|
3. subwoofer |
Besvar |
Forfatter | ||
thxtex
Super bruger Oprettet: 02-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 322 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 13-Februar-2021 kl. 09:35 |
|
Hej
Jeg leger med tanken om en 3. subwoofer udelukkende for at få mere jævn lyd. De 2 nuværende subs er placeret som de er - drejet 45 grader fordi det er det eneste sted, hvor jeg ikke oplever et dip ved 65Hz målt fra sofaen. Men inden jeg 'leger' videre vil jeg gerne lige høre jeres mening. Det bliver nok aldrig til 4. sub da der ikke skal stilles en sub lige foran terrassedøren. Rummet er 4,8 x 5,2. |
||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1652 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er INGEN der kan fortælle dig om det bliver bedre elller værre af at tilføje en sub mere. det eneste der er sikkert er at de bliver eksponentielt vanskeligere at gøre det du allerede ikke har gjort. Måle, justere, eksperimentere osv :-)
Er du sikker på at een sub ikke er bedre end to?
|
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mit rum minder om dit, bare lidt større om med loft til kip. Jeg køre med 4 subs og mine skal bestemt ikke står oppe ved fronterne, det er faktisk der de står dårligst både ud fra målinger og hørelse. De absolutte bedste placeringer er, en i hver sit hjørne bagerst og en i hver side næsten midtvejs mellem for og bagvæg. I min optik, vil 2 eller flere subs altid være at fortrække fremfor kun 1. BTW. hvordan er lyden fra dine fronter ved din lytte position? Mangler der ikke noget i lyden?
Redigeret af Potter - 13-Februar-2021 kl. 11:24 |
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
thxtex
Super bruger Oprettet: 02-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 322 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har også loft til kip. Hele loftet er udført med Ecophon. Jeg bruger en miniDSP 2x4HD til at drive subwooferne. En måling med mikrofon i lytteposition giver faktisk en pæn lige linje. Men flytter jeg mig bare en meter frem forsvinder der sub-lyd, hvilket nok skyldes at sofaen er tæt på bagvæg som forstærker de dybe frekvenser. Bagvæg er glasparti ud mod terrasse. Jeg er faktisk ret tilfreds med lyden - jeg skriver jo også at jeg leger med tanken om en sub mere. Men som vist på billedet, så kommer den stil at stå skævt i forhold til de 2 andre. Giver det flere problemer en gavn.....
Redigeret af thxtex - 13-Februar-2021 kl. 11:36 |
||
Steen6400
Guld medlem Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2116 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ved ikke hvor meget du har sat op i din miniDSP, men Home Theater Gurus på YouTube har mange gode indlæg omkring brug af flere subs for at kompensere for bl.a. room modes. I dit usymmetriske rum kan en god placering ikke forudsiges, der må måles. Det er muligt at problem kan løses med dine 2 subs, prøv at måle alle placeringer med den ene sub og så placer begge, hvor det sammenlagte resultat er bedst. Der må ikke være fælles dips, peaks kan altid udlignes. Og så optimere fasen og delay. Begge subs skal level matches først, mine har 10 dB forskel med samme potmeter indstilling, så det er altid godt at få tjekket.
|
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music |
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har/ havde dips ved 75 og og 68hz. og krævet lidt phase justering på subs og eq, men faktisk var delay i mellem fronterne og subs den sværeste opgave. Mine Subs har D.A.R.O som gør et ret fantastisk job "room optimitzer" isoleret set. Jeg kan også godt høre hvis jeg bukker mig helt fremover fra tilbagelænet position, men jeg har taget udgangspunkt lyden i forhold til lytteposition, altså hvor det lyder bedst med fronterne kørt alene i large/full område. Igen, her var det værste sted, lytteposition ved bagvæggen.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
thxtex
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jo, dem kender jeg godt...
|
||
Eeyore
Super bruger Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Download REW og bruge det som inspiration. Der er en room analyzer indbygget hvor du kan tilføje rummets dimensionserr, det antal subwoofers du vil bruge og dine lytteposition. Du kan så flytte rundt på subwoofers (eller lyttepositionen) og se frekvensresponsen i lytte positionen.
Redigeret af Eeyore - 14-Februar-2021 kl. 11:16 |
||
bbond
Super bruger Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 408 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Husk nu at der, i et normalt rum, er 8 hjørner.... hvem siger at det, kun, skal være hjørnerne ved gulvet som bruges?
Optimalt vil en (mindre feks. 6-8") i hvert hjørne (8 stk.) dække... i større rum også en midt på hver langside - altså +8 - ialt 16 stk. Bond |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |