|
Så er MacOS Big Sur tilgængeligt. |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 12-November-2020 kl. 20:08 |
|
Det der står i overskriften.
Redigeret af DanishCanadian - 12-November-2020 kl. 20:09 |
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
jup - men det ser ud til at man lige skal holde hesten et lille stykke tid!
Det ser ud til at Apple har lidt udfordringer. |
||
itjf
Bruger Oprettet: 09-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 152 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har lige downloadet Big Sur til USB og vil installere den nu.
Hvis I ikke hører mere fra mig her, er det fordi det er gået galt
|
||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har også lige installeret den efter 2 forgæves forsøg i går aftes. Kører umiddelbart fint.
|
||
itjf
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så er den installeret! Det er første gang jeg installerer MacOS fra USB og desværre er det "kun" en opdatering af det gamle OS, jeg havde forventet en helt frisk installering.
Jeg skal åbenbart formatere HD først og havde egenligt forventet at blive spurgt om det inden installering. |
||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
|
hvorfor installere du fra usb? Jeg gik blot ind i indstillinger og klikkede opdater. Så kørte det.
|
||
itjf
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fordi jeg ønsker mig en helt "frisk" installation uden "rester" fra tidligere generationer af OS.
Ligesom når du har købt en helt ny MacBook. |
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
det kommer vist an på hvor gammel maskinen er. Det lyder rigtigt meget som om det er en maskine der måske endda er så gammel at den er udenfor support fra apple også. Det er umiddelbart den eneste grund til at jeg kan forestille mig en usb-install ville være nødvendig. - eller at itjf har en h.....t0sh. :-)
En frisk installering vil per definition kræve en total reinstall inkl reformat. - Den slags laver apple generelt aldrig nogensinde. - og de understøtter generelt ikke længere usb-installs men derimod netboot. (altså at maskinen hvis der er behov, bliver installeret med dens oprindelige OS via download fra apple men kræver selvfølgelig en netværksforbindelse)
|
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Claus, usb install virker nu fint også med Big Sur, ingen problemer Jeg taler om bootabel usb med Big Sur lavet via terminalen, men det kræver selvfølgelig at du har downloadet et image af Mac OS og skriver dine command i terminalen. Men jeg er nu ret sikker på at det ved du alt om PS: Jeg har nu alle år også været tilhænger af et frisk install
Redigeret af Potter - 13-November-2020 kl. 14:17 |
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
itjf
Funktioner
Tak(0)
|
|
Som jeg har skrevet her, er min maskine allerede opgraderet med Big Sur, så gisninger om min maskines alder, osv. er ikke i spil her.
Jeg aner ikke hvad Apple plejer at gøre, men i Apple's egen Big Sur download pakke ligger et program der hedder "createinstallmedia", som bl.a. er beregnet til at oprette en USB-flash-bootable. Det har jeg gjort Jeg manglede bare at slette partionen først. Det gør jeg næste gang.
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er måske ikke så elegant når min iMac, med to dialogbokse endda, brokker sig over at være blevet lukket ned på grund af fejl, når den jo lukkede ned fordi jeg bad den opdatere styresystemet
|
||
claus_jac
Funktioner
Tak(0)
|
|
itjf - jo tak - jeg har såmænd de tekniske apple certificeringer, så jeg ved ganske udmærket hvad createinstallmedia gør.
At du har haft en beta på maskinen, fortalte du jo ikke noget om. (eller også forklarer du dig ualmindeligt dårligt)
Men når der kommer en ny udgave, bruges Usb normalt ikke overhovedet (ligesom det er ved at være rigtigt lang tid siden man kunne købe en usb-nøgle med OS på). Man henter via app-store og så installerer den selv (den starter jo også selv installationen, du skal jo kun stoppe installationen hvis du vil bruge .img filen til noget). Derfor er der normalt kun ved meget specielle tilfælde brug for en usb-install. De eneste tidspunkter hvor den ikke selv kan opdateres direkte uden at du skal gøre alt muligt, er hvis man har en ældre maskine, som officielt ikke understøtter versionen eller en "ikke apple". Har man en supporteret æblemaskine, så lad den om at gøre sit arbejde. Der er absolut ingen grund til at sidde og bruge tid på at lave en usb-nøgle og gennemføre en fuld install fra bunden af. Men bevares - du gør da bare det du har lyst til. Det er helt og aldeles din maskine, og du bruger bare den tid du har lyst til. |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |