|
PAL kontra NTSC |
Besvar |
Forfatter | |
javilha
Super bruger Oprettet: 26-April-2012 Sted: kbh Status: Offline Point: 455 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-August-2021 kl. 13:34 |
Vil blot lige spørge nogen her, nu da man kan vælge i mellem de ovennævnte formater på en Bluray og tv jo understøtter dette, om hvad der vil give det bedste billede af disse 2. Troede faktisk ikke at det gamle amerikanske tv system eksisterede mere, at alt var ens pga digitalt tv.
|
|
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
|
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5269 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du et link til dette, det lyder som noget misforstået et eller ander sted.
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12319 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan ikke "vælge mellem de to formater" på Blu-ray. Hvor er det du vælger det? Blu-rays er typisk 1080p og 24 billeder i sekundet, mens en ikke uvæsentligt portion er 1080i med 50 felter i sekundet, som enten displayet eller afspilleren laver om til 1080p25.
|
|
javilha
Funktioner
Tak(0)
|
I indstillinger på min Panasonic afspiller kan man faktisk vælge imellem PAL og ntsc og den stod på sidstnævnte og der står 60hz 1080P på tv. Skiftede til PAL, hvor der var sort skærm i få sekunder. Så den er da god nok 🙂
|
|
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
|
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4800 |
Funktioner
Tak(0)
|
PAL og NTSC er *analoge* standarder. De har intet at gøre i det digitale domæne.
De to standarder beskriver, hvordan farve-informationen (C) sendes uafhægigt af sort/hvid billede (Y) - hvilken frekvens, der benyttes, samt hvilke metode/standard. Mange folk sætter lighedstegn mellem PAL=25fps og NTSC=30fps (29.97), men der findes PAL60 og NTSC50 (tallet er i fields, dvs. half frames), så billedfrekvensen har ikke noget med PAL/NTSC at gøre. Så jeg gad godt nok vide, hvad din Panasonic afspiller skifter mellem ved PAL/NTSC. Sikkert 25/30 fps, men det er teknisk set forkert at kalde dette for PAL/NTSC. |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
dieseldk
Super bruger Oprettet: 28-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 342 |
Funktioner
Tak(0)
|
kan det være noget afspilleren bruger hvis man smider en dvd i den hvor indstilling og skive skal passe sammen?
Når skærmen kort bliver sort når du skifter ændre signalet den smider menu billedet ud med sig sikkert i fps, der er også forskel på opløsning mellem pal og ntsc men mon ikke afspilleren alligevel køre højere opløsning end det så der ikke sker noget der.
|
|
javilha
Funktioner
Tak(0)
|
Hardware: Ja, jeg syntes også det var pudsigt at der var denne mulighed, det er nok noget andet der skiftes mellem, end de 2 standarder. Tak for svar
Redigeret af javilha - 09-August-2021 kl. 17:18 |
|
|
|
javilha
Funktioner
Tak(0)
|
dieseldk: ja, jeg bliver dig et svar skyldig, for jeg ved ikke hvad den egentlig gør ved skift. Jeg vælge bare det, der ser bedst ud, for det er ligegyldigt om det er en dvd eller blu-ray disc, der er ingen problemer med afspilningen. 🙂
|
|
|
|
mrdoc22
Bruger Oprettet: 12-December-2018 Status: Offline Point: 99 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nu hedder de DVB og ATSC i USA.
|
|
javilha
Funktioner
Tak(0)
|
Nu har fået svar på, hvad det er angående det mulige skift mellem ntsc og PAL på min Panasonic blu-ray afspiller. Disc' ene kan være indspillet i begge formater og selvom jeg kan vælge det manuelt, så skifter afspilleren selv mellem dem alt efter disc formatet. Man ser tv'et skifte mellem 50 og 60hz indgang. Så det er det, det er.
|
|
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |