recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bærbar til 4K-videoredigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bærbar til 4K-videoredigering

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bærbar til 4K-videoredigering
    Sendt: 20-Marts-2022 kl. 21:07
Hejsa.
Jeg er på udkig efter en bærbar, der vil være tålelig til at redigere 4K-videoer.
Jeg filmer i 4K med GoPro Hero 9 og Sony ZV-1, og jeg har en OK stationær til at redigere videoerne. Jeg anvender gratis-versionen af Davinci Resolve.
Men jeg kan godt tænke mig at video-redigere på ferierne, og vil derfor anskaffe mig en bærbar til formålet.
Jeg vil helst en PC'er og har et budget på 12-15.000 kr. Umiddelbart tænker jeg en 15,6", da den bærbare netop skal med på ferierejser. Så vil jeg gerne at den ikke fylder eller vejer for meget.

Håber at nogle venlige sjæle med forstand på GPU, CPU mm. vil komme med forslagSmile

iPhone 13, OS 15.3
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4711
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2022 kl. 22:50
Hej.

I DaVinci Resolve bruges CPU'en til at køre appen, disk I/O, fusion, decoding og encoding af codecs.
Resolve udfører al sin billedbehandling i GPU'en på grafikkortet. Højere CUDA/OpenCL-ydelse er bedst.

Resolve laver al dens billedbehandling i RGB fp32. 4K-videoer har 4 gange så mange pixels som HD. Og for 4K er det absolut minimum 6 GB vRam på grafikkortet, men mere anbefales.

I den betalte STUDIO version af Resolve kan bestemte kombinationer af codec, opløsninger, bitbredde og chroma subsampling være hardware decoded/encoded på enten et AMD/nVidea/Intel grafikkort eller i en Intel non Xeon CPU.

Du skriver IKKE om du ved, om de videofiler du bruger, kan hardware decodes/encodes i STUDIO versionen?

Normalt anbefaler jeg en stor fysisk Gaming Laptop til folk i marken. En med ekstrem god køling, så at den kan komme af med den genererede varme.

Intel Introducerer deres første rigtige grafikkort den 30 marts. De har valgt at begynde med grafikkort til Laptops. De kunne måske være en ide til en med nok vRam, og inden for dit prisleje.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 20-Marts-2022 kl. 22:52
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 09:47
Tak for super input Carsten.

Jeg vil helt klart afvente kommende bærbare med Intels nye grafikkort, og så håber jeg, at noget dukker op indenfor mit budget.
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

I den betalte STUDIO version af Resolve kan bestemte kombinationer af codec, opløsninger, bitbredde og chroma subsampling være hardware decoded/encoded på enten et AMD/nVidea/Intel grafikkort eller i en Intel non Xeon CPU.

Du skriver IKKE om du ved, om de videofiler du bruger, kan hardware decodes/encodes i STUDIO versionen?
Det er nyt for mig (men det er der jo så meget, der er Wink), og jeg ved heller ikke om videofiler fra GoPro og Sony ZV-1 kan hardware decodes/endodes.
Så spørgsmål er, om det giver mening at betale 2.500 kr. for STUDIO versionen? Det kan måske give mening, hvis jeg kan nøjes med mindre hardware i den bærbare og spare tilsvarende på den - men her kommer jeg også til kort .
iPhone 13, OS 15.3
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 09:51
Ved godt du ønsker en Bærbar pc, men ville overveje en Mac med M1.

Har selv lavet en del video redigering med GoPro 4K på en M1.
Det har kørt flydende uden at overophede maskinen.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ved godt du ønsker en Bærbar pc, men ville overveje en Mac med M1.

Har selv lavet en del video redigering med GoPro 4K på en M1.
Det har kørt flydende uden at overophede maskinen.
Altså, jeg er også med på en MacBook med M1, hvis det kan klares indenfor budgettet på 15 kilo.
Jeg går efter bedst performance til prisen.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 11:05
Ok kan se det ikke kan lade sig gøre med en M1 når skærmen skal være så stor.
15,6" er meget at slæbe rundt på efter min mening.

csell har sikkert nogle ideer til en maskine der lever op til dine krav.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4711
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 12:03
Hej.

Mens vi venter på de kommende Laptops med Intel grafikkort, har jeg nogle få bemærkninger til Apple M1 bærbare.

De har unified memory, så at de ikke har samme begrænsning af vRAM.

På visse udgaver skulle Ventilatoren køre konstant, så at det høres, ved brug af DaVinci Resolve.

Og flere skulle have Thermal Throttling ved Resolve, ifølge Apple brugere, som jeg er helt sikker på bruger Resolve STUDIO med hardware decoding/encoding og et velegnet codec.

Personligt tror jeg, at Apples Laptop kabinetter er for små.

Her er et link til Intel CES 2022 Livestream, som varer 47 min:

I begyndelsen fortalte Intel om sin 12. generation Core mobile CPU med op til 14 kerner og som er 40 % hurtigere end forrige generation.

Og senere Intels egen Arc mobile GPU som kommer Q1 2022, blev vist fra 21:00 til 26:30
Den kommer i over 50 notebookdesigns.
Og blev demonstreret til at være 1,4 gange hurtigere i DaVinchi Resolve med Hyper Encode (23:35 til 24:56)

Hilsen Carsten.

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 16:29
https://www.youtube.com/watch?v=boMVxaNFfZ0

Her er syn for sagen, Mr.AlexTech' egen kommentar:

Macbook Air 8gb rendered this video in 13:30 minutes (same as the tour video!). I edited and rendered this video on the Air and used about 70% battery total. 

For reference, I also ran the same project off again using my Macbook M1 Pro and it took... you guessed it, half the time... it took just 6:32!

Ved 17:20 benytter han den gratis udgave (færre funktioner)
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2022 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Macbook Air 8gb rendered this video in 13:30 minutes (same as the tour video!). I edited and rendered this video on the Air and used about 70% battery total. 

For reference, I also ran the same project off again using my Macbook M1 Pro and it took... you guessed it, half the time... it took just 6:32!

Tak for input - jeg kan dog ikke få Youtube-linket til at virke.

Og jeg skal lige være med på din pointe med dit bidrag - mit budget er på max. 15.000 kr., og som jeg ser det, så kan jeg ikke få en MacBook M1 indenfor budgettet - med mindre det er en 13" og med lille SSD. Jeg tænker måske en 14,2" kan gå an, men jeg synes det ser ud til, at prisen er på den forkerte side af 15 kilo. 
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Så fik jeg set videoen - ved ikke hvorfor den fejlede i går.
Jeg må sige, at jeg er imponeret over hastigheden på MacBook Air 8gb, og hvor flydende arbejdsprocesserne er.
Jeg har selv en stationær med AMD Ryzen 9 3900X 12-core CPU, 64 Gb ram, Geforce RTX 2070 Super, Samsung EVO 970 1Tb SSD, og det virker til at MacBook Air 8gb kører mere flydende. Det er ret vildt. Og hvad bliver det ikke til med PRO versionen.
Måske jeg skal have tømt sparebøsserne og øget mit budget.

Tror dog at jeg vil afvente Intels kommende lanceringer, som Carsten var inde på længere oppe i tråden.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 14:07
@jjdk prøv at se et par videoer af ArtisRight, han har flere videoer om de nye 14 og 16" Macbook Pro

Fx den her: 

Redigeret af Brixen - 22-Marts-2022 kl. 14:25
Venlig hilsen
KB
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2022 kl. 14:18
En lille bemærkning

Med M1'erne får Du samtidigt en væsentlig længere batteritid (M1'erne yder det samme på batteri som ved "vægtilslutning") Formodentlig ligger den gode batteritid i det faktum at størstedelen af energien ikke går til at producere varme

Rygtet går på at der i efteråret komme nye Macbook Air med M2 processorer men ingen ved noget faktuelt
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu