|
Atmos |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
nesager
Guld medlem Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-Februar-2022 kl. 09:08 |
||
Hej Har en Marantz 1606 med nogle Boston højtalere 5-1 En LG b9 OLED TV. Kan se der kommer mere med Atmos lyd på streaming tjenester bla. HBO MAX . Så derfor lige mit spørgsmål , vil disse give noget rimelig Atmos eller skal de helst monteres i loftet .?? https://www.sony.dk/electronics/hoejttalere/ss-cse ,eller lignende ?? Har lidt planer om en 4k Blu-tay afspiller ( Panasonic 820 ) Mvh. Ps. Håber det er det rigtige forumsted
|
|||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4574 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Dolby Atmos fra streamingtjenester vil give dig højere lydkvalitet (bitrate), objekt-baseret lyd (3D-perspektiv) og en mere effektiv måde at udnytte bits på ift. 5.1-lydsporet, som tjenesterne leverer.
Så når du allerede har udstyret, så kan du kan lige så godt udnytte det. Optimalt set bør du tilføje lofthøjttalere, men Dolby Atmos handler om mere end højdeperspektivet. Det er basalt set en overgang fra kanal-baseret lyd (præmikset til en fastsat højttalerkonfiguration) til objekt-baseret lyd (3D-perspektiv og fleksibelt fra stereo-konfiguration til kæmpe konfigurationer).
|
|||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|||
nesager
Guld medlem Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak for svar. Det vil sige at for at få 100% udnyttelse at Atmos, så skal jeg " Bore " et par huller i loftet og montere højtalere . MED Sony løsningen eller noget tilsvarende mener du ikke man får noget godt ud af ,ud over at det er nemt at installere . Og med hensyn til 4kblu-ray som vi havde oppe og vende i en tråd, er jeg ikke helt afklaret endnu ,synes de 4000,kr Panasonic 820 / 824 er mange penge Mvh.
|
|||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4574 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis du skal have 100% udnyttelse af objekt-baseret lyd såsom Dolby Atmos, så skal du have flere højttalere i lokalet – også fra siderne. Og ideelt set bør forstærker og hver højttaler have hhv. overordnet og individuelt rumkalibrering. Men man skal jo starte et sted
Jeg har ikke erfaring med Sonys loft-vendte kasser, men effekten ved at projicere ovenlyd via loftet stiller krav til dit rum, materialet på loftet og vinklingen. Jeg kan godt forstå, at du synes 4000 kroner er mange penge for en digital enhed, der reelt bare skal læse nogle digitale bits i en skive og videresende dem digitalt via HDMI. Snup da UB450 til 1.500 kroner i stedet. Så kan du bruge restancen til god lyd eller en god bunke film.
|
|||
|
|||
Morten HL
Bruger Oprettet: 10-December-2019 Sted: Odense Status: Offline Point: 59 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har en 5.1 Atmos opsætning. Og jeg oplever en klar forbedret lyd, når lyden udsendes som Atmos i forhold til almindelig DD+. Som Rasmus skriver, så er bitraten højere på Atmos lyd og lydbilledet står tydeligere end i forhold til DD+.
Om det er værd at investere i lofthøjtalere er en større debat :). Mit indtryk af streaming tjenester er, at værdien af lofthøjtalere til Atmos er begrænset. Men jeg har som sagt ikke erfaring med det.
|
|||
nesager
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak til begge for svar. Jeg øjnede bare lige hurtig vej til Atmos , men kan godt forstå at det ikke vil give det samme som et fuldt udbygget Atmos anlæg. Tænkte / håbede at der var en på Recordere der havde erfaring med det . Som du skriver Morten HL kan jeg godt høre at der meget bedre lyd med Atmos ,men tænkte at et ekstra højtalere placeret oven på fronterne ,kunne give lidt mere . Mvh.
|
|||
nesager
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu nævner du UB 450,mener du den er højde med UB424 ??? Mvh.
|
|||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4669 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har ikke Atmos opsætning, men 5.1 surround. Oplever at film med Atmos er bedre defineret og lyder renere i Dolby TrueHD sporet, som er det jeg kan afspille.
|
|||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|||
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
UB420 (også kendt som UB424) er fra 2018. Den kan ikke håndtere Dolby Vision. UB450 er fra 2019 og efterfølger UB420. Den kan håndtere Dolby Vision.
|
|||
|
|||
nesager
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej igen Da jeg ikke er den store nørd angående 4k og alle formater .lige et spørgsmål. Jeg har nu bestilt UB450, og vil i den forbindelse lige høre hvilken type HDMI kabel der ville være ok . Skal bruges sammen med en LG B9 og en Marantz 1606.som pt .er tilsluttet TVet over ARC .med en gammel kabel. Mvh. Redigeret af nesager - 08-Marts-2022 kl. 14:57 |
|||
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Alle 'High Speed' eller 'Ultra High Speed' HDMI-kabler fungerer. Førstnævnte har været solgt i årevis, så det er sandsynligvis sådan noget du har liggende, hvis du har HDMI-kabler på lager. Hvis billede og lyd kommer igennem, så er tingene i orden. Der er ingen forskel i billed- og lydkvalitet imellem HDMI-kabler.
Det er først ved HDMI 2.1 (4K120, 8K) at man skal have 'Ultra High Speed' kablet for at sikre den højere båndbredde.
|
|||
|
|||
nesager
Funktioner
Tak(0)
|
||
Mange tak for svar, Så tror jeg at dem jeg har kan bruges. Har lige et tillægs spørgsmål. Nu har den 2 HDMI udgange ,vil der være noget godt ved ar bruge begge .?? Eller skal bare jeg bare bruge Video / Audio til Lg B9,som er forbundet til min Marantz over ARC ?? Mvh. Redigeret af nesager - 08-Marts-2022 kl. 21:51 |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |