recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo forstærker

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo forstærker
    Sendt: 28-November-2020 kl. 14:28
Jeg har efter at have prøvet rigtig mange aktive højttalere droppet det. Af mange forskellige årsager. 
Og da jeg ikke kan få solgt mine JBL gulvhøjttalere, så kigger jeg nu på en "almindelig" forstærker/Receiver. De få Krav er HDMI ARC (skal kunne styre volumen fra min Samsung remote) og så gider jeg ikke en kæmpe kasse. Den må godt spille stuen ok op og kun stereo. 

Lige nu kigger jeg på følgende:

Onkyo TX-L20D
Pioneer sx‑s30dab
Pioneer vsx-s520D

Ved godt at sidstnævnte er med flere kanaler, men den er til gengæld noget nyere. Men hvad med ren effekt i stereo? 

Byd endelig ind med erfaringer eller evt. andre emner. Og ja ved godt man bare kan bestille hjem og returnere. Det har jeg gjort et halvt år nu, så ville gerne ramme plet for en gangs skyld.

mvh. Jesper
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2020 kl. 14:56
Hvilke højttalere er det
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2020 kl. 15:37
JBL Studio 290
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 10:05
har du overvejet monoblokke, du kan “gemme” ved højttalerne. Så får du det bedste fra de 2 verdener.... blot en tanke :) 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 10:40
Der er virkelig ikke ret meget at vælge imellem, når der skal være HDMI og være småt og 2.0. Der er også en NAD D3045.
Til top
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 11:20
Monoblokke bliver lidt overkill. Men måske jeg ikke behøver HDMI, men blot optisk indgang så jeg kan koble tv lyden på der. Måske det åbner for flere muligheder...
God søndag
Til top
Trisse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trisse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 13:55
Så har jeg forsket lidt mere. Og de muligheder beskrevet øverst er watt opgivet i 4 ohm. Mine JBL studio 290 spiller i 8 ohm. Gør de fleste passive højttalere ikke det? Så det er et salgstrick når de opgiver 2x80/85 watt? 

Tjekkede så Sonos Amp som er opgivet til 2x125 watt i 8 ohm ! Men den sendte jeg retur da den simpelthen ikke spillede højt nok. Er der en forklaring? Min stue er 20m2 så synes ikke jeg kræver meget.

Til sammenligning hører jeg pt kun musik på kontoret på 9 m2. Men med et par små Argon Forte A4. De lyder fantastisk. Men vil gerne høre musik i stuen. Med samme lydtryk og kvailitet. Har foreløbig sendt flg. retur: Lemus home 1500, Klipsch Fives, Argon Forte A55, Sonos Amp.

Jeg har accepteret at jeg nok skal beholde mine JBL Studio 290. De lyder godt og er super til prisen synes jeg. Men hvad f.... gør jeg når Sonos med sine 2x125 w i 8 ohm spiller så lavt?

Fortsat god søndag 
     


Redigeret af Trisse - 29-November-2020 kl. 14:00
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 14:27
Hej Trisse
Uden at kende dine højtalere eller budget, har du set på Lyngdorf TDAI1120?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 15:11
Det er jo helt til grin, ja undskyld mig, men de forstærkere (hvis de kan kaldes det) og dine JBL højttalere vil aldrig føre til andet end ingenting hvad lyd angår.
Forstærkere der ved 1 kanal drevet, 1KHz hyletone og 1% forvrængning “yder” 80 watt i 4Ohm, med et maks. el forbrug på 55 watt, er vel omkring 20 watt /8 Ohm 20-20KHz. 
Sælg dine fine JBL højtalere og køb en lækker transistorradio, og når UM tillader det, en rejse sydpå for resten af pengene.
Spøg til side, hvis du allerede har dårlig erfaring med en Sonos Amp, hvorfor tror du så, at de andre forstærkere vil indfri dine forventninger. Hvornår er en ordentlig forstærker blevet overkill? 
Der findes en del forstærkere omkring 6K, der vil indfri dine forventninger, med strømstærke watt angivelser, og dermed langt større chance for ordentlig lyd.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 15:54
Det lyder mildt sagt underligt at du ikke kunne vælte stuen med de højttalere og en ganske alm stereo amp. Hvis ellers specs på højttalerne er bare 1/2 sandfærdige, skal der ikke ret meget til før de spiller særdeles højt. "højt" er selvfølgelig subjektivt, men alligevel.

Sonos ampen er på papiret en letvægter, med det er en digital amp og den har masser af kræfter. Omkring 200W ind i 4ohm, hvilker er a konsistent med 125w ind i 8 ohm eller ca 30 Volt.

Jeg har ikke et bud på hvorfor det ikke spiller "højt nok". - Jeg ved ikke hvad du forventer, eller om der er noget andet galt, men jeg tvivler på at du kan kurere det mere en større amp.

Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 20:34
Lyder mærkeligt at du ikke syntes at Sonos AMP spiller højt nok.
Med 125 watt i 8 ohm og over 200 i 4 ohm.
Hvis at du blot har lånt den forstærker de har haft stående i forretningen så kan det måske være pga af at man på Sonos jo har en lydstyrkebegrænser som gør at man kan indstille den maksimal lydstyrke der kan spilles med, forretningen har måske indstillet den så der kun spilles med den halve lydstyrke.
Denne funktion er jo netop for at udgå at der spilles så højt så at huset og højtalerne eksplodere. 


Redigeret af gah - 29-November-2020 kl. 20:48
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2020 kl. 20:36
Sendt 2 gange, utroligt langsomt forum.

Redigeret af gah - 29-November-2020 kl. 20:39
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu