recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos value
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos value

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos value
    Sendt: 07-December-2020 kl. 09:19
Er der mon nogen der har leget med forskellige kombinationer af Atmos opsætninger?
Hvor få man mest smæk for skillingen.

7.1 System giver vel sig selv som 5.1.2

Men hvad hvis vi går højere.

9.1 kunne være 7.1.2 eller 5.1.4 (jeg nok ville vælge 5.1.4)
11.1 kunne være 9.1.2, 7.1.4 eller 5.1.6 (jeg ville vælge 7.1.4)
13.1 kunne være 11.1.2, 9.1.4 eller 7.1.6 (jeg ville vælge 9.1.4)
15.1 kunne være 13.1.2, 11.1.4, 9.1.6 eller 7.1.8 (jeg ville vælge 9.1.6) - Kan man overhovedet få 15.1? LOL

Men er det rent faktisk de bedste løsninger?

Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 11:17
5,1,2 er et atmos setup ikke et 7,1

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 12:21
7.1 er ikke det samme som 5.1.2

For at du udbytte af 7.1,. kræver det at du materiale der gengiver 7.1 og det er der ikke ret meget.

Du kan sætte din receiver til at lave noget emulering, men jeg synes ikke at det er så godt.

Når du bruger Atmos så udnyttes alle højtaler, da det er vektor baseret, så det er den største fordel med Atmos/DTS:X 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Men er det rent faktisk de bedste løsninger?

Hvad der er bedst afhænger 100% af dit rum. Har du én, to eller tre rækker? Hvor er din sofa placeret ift. bagvæg/sidevæg? Har du eventuelle begrænsninger ift. højttalerplaceringer som du skal kompensere for med de øvrige højttalere?

Hvis du vil have en tommelfingerregel: Når du har ca. 30 grader mellem hver højttaler fra din lytteposition, har du et næsten perfekt udgangspunkt og begynder at nå "diminishing of returns" hvis du tilføjer flere højttalere.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

5,1,2 er et atmos setup ikke et 7,1
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

7.1 er ikke det samme som 5.1.2
Det er både I og jeg enige om Wink
Der var tale om en forstærker med x højtaler udgange.
Så en 7.1 forstærker der har atmos kan lave 5.1.2
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvad der er bedst afhænger 100% af dit rum. Har du én, to eller tre rækker? Hvor er din sofa placeret ift. bagvæg/sidevæg? Har du eventuelle begrænsninger ift. højttalerplaceringer som du skal kompensere for med de øvrige højttalere?

Hvis du vil have en tommelfingerregel: Når du har ca. 30 grader mellem hver højttaler fra din lytteposition, har du et næsten perfekt udgangspunkt og begynder at nå "diminishing of returns" hvis du tilføjer flere højttalere.
Det var da et dejligt besværligt svar LOL Så skal der jo både tænkes og regnes Ouch

Håbede jo lidt på at der var en naturlig "stige".
Så hver gang man tilføjede 2 højtalere så skulle de enten som surround eller som Atmos.

Giver jo ingen mening at lave et 31.1.2 setup eller et 5.1.26 setup Wink
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 16:28
Hehe, hjemmebiograf er desværre aldrig så simpelt. Højttaler og rum er ét samlet komponent.
Hvis du ikke vil tænke og regne må du betale nogen i stedet hvis din hjemmebiograf skal være god LOL

Hvis man skal lave en naturlig stige (og man holder rum osv ude for at gøre det simpelt), så ville jeg gå efter at sikre en højttaler i alle dimensioner. Dvs. minimum "foran", "bagved", "i siden" og "over". Skal man fjerne én, ville jeg personligt fjerne "over" før jeg fjerner "bagved". 

Et godt opsat 7.1 system kan godt give fornemmelsen af højde. Det er sværere for et 5.1 system at gengive fornemmelsen af noget bagved.

Der er sikkert flere meninger her :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 1036
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 19:11
min erfaring er at det vigtigste er, at du sikrer din 5.1 eller 7.1 setup først uden top kanaler hvis du søger mest værdi med mindst besvær. 

Min erfaring var at 7.1 setup gav det bedste resultat også med atmos content for pengene. Top kanalerne giver noget, men ikke meget mere. 

Redigeret af JohnConnor - 07-December-2020 kl. 19:11
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 20:10
Nu havde jeg jo skumle bagtanker med spørgsmålet Tongue

Har kørt 7.1 på min Denon AVR-2113 i en årrække - Hvilket var et fantastisk løft fra 5.1 Thumbs Up
Men nu er den jo gået på pension til fordel for en ny Denon AVC-X6700. Der er jo så som udgangspunkt 11 kanaler at lege med. Altså sat op som 7.2.4.
Men der er jo så mulighed for to ekstra via et separat effekt trin Embarrassed
Det var det der fik mig til at tænke på om der var en "vej" der var  den rigtige. Om det så var 9.2.4 eller 7.2.6.
Og ikke mindst - er det rent faktisk investeringen værd.

Om et par år er der vel 15(+2) kanals receivere. Så starter det igen Confused
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 20:42
7.1.4 til 7.1.6 giver rigtig god værdi når man har to rækker. Hvis du har en enkelt række kan 7.1.4 komme meget tæt på.

(Dette er ud fra teori - har aldrig selv testet 6 højttalere i loftet).
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

min erfaring er at det vigtigste er, at du sikrer din 5.1 eller 7.1 setup først uden top kanaler hvis du søger mest værdi med mindst besvær. 

Min erfaring var at 7.1 setup gav det bedste resultat også med atmos content for pengene. Top kanalerne giver noget, men ikke meget mere. 

Der er jeg ikke enig - eller det kan være at jeg ikke forstår dit indlæg

Et 5.1/7.1 soundtrack mixes med surroundkanalerne i 1,8m højde således at fly flyver over en og biler kører forbi en.

Med et atmos setup skal surrounderne længere ned , da de skaber "boblen" i samarbejde med loftkanalerne.

Da jeg gik fra 7.2 til 7.2.4 flyttede jeg surrounderne ca 15cm (eller var det 25cm?) ned

Så hvis man opgraderer fra "alm" surround til atmos, så skal mon også sænke sine surrounder for at få det fulde udbytte.

Men hvis det du mener med dit indlæg, er at det er bedre at have et 7.1 i ordentlig kvalitet, fremfor et atmos-setup fra Føtex, så er jeg fuldt ud enig

mvh
Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2020 kl. 07:59
De skal langt ned hvis man spørger Dolby Embarrassed
Giver jo god mening at højtalerne befinder sig i tre dimensioner, når de skal levere lyd i tre dimensioner. Clap

Men et er teori et andet er praksis. Man må få det bedste ud af det rum man har til rådighed. 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu