Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hanga
Super bruger
Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
|
Emne: Undertekster "hopper" ved HDMI Sendt: 28-December-2006 kl. 19:38 |
Hej
Vidste ikke lige hvor jeg skulle placere dette henne. Har fået en Samsung HR735 DVD/HDD recorder, som er sat til min Samsung 32N71. Når jeg se dvd over HDMI, står billedet flot, bortset fra en lille irriterende ting: Underteksterne har det med til tider at "hoppe" eller "ryste" om man vil. Det forekommer ikke ved afspilning over scart, men her er det generelle billede til gengæld en lille smule dårligere, og det ville derfor være at foretrække hvis jeg kunne få HDMI til at virke 100%.
En anden ting: Har sat min selectors RGB til recorderen, som så looper signalet op til fjernsynet (det kan den godt selvom jeg havde læst anderledes på nettet om denne model). Når jeg tænder recorderen, vil den jo køre signalet over HDMI, men der sender den det analoge signal videre til TV'et, ikke det der kommer fra selectoren (går jeg ud fra, det er i hvert fald betydeligt ringere signal end ved scart).
Jeg bruger et Aurora HDMI kabel, som har guldbelægning. Hvis jeg havde et andet HDMI kabel, ville jeg selvfølgelig se om det ville hjælpe at skifte, men det har jeg ikke.
Nogen idéer til hvad det kan være der "forstyrrer" underteksterne?
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 28-December-2006 kl. 21:26 |
Hanga skrev:
Nogen idéer til hvad det kan være der "forstyrrer" underteksterne?
|
Sikkert ét eller andet, som er direkte relateret til selve afspilleren. Jeg tvivler på, at prisstørrelsen eller fabrikatet af HDMI-kablet spiller ind hér.
Som eksempel har jeg selv to DVD-afspillere med HDMI-udgang: En Panasonic DVD-S97 og en Philips DVP-9000S. Jeg skifter lidt imellem at have dem tilsluttet fjernsynsskærmen, med det samme HDMI-kabel (ARGON High End). På Panasonic'en står underteksterne altid skarpt, hvorimod de på Philips'en har tendens til at flimre en smule. Jeg har en lille mistanke om, det det muligvis sker p.g.a. opskaleringen fra afspilleren - men det er kun et gæt.
Redigeret af musicus - 29-December-2006 kl. 12:51
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
Hanga
Super bruger
|
Sendt: 28-December-2006 kl. 22:26 |
At underteksterne "flimrer" er nok et bedre ordvalg end dem jeg lige kunne komme på :P
Ja jeg tror heller ikke umiddelbart det er kablet, men det er jo lige før man håber det, så problemet var til at rette. Har du evt. et bud på, hvorfor maskinen ikke vil sende selectorens signal over HDMI?
|
 |
Hanga
Super bruger
|
Sendt: 30-December-2006 kl. 12:37 |
Anyone?
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
|
Sendt: 30-December-2006 kl. 14:53 |
Vælger du den indgang på recorderen (L1, L2, AV1, AV2) som selectoren er tilsluttet eller står den på en af de analoge kanaler (1,2,3,4,5)
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Hanga
Super bruger
|
Sendt: 30-December-2006 kl. 17:01 |
Tak Spawn, har fundet ud af det nu. Du havde ret, input var sat til det analoge signal.
Jeg synes umiddelbart dog at signalet er en smule bedre når recorderen er slukket (dvs. signal via scart). Som om der lidt mere "grums" over HDMI. Eller også er signalet lidt lysere over HDMI. Det må der lidt mere tv kigning til at kunne konstatere :P
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
|
Sendt: 30-December-2006 kl. 21:20 |
Når du looper RGB signalet fra din Selector igennem din slukkede recorder og direkte i TV'er er det udelukkende i TV'et at den efterfølgende billedbehandling og A/D konvertering (digitalisering) sker.
Sender du RGB signalet ind i din recorder og derfra videre til din skærm via HDMI sker denne A/D konvertering i din recorder inden det sendes til skærmen digitalt.
Afhængig af skærm og recorder der benyttes kan både det ene og det andet give bedst resultat, det afhænger af hvilken enhed der gør dette bedst.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Hanga
Super bruger
|
Sendt: 31-December-2006 kl. 00:24 |
Ja så er der kommet et nyt kapitel til historien...
Så Leon på TV2 (Utrolig god film btw.), og her var der igen problemer med underteksterne? Skal lige høre, om der var andre der oplevede det? Jeg så den selvfølgelig via selectoren, mens recorderen optog den (i slukket tilstand, dvs. så filmen over scart). Det var ikke helt det samme som med dvd over HDMI, men det var den nederste tekstlinje der "hoppede" / "flimrede" opad engang imellem. Den øverste linje gjorde det ikke, og det skete heller ikke når der kun var en tekstlinje, i hvert fald bemærkede jeg det ikke.
Har ikke lagt mærke til det før ved alm. tv, så måske kunne det have noget med at det blev optaget at gøre? Eller var der andre der oplevede det samme?
Edit: Jo nu skete det også i Fawlty Towers, og det optager jeg ikke.
Redigeret af Hanga - 31-December-2006 kl. 00:29
|
 |
Hanga
Super bruger
|
Sendt: 31-December-2006 kl. 01:20 |
Jeg regner ikke med at det har noget at sige, men efter at have roddet lidt med kablerne bemærkede jeg, at antennekablet mellem recorderen og fjernsynet sidder utroligt løst på fjernsynet. Man kan rokke utroligt meget med det.
Det kan vel ikke helt være meningen? Men det har vel intet at gøre med f.eks. problemet med underteksterne, da dette forekom over scart? Tænkte på om det evt. kunne lave en forstyrelse af en art?
Det er i det hele taget et lidt underligt kabel... Det er et han/han kabel. Jeg bemærkede, at selvom jeg ikke havde sat det i recorderen, skete der forandring i billedet på tv'et, da jeg satte det på tv'et. Det der kørte på tv'et var bare sne (altså der var intet signal), men det blev lysere når jeg satte kablet på. Ligeledes blev det mørkere når jeg tog kablet af? Hvordan i alverden kan det være, når kablet ikke er tilsluttet noget? Prøvede så at tag et andet utilsluttet kabel, og satte det til fjernsynet. Der skete ingenting med lyset. Dette kabel sad i øvrigt også meget mere fast.
Redigeret af Hanga - 31-December-2006 kl. 01:26
|
 |