|
Bærbar til 4K-videoredigering |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
jjdk
Guld medlem Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 20-Marts-2022 kl. 21:07 |
Hejsa. Jeg er på udkig efter en bærbar, der vil være tålelig til at redigere 4K-videoer. Jeg filmer i 4K med GoPro Hero 9 og Sony ZV-1, og jeg har en OK stationær til at redigere videoerne. Jeg anvender gratis-versionen af Davinci Resolve. Men jeg kan godt tænke mig at video-redigere på ferierne, og vil derfor anskaffe mig en bærbar til formålet. Jeg vil helst en PC'er og har et budget på 12-15.000 kr. Umiddelbart tænker jeg en 15,6", da den bærbare netop skal med på ferierejser. Så vil jeg gerne at den ikke fylder eller vejer for meget. Håber at nogle venlige sjæle med forstand på GPU, CPU mm. vil komme med forslag |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4711 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej. I DaVinci Resolve bruges CPU'en til at køre appen, disk I/O, fusion, decoding og encoding af codecs. Resolve udfører al sin billedbehandling i GPU'en på grafikkortet. Højere CUDA/OpenCL-ydelse er bedst. Resolve laver al dens billedbehandling i RGB fp32. 4K-videoer har 4 gange så mange pixels som HD. Og for 4K er det absolut minimum 6 GB vRam på grafikkortet, men mere anbefales. I den betalte STUDIO version af Resolve kan bestemte kombinationer af codec, opløsninger, bitbredde og chroma subsampling være hardware decoded/encoded på enten et AMD/nVidea/Intel grafikkort eller i en Intel non Xeon CPU. Du skriver IKKE om du ved, om de videofiler du bruger, kan hardware decodes/encodes i STUDIO versionen? Normalt anbefaler jeg en stor fysisk Gaming Laptop til folk i marken. En med ekstrem god køling, så at den kan komme af med den genererede varme. Intel Introducerer deres første rigtige grafikkort den 30 marts. De har valgt at begynde med grafikkort til Laptops. De kunne måske være en ide til en med nok vRam, og inden for dit prisleje. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 20-Marts-2022 kl. 22:52 |
|
jjdk
Guld medlem Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for super input Carsten. Jeg vil helt klart afvente kommende bærbare med Intels nye grafikkort, og så håber jeg, at noget dukker op indenfor mit budget.
Så spørgsmål er, om det giver mening at betale 2.500 kr. for STUDIO versionen? Det kan måske give mening, hvis jeg kan nøjes med mindre hardware i den bærbare og spare tilsvarende på den - men her kommer jeg også til kort . |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9401 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ved godt du ønsker en Bærbar pc, men ville overveje en Mac med M1.
Har selv lavet en del video redigering med GoPro 4K på en M1. Det har kørt flydende uden at overophede maskinen.
|
|
jjdk
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg går efter bedst performance til prisen.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9401 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ok kan se det ikke kan lade sig gøre med en M1 når skærmen skal være så stor.
15,6" er meget at slæbe rundt på efter min mening. csell har sikkert nogle ideer til en maskine der lever op til dine krav.
|
|
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4711 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej. Mens vi venter på de kommende Laptops med Intel grafikkort, har jeg nogle få bemærkninger til Apple M1 bærbare. De har unified memory, så at de ikke har samme begrænsning af vRAM. På visse udgaver skulle Ventilatoren køre konstant, så at det høres, ved brug af DaVinci Resolve. Og flere skulle have Thermal Throttling ved Resolve, ifølge Apple brugere, som jeg er helt sikker på bruger Resolve STUDIO med hardware decoding/encoding og et velegnet codec. Personligt tror jeg, at Apples Laptop kabinetter er for små. Her er et link til Intel CES 2022 Livestream, som varer 47 min: I begyndelsen fortalte Intel om sin 12. generation Core mobile CPU med op til 14 kerner og som er 40 % hurtigere end forrige generation. Og senere Intels egen Arc mobile GPU som kommer Q1 2022, blev vist fra 21:00 til 26:30 Den kommer i over 50 notebookdesigns. Og blev demonstreret til at være 1,4 gange hurtigere i DaVinchi Resolve med Hyper Encode (23:35 til 24:56) Hilsen Carsten. |
|
yahooboy
Bruger Oprettet: 17-September-2017 Sted: - Status: Offline Point: 209 |
Funktioner
Tak(0)
|
https://www.youtube.com/watch?v=boMVxaNFfZ0
Her er syn for sagen, Mr.AlexTech' egen kommentar: Macbook Air 8gb rendered this video in 13:30 minutes (same as the tour video!). I edited and rendered this video on the Air and used about 70% battery total. For reference, I also ran the same project off again using my Macbook M1 Pro and it took... you guessed it, half the time... it took just 6:32! Ved 17:20 benytter han den gratis udgave (færre funktioner)
|
|
jjdk
Funktioner
Tak(0)
|
Og jeg skal lige være med på din pointe med dit bidrag - mit budget er på max. 15.000 kr., og som jeg ser det, så kan jeg ikke få en MacBook M1 indenfor budgettet - med mindre det er en 13" og med lille SSD. Jeg tænker måske en 14,2" kan gå an, men jeg synes det ser ud til, at prisen er på den forkerte side af 15 kilo.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
jjdk
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg må sige, at jeg er imponeret over hastigheden på MacBook Air 8gb, og hvor flydende arbejdsprocesserne er. Jeg har selv en stationær med AMD Ryzen 9 3900X 12-core CPU, 64 Gb ram, Geforce RTX 2070 Super, Samsung EVO 970 1Tb SSD, og det virker til at MacBook Air 8gb kører mere flydende. Det er ret vildt. Og hvad bliver det ikke til med PRO versionen. Måske jeg skal have tømt sparebøsserne og øget mit budget. Tror dog at jeg vil afvente Intels kommende lanceringer, som Carsten var inde på længere oppe i tråden.
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6668 |
Funktioner
Tak(0)
|
@jjdk prøv at se et par videoer af ArtisRight, han har flere videoer om de nye 14 og 16" Macbook Pro
Fx den her: Redigeret af Brixen - 22-Marts-2022 kl. 14:25 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
yahooboy
Bruger Oprettet: 17-September-2017 Sted: - Status: Offline Point: 209 |
Funktioner
Tak(0)
|
En lille bemærkning
Med M1'erne får Du samtidigt en væsentlig længere batteritid (M1'erne yder det samme på batteri som ved "vægtilslutning") Formodentlig ligger den gode batteritid i det faktum at størstedelen af energien ikke går til at producere varme Rygtet går på at der i efteråret komme nye Macbook Air med M2 processorer men ingen ved noget faktuelt
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |