og ægte 16:9 samtidig. Så aht. flertallet af brugerne især på TDC Kabel-TV har man måttet fravælge ægte 16:9 der.

Om TDC en dag splitter signalet op, så der ligger ét signal på DVB-C og et andet på analog ved jeg ikke. Men TV2 har ikke ønsket at sende det anamorfiske 16:9 signal ud til de 70% der har 4:3 fjernsyn, og derfor sendes istedet 4:3 med letterbox zoom.

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Og jeg har aldrig bedt om 16:9 på det analoge net, kun på de digitale net.

Jeg ville være fuldt ud tilfreds med 16:9 på de digitale net.

TV2 Zulu, TV2 Film, TV2 Charlie og TV2 NEWS ligger ikke på det digitale sendenet endnu. Men den dag de gør, ville jeg forvente at se 16:9 også der.

Andre former for digitale sendinger er jo privat drevne, og det signal du møder dér kan være alt muligt. Det er ikke noget TV2 har kontrol over.

  /Lars



Redigeret af Lars - 04-December-2006 kl. 15:57
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu