|
Dybde bag lærred |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
The_Joshua ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 157 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-December-2021 kl. 12:56 |
Hej Forum Jeg går med overvejelsen af skifte mine satellitter i biografen ud. Der er ikke plads ved siden af lærredet og derfor bliver det, såfremt det skal realiseres, bag lærredet. Hvor meget plads skal jeg kalkulere med bag lærredet, jeg tænker jeg selvfølgelig på hvor lav en dybde kan jeg få fornuftige højtalere i? Jeg havde håbet på max 30 cm ml. bagvæg og skillevæg og dertil kommer der nok ca. 2 cm ift. hvor langt lærredet stikker ud fra væggen. Mvh Chris
|
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mine LCR er 27 cm dybe, så det kan sagtens lade sig gøre. Kamfilter-effekt kan dog blive en udfordring, som du lige skal have med i overvejelserne.
Edit: hov, du skriver "mellem bagvæg og skillevæg" - planlægger du at benytte bafflevæg? Redigeret af jacobe - 12-December-2021 kl. 16:19 |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
The_Joshua ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 157 |
Det er egentlig ikke en del af ideen. Ideen er egentlig "bare" at have et hulrum mellem bagvæg og så lærred (som så vil kræve en udskiftning), hvor kabler og højtalere kan gemmes af vejen. Vil det give et akustikproblem? |
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Har du noget som helst på bagvæggen i form af dæmpning?
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
jeg bruger XTZ spirit 6 som LCR, de er super gode og ikke andet end 14cm i dybden
|
|
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080 Center: XTZ Spririt 6 Front: XTZ Spririt 6 Bag og side: XTZ Spirit 2 Sub: B&W AW610 Receiver: Marantz SR7008 |
|
![]() |
|
nej, jeg har ingen dæmpning af bagvæg lige pt, da det er ydervæggen lærredet hænger på. Jeg har dæmpning langs sidevægge og bagerst i bio i kraft af hjemmelavede absorbere.
Så jeg kan fornemme at projektet ville blive bedre af en rigtig bafflewall bag lærredet hvor højtalerne (dem jeg finder) kan stå i. Jeg målte lige og kan til nød komme op på ca 40 cm fra ydervæg til skillevæg. Men jeg kan også fornemme jeg kan få udmærkede højtalere der kan stå i den dybde. Er der nogle issues med fugt hvis man lukker helt af med isolering ml. Ydervæg og skillevæg som jeg ser det er det hvad man gør med bafflewall. Huset er fra 2013. |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Kommer an på dine højttalere og dit lærred. Højttalere: Hvor dybe er de? Har de en port? Hvis ja, hvor er porten? Lærred: Har du et perforeret lærred, kræver det en vis afstand mellem lærred og højttalere. Et vævet lærred har ikke samme krav og kan placeres tættere på. Bonus til beslutningen: Planer om opgradering på et tidspunkt? Så hav det med i tankerne. |
|
![]() |
|
Jeg har ikke kigget på lærred endnu, så den betragtning er da også relevant om det er perforeret eller vævet. Jeg gætter på det perforerede er det billigste ;-) Hvilken respektafstand skal jeg arbejde med hvis det skal være den løsning? Hvor har I jeres lærreder fra? Jeg har købt mit hos Priebe og de havde også transparente lærreder dengang, men er i tvivl om de stadig handler med private.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Tror faktisk vævet er billigst - men er ikke sikker.
Jeg har altid haft vævet, så er ikke helt stærk i hvilken afstand fra perforeret der er optimal. Har hørt alt fra 10-30cm. Prøv at google lidt hvis det er dét lærredet du ska have. Men som du nok kan høre, så bør du finde ud af lærred+højttalere.. Og så kan du planlægge byggeri efter.
|
|
![]() |
|
Ok, nu har jeg læst op rundt omkring og er nået til den konklusion at det bliver bafflewall i stil med dem jeg har set herinde.
Hvis jeg indretter den med Sub/sub's direkte på gulvet er der vel ikke behov for at aflaste bafflevæggen mod betonmurene? @jonas_h, hvordan placerede du dine højtalere i væggen? På selvstændige podier? |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Jeg kommer også til at lave bafflewall næste gang jeg skal lave bio. Så smal som muligt så der lige er plads til subs i dybten
Noget ala det her
|
|
![]() |
|
ja den har jeg også været inde at se på, den er nice 😊
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |