Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Emne: lyd - analog og digital samtidig Sendt: 30-December-2006 kl. 22:04 |
Jeg ved godt jeg har haft bragt det på banen før, men jeg er sgu nødtil at gøre det igen, inden jeg gå helt bananas her.
Er der nogen der kan køre analog ud til tv, samtidig med de køre digital (dolby digital) ud til eksempelvis en receiver?
Nu har jeg prøvet med 2 lydkort. Creative Audigy 2 og det interne Intel High Definition (baseret på Realtek ACL880 chip).
Jeg kan bare ikke få det bras til at fungere.
Når jeg afspiller film i Dolby Digital, så kommer der kun lyd ud på den digitale udgang. Dvs. tv er tavst. Der mangler jeg så liiiige lidt lyd til tvét.
Er det lydkortet, dekoderen eller er det en tåblig indstilling i MCE som ikke vil?
Jeg har prøvet både Nvidia PureVideo og cyberlink Powerdvd (6.0). Same shit!
Jeg vil gerne høre fra dem som har fåe dette til at virke. 1. Hvilket lydkort 2. Hvilke codec 3. Indstillinger til Codec?
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 30-December-2006 kl. 23:09 |
Skal lige siges, så ingen er i tvivl.
Måden som jeg har forbundet det på er:
Fra analog ud på pc - direkte til tv. Dette giver mulighed for at høre, musik, tv osv. (Mangler dog film hvis de har lydspor i DD).
Fra spdif ud på pc - direkte til Receiver. Dette giver mulighed for at høre musik, tv OG film i Dolby Digital.
Fordelen ved det først (som ikke virker i film med DD), er at man ikke nødvendigvis behøver at tænde receiveren, når man skal se en film. Problemet er bare, at det virker ikke Lyden er tavs på tvét, når jeg eksempelvis sætter en DVD film i gang. Og det er ikke godt med frue og børn i huset, der i den grad ikke forstår, at man skal tænde for receiveren når man skal se film.
|
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
|
Sendt: 31-December-2006 kl. 06:12 |
Har jeg forstået det rigtigt hvis du slet ikke kan få et analogt signal ud samtidig med et digitalt, altså også et stereo signal?
Eller er det bare Dolby digital 5.1 - nej - det kan ikke være det du mener?
Sidst du spurgte havde jeg flyttet et kabel (spdif) men det er nu tilbage (audigy 2 zs) og jeg har både analog og digital samtidigt. (Kan skifte på mit anlæg). Men jeg har kun prøvet i stereo på coax. Vil godt afprøve det nærmere.
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
Sendt: 31-December-2006 kl. 10:18 |
Det er lidt af problematikken som med dual screen....
Kunne en løsning være at to lydsystemer i PC-en?
Det ene forbundet til TV, det andet til forstærker. F.eks. onboard lyd og lydkort.
"Omskiftningen" består i hvilket program man anvender som afspiller.
Afspiller-programmerne (eller HTPC-program) har hver for sig har et setup, der specificerer, hvilket lydsystem, der skal anvendes.
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 13:01 |
Sådan som det er nu:
Kabel mellem pc og tv (analog udgang). Jeg har lyd i alle andre tilfælde undtagen afspilning af film i Dolby Digital.
Kabel mellem og og receiver (optisk). Jeg har lyd i alle tilfælde. Får Dolby Digital (AC3) når jeg afspiller film, og ellers PCM.
PT er lyden sat til SPDIF i MCE2005, for hvis jeg skifter den til noget andet, f.eks 2 eller flere højtalere, (det hedder indstillingsmulighederne), så får jeg ikke Dolby Digital ud til min receiver mere, men derimod kun PCM. Til gengæld kan jeg så høre lyden på tvét, når jeg afspiller film.
|
|
 |
Maggerholm
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 13:35 |
Tror du ikke det kræver en mindre arbejdsindsats at lære fruen og børnene at tænde receiveren?  Og surroundlyden er da også at foretrække, så de vinder jo også noget på det.  Mvh Michael
|
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 13:49 |
|
|
 |
Maggerholm
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 14:16 |
Efter et par dvd film helt uden lyd, skal de nok blive klogere.  Ser ikke umiddelbart en teknisk løsning (da lydkort og driver er vidt forskellige*), men det er vel muligt, hvis man hver gang går ind og ændrer i opsætningen, men så er vi vist tilbage, til, at det er en del nemmere (og bedre) bare at få tændt for receiveren. *EDIT: Det lyder ved gennemlæsning som noget vrøvl.  Det jeg mener er, at dit lydkort med tilhørende driver kan være vidt forskellig fra mit lydkort og tilhørende driver. Jeg har fx besvær med at få andet en direkte digital lyd overført via coax, mens mit gamle lydkort som på alle andre punkter stank fælt, sagtens kunne overføre den analoge lyd via den digitale forbindelse til min receiver. Mvh Michael
Redigeret af Maggerholm - 01-Januar-2007 kl. 14:55
|
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 14:57 |
jo, men principielt må jeg jo give konen lidt ret i, at det virker gakket at skulle tænde for receiveren, for at se (og høre) en film på tv.
Jeg har en mistanke om, at det evt. bør lunne løses med MPEG dekoderen. Powerdvd 6.0 er åbenbart ikke så fleksibel. PureVideo synes jeg heller ikke fungere optimalt, eller så fatter jeg bare ikke indstillingerne i den. Jeg tvivler på det er et hardware problem. Når den kan sende analog til tvét, samtidig med den kan sende digital PCM til receiveren, så må det være et spørgsmål om dekoding.
|
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 02-Januar-2007 kl. 01:48 |
Som jeg har opfattet mit system (Audigy 2):
To mulige vej at føre lyd ud, enten dgitalt SPDIF (Coax eller Lysleder) eller Analog (3 mini jack med hver 2 kanaler=5.1)
Hvis det er SPDIF så skal det eksterne udstyr forstå at kunne dekode signalet, dvs Dolby Digital, DTS eller Dolby Stereo. Dette giver mindst støj, men kræver en reciever som har enten coax eller lysleder)
Hvis Analog, så dekoder PC'en De forskellige signaler og sender lyden til de respektive højtalere. Det kan give en del støj, men til gengæld kan det sendes til hvad som helst der kan gengive et analogt siganal (TV eller forstærker)
Som jeg opfatter det kan man IKKE vælge at det kører ud gennem begge veje, ejheller vælge om det skal køre den ene eller den anden vej, baseret på hvilket medie man afspiller fra.
Hos os har vi bibeholdt en gammeldags DVD afspiller som konen og barnet sagtens kan få op og køre, uden at jeg behøver at blande mig, og den kører enda over recieveren!
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 02-Januar-2007 kl. 12:47 |
Se, det er jo det underlige. For en "gammeldags" DVD afspiller kan sagtens lave dette nummer, uden problemer endda. I med scart kablet til tvét, og et optisk/coax til receiveren. Og der er lyd over alt, samt dekoding af DD/DTS i receiveren.
Så opstår problemet, når man som mig, vælger at lave en htpc, skrotter den gammeldags dvd afspiller, og så skal forklare fruen, at nu skal hun altså tænde for receiveren, når hun/ungerne skal se film. Den del fatter hun ikke lige, for med htpcén skulle alting jo blive bedre/mere simpelt og ikke mindst (det alt afgørende argument for en kvinde) fylde mindre.
Personligt har jeg også selv meget svært ved at se, hvorfor det skulle være et problem. Både cpu og lydmæssigt er htpcén jo langt kraftigere end en almindelig dvd afspiller.
I Powerdvd opsætning i MCE får jeg kun DD til receiveren (via optisk/coax kabel), hvis jeg sætter den til SPDIF udgang. Og der sendes ikke analogt ud til tvét. Hvis jeg derimod skifter til flere højtalere i Powerdvd opsætning i MCE, så sender htpcén et digitalt PCM signal til receiveren, (dvs. dekodningen foregår pludselig i htpcén og ikke i receiveren). Men jeg har har nu analog lyd til tvét samtidig.
Det virker på mig som om, at dekoderen ikke kan hitte ud af at sende det "rå" digitale signal og lade receiveren om dekodningen af signalet, samtidig med den skal sende ud på den analoge port. Og det er ikke skide hensigtsmæssigt, når den godt kan finde ud af det, hvis den skal sende et PCM signal.
|
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 02-Januar-2007 kl. 14:34 |
#Kandersen
Det er heller ikke alle DVD afspillere der kan det. Jeg kan i hvertfald huske at jeg i min gamle DVD afspiller skulle ind i en menu for at fortælle hvilken kanal lyden skulle ud på. Jeg tror det er lydkortet/lydkortdrivere der er synderen i det her, ikke operativsystemet. Har du prøvet at skrive en mail til lydkortleverandøren?
|
 |