recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Montere Dali LCR i loftet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Montere Dali LCR i loftet?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Montere Dali LCR i loftet?
    Sendt: 11-Juni-2022 kl. 23:41
Hej folkens,

Er igang med at bygge en hjemmebif, bestående af 7.1.4 - Dali Rubicon 6, Vokal og LCR's. For et par år siden kan jeg huske at en medarbejder i Hifiklubben nævnte at Dali's LCR-højtalere også kan bruges som Atmos-højtalere i loftet.

Loftet i rummet bliver akustisk hængeloft således at jeg kan montere deres phantom-højtalere men jeg vil formentlig skulle bikse med backboxes og højden mellem hænge- og betonloft er ikke specielt meget. Derfor tænkte jeg på nogle opticon lcr'ere. :)

Hvad mener i?

Mvh Chris
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Online
Point: 7124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 07:33
De kan da sagtens placeres som atmos enheder

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1684
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 11:54
Det vil sikkert virke OK. Hvorfor ikke? Men det bliver da en kende dyrt hvis du skal have 8 LCR væghøjttalere til 6k,- stykket, foruden de andre højttalere.

Jeg ville hellere spare eller bruge pengene på de tre fronthøjttaleere. Jeg ville prøve at få nogle oberon-on wall hjem (hvis det skal være Dali) og prøve dem også. Har svært ved at tro at du går glip af noget særligt til surroundlyden. De koster mindre end det halve selvom de også er ramt af on-wall tax. De sammenlignelige oberon 1 er betydeligt billigere, men så ikke i fladt kabinet.

Hvis du nogen sinde har prøvet at trække stikkene ud til LCR højttalerne så du kun hører surroundlyden så er det nemt at høre at der ikke er så meget komme efter.

Redigeret af Mefisto - 12-Juni-2022 kl. 11:57
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 17:00
Dolby Atoms kræver ikke længere højttalere i loftet, men understøtter "height" højttalere med en vinkel på 30 grader, så de kan være på væggen (alternativ hænge ned fra loftet).
Dette betyder at, du kan følge installations guiden for Auro3D, og faktisk få glæde af Auro3D alt imens at du beholder kompatibiliteten med Atmos.
Den "optimale" opstilling i en hjemme bio er Auro3D 9.1 - med mindre dit rum er meget stor, så behøver du ikke bekymrer dig om VOG (Voice of God) - de fire "height" højttalere kan effektivt lave en fantom VOG.

Clip med en af Auro3D opfinderne:
https://www.youtube.com/watch?v=UqinA4qUVGQ

+ denne

.....
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Marts-2018
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 17:19
Hejsa og tak for jeres indlæg. :)

Det forholder sig således at rummet er 4x5 meter ret præcist. Højde ca. 2,3 meter. Det eneste rummet vil blive brugt til er netop bif, altså kan jeg mere eller mindre gøre hvad jeg vil med det.

I min erfaring er højtalere noget som holder ret lang tid og har scoret de 4x Rubicon LCR og 2x 6'ere for under halv pris ift. nye. Jeg er bosat i Tyskland, der er udvalget på brugtmarkedet en smule større. :D

Opticon LCR'ere går her for ca. 3-400 euro, eller 2-3000kr. Jeg kan dog ikke finde nogen i sort, så jeg venter indtil der kommer noget interessant.

Det hele koster selvfølgelig stadig penge og pt. er jeg tæt på "udstyret" til 7.1. Atmos må vente indtil at jeg finder et godt tilbud så. :) Mit spørgsmål gik mere på om de kunne monteres (forsvarligt) i loftet. Jeg kunne bare huske at jeg engang ved besøg i DK tilfældigvis fik at vide at de kunne monteres i loftet.

God søndag!

Mvh Chris
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2022 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af vrod vrod skrev:

Hejsa og tak for jeres indlæg. :)

Det forholder sig således at rummet er 4x5 meter ret præcist. Højde ca. 2,3 meter. Det eneste rummet vil blive brugt til er netop bif, altså kan jeg mere eller mindre gøre hvad jeg vil med det.

I min erfaring er højtalere noget som holder ret lang tid og har scoret de 4x Rubicon LCR og 2x 6'ere for under halv pris ift. nye. Jeg er bosat i Tyskland, der er udvalget på brugtmarkedet en smule større. :D

Opticon LCR'ere går her for ca. 3-400 euro, eller 2-3000kr. Jeg kan dog ikke finde nogen i sort, så jeg venter indtil der kommer noget interessant.

Det hele koster selvfølgelig stadig penge og pt. er jeg tæt på "udstyret" til 7.1. Atmos må vente indtil at jeg finder et godt tilbud så. :) Mit spørgsmål gik mere på om de kunne monteres (forsvarligt) i loftet. Jeg kunne bare huske at jeg engang ved besøg i DK tilfældigvis fik at vide at de kunne monteres i loftet.

God søndag!

Mvh Chris

Fair nok - men drop loft højttaler, og lave vinklet høje højttalere i stedet for.

.....
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 12:19
Jeg har også Rubicon 6 samt Rubicon center etc. i et 11.1 Auro 3D setup. Jeg bruger Dali Fazon Sat som VOG og Center height højtaler. De funger rigtig godt. Lyden er god og de fylder ikke så meget. Og så er de nemme at vinkle i forhold til lytte position. 

Jeg overvejede også selv Rubicon LCR i sin tid, men syntes at den blev for dyr og for stor som Atmos/ Auro højtaler. Der er ingen grund til at bruge en formue på height højtalere. Jeg tror ikke du vil kunne høre forskel. Og Fazon er faktisk ret flot at have hængende :)

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Jeg har også Rubicon 6 samt Rubicon center etc. i et 11.1 Auro 3D setup. Jeg bruger Dali Fazon Sat som VOG og Center height højtaler. De funger rigtig godt. Lyden er god og de fylder ikke så meget. Og så er de nemme at vinkle i forhold til lytte position. 

Jeg overvejede også selv Rubicon LCR i sin tid, men syntes at den blev for dyr og for stor som Atmos/ Auro højtaler. Der er ingen grund til at bruge en formue på height højtalere. Jeg tror ikke du vil kunne høre forskel. Og Fazon er faktisk ret flot at have hængende :)

Nice, men hvordan laver du Auro3d 11.1 på en Denon 6700, som kun understøtter Auro3d 10.1 ifølge Denon.
.....
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nice, men hvordan laver du Auro3d 11.1 på en Denon 6700, som kun understøtter Auro3d 10.1 ifølge Denon.

Den understøtter Auro 11.1 og det fungerer rigtig godt :). Også ved Auro opskalering af 5.1 surround. 

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2022 kl. 19:19

Den understøtter Auro 11.1 og det fungerer rigtig godt :). Også ved Auro opskalering af 5.1 surround. 

Fedt for på deres produkt side står der Auro3d 10.1.
.....
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2022 kl. 09:33

Det kan være, at det er kommet til senere via software opdatering. Faktisk supporterer den helt op til  Auro 13.1 med en ekstern 2 kanals effekt forstærker. 
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2022 kl. 20:26

Det kan være, at det er kommet til senere via software opdatering. Faktisk supporterer den helt op til  Auro 13.1 med en ekstern 2 kanals effekt forstærker. 
Tak. God viden.
.....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu