|
Ethernet T568A eller T568B? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Mdalhoj ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-December-2020 Status: Offline Point: 26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Marts-2021 kl. 07:59 |
Hej
Jeg er ved at ændre netværkssetup i mit hus. Jeg er stødt på den udfordring, at jeg ikke ved om der er blevet brugt T568A eller T568B i netværksstikkene i huset. Så jeg er i tvivl om hvilken "model" jeg skal bruge når jeg laver arbejder med mine kabler i mit teknikskab. Er der en måde at teste hvad der er benyttet i netværkstikkene i de respektive værelser? Hvad betyder det for hastigheden, hvis der er T568A i den ene ende af kablet og T568B i den anden ende? Hvilken "model" bruger alm. netværkskabler, og hvad betyder det?
|
|
![]() |
|
Mdalhoj ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-December-2020 Status: Offline Point: 26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har i øvrigt prøvet både A og B standarden i teknikskabet, men får kun 100/200 mbit igennem på en 1000/500 forbindelse. Så et eller andet er der galt
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5328 |
Elektrisk er der ingen forskel, forskel er hvilken farvekombination der anvendes.
Så de skal være ens i begge ender af samme kabel. Så måske der er fejl i montering hvis du ikke får fuld Gigabit forbindelse internt i huset?
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
mrdoc22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-December-2018 Status: Offline Point: 106 |
Har du prøvet med en "LAN netværkstester" om alle lederne er der?
Redigeret af mrdoc22 - 15-Marts-2021 kl. 14:43 |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1235 |
Når du tester hastigheder i huset skal du gøre det gennem land og ikke ud mod internettet, så det er sådanset ligegyldigt hvilken forbindelse du har ud af huset!
Kan du ikke kigge på rækkefølgen af lederne i de stik der allerede er installeret og se om det er A eller B? Så skal du bare sikre at det er samme kabling i den anden ende også. Om det er A eller B er ligemeget - bare det er ens i begge ender. Når det er sagt er den mest udbredte standart i DK "B".
|
|
![]() |
|
Jeg har fået købt en netværkstester, og fandt ud af at der blev benyttet standard B. Nu matcher 1-8 i netværkstesteren, så tænker jeg er good to go :)
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5328 |
![]() |
|
Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
Jeg havde parret A med B. Men selv da jeg have parret B med B så ville min gamle arbejds-pc ikke op over 100/200 selvom det var kablet forbindelse. Jeg prøvede at sætte en mesh satellit til i stedet og lave en hastighedstest via min iPhone i stedet (via wifi) - den viser 500/500.
|
|
![]() |
|
mrdoc22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-December-2018 Status: Offline Point: 106 |
Under "Netværk / egenskaber" viser den 1000/1000 (Mbps)?
Har du testet kablet fra vægdåsen til computeren?
|
|
![]() |
|
den viser 995/995 mbps i forbindelseshastighed. Kablet er også testet
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Det virker lidt mærkeligt at du kan få 500/500 igennem en trådløs enhed, som sættes til samme kabel, som du igennem computeren kun kan få 100/200.
Jeg vil gætte på at fejlen ligger i din computer, selvom det er svært at vurdere ud fra test-metodik. Men du er nødt til at teste imellem 2 computere i stedet for ud imod internettet. Benyt evt. et værktøj som "iperf", som er gratis til at teste med: https://iperf.fr/en/iperf-download.php
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Forresten et sted hvor der nogle gange sker fejl er ved at benytte blødt kabel til netværkstik, som kræver solid core. Så får man løse forbindelser og opelever mærkelige problemer i sin installation.
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |