|
Diy højtaler |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | ||
Mattti
Bruger Oprettet: 07-Juli-2010 Status: Offline Point: 70 |
Emne: Diy højtaler Sendt: 04-August-2022 kl. 19:35 |
|
Hej derude..
Jeg kunne godt tænke mig at lave min egen højtaler.. Jeg har kigget på youtube og set at man skal have noget der kaldes crossover, woofer, subwoffer og tweeter.. Jeg er ikke så meget inde i strøm, og er lidt bange for at brænde noget af. Så dette vil jeg gerne undgå:) Som sagt er jeg ikke så meget inde i strøm. Men jeg har fundet denne: https://bekent.dk/delefilter-3-vejs-bygselv-300-3000hz-12db-4ohm.html er det det som kaldes crossovers?? Og kan man "bare" sætte de højtalere på man ønsker?? På forhånd tak for svar!
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Sendt: 04-August-2022 kl. 20:38 | |
Fordi du godt kan lide at hygge med at arbejde i træ, eller fordi du ønsker at spare penge ved at bygge noget selv?
Ja - hvis man er ligeglad med lyden…. Klaus
|
||
Mattti
Sendt: 04-August-2022 kl. 22:34 | |
Hej igen :)
Både og jeg kan godt lide at lege med træ og vil gerne spare penge :) Derudover kan jeg godt lide at lære nyt.. Denne gang vil jeg gerne lære at lave en højtaler. Hvordan finder jeg ud af hvilke komponenter der komplementere hinanden?? Tak!
|
||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Sendt: 04-August-2022 kl. 23:26 | |
Køb en stander højtaler og lav træ stander til dem. Eller køb et sæt med enheder og delefilter til, så kan du lave HT kasserne. Jeg har selv lavet et tv bord. Det vil sige fået skåret et par bordplader op og samlet det selv. Så har men et tvbord som passer til ens udstyr.
Der skal læses en del og laves beregninger. Måske er du heldig og nogen har et godt link, men det er svært at starte på bar bund.
|
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Sendt: 04-August-2022 kl. 23:30 | |
Jeg har nedslående nyheder til dig - du kommer ikke til at spare penge.
Min anbefal er at du køber et sæt enheder med delefilter og bygger et stift og dæmpet kabinet i den anbefalede størrelse til enhederne. Alternativt, køb disse Ret diskanten ud med en blid støvsuger og byg et kabinet med lignende volumen. Så får du en herregodt spillende højttaler i dit eget design. Klaus
|
||
Mattti
Sendt: 05-August-2022 kl. 08:31 | |
Hej igen..
Jeg vil gerne så vidt muligt bygge tingene selv... Da jeg ikke har så meget erfaring med lodde tænkte jeg at et pre-made delefilter kunne være vejen frem.. Hvad tænker i?? Jeg kan se at der er forskellige måder at lodde dem på? Serie eller parallel. Hvad kan anbefales?? Det jeg godt kunne tænke mig at lave en højtaler med tweeter, woofer og subwoffer i et? Jeg har kigget på en masse youtube-videoer.. Og mit spørgsmål her er hvor på delefilteret, skal receiver, forstærker osv. sættes til?? og hvad med bluetooth?? Tak!
|
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4697 |
Sendt: 05-August-2022 kl. 09:53 | |
Det er da bare at gå igang med at bygge, det er den eneste måde du lærer tingene på. At lodde er nu ikke så svært. Men forvent ikke at du kan lave det lige så godt som en færdig højttaler lige med det samme.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2202 |
Sendt: 05-August-2022 kl. 10:46 | |
Der er nogle sider om selvbyg-højttalere, ved en hurtig tur på Google... Men, når nu det er en højttaler, og der skal Blue Toth på.... Så bliver det nok ikke nemt.
Men ellers, hvis det bare var til et ganske almindeligt musikanlæg... Jeg ejer desværre ingen begreb om byg-selv-højttalere. Redigeret af mnielsen - 05-August-2022 kl. 10:47 |
||
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
||
Mattti
Sendt: 05-August-2022 kl. 11:03 | |
Hej igen :)
Skal man bruge en forstærker, til en højtaler?? Tænker at jeg skal have en forstærker, sættes til et 3 vejs-delefilter - og så videre til højtaler?? Virker dette korrekt?? Det skulle gerne være en aktiv højtaler:) Tak!
|
||
BlueFox
Guld medlem Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 551 |
Sendt: 05-August-2022 kl. 11:51 | |
En aktiv højttaler har én eller flere forstærkere indbygget i højttaleren.
En passiv højttaler har én (men der kan være flere) forstærker stående i HiFi møblet og en ledning hen til højttaleren, hvor der er indbygget delefilter, der fordeler lyden til højttalerenhederne. Det er svært at have respekt for HiFi4All.dk men han har dog en serie af artikler, som du har et klart behov for at få læst!!! Start her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=1616&zoneid=2 Når du skal købe enheder og delefinter mm vil jeg råde dig til at kikke på byggesæt her: https://frequence.dk/hifi/67-hoejttalere-amp-byggesaet/ Redigeret af BlueFox - 05-August-2022 kl. 11:53 |
||
mvh
MichaelS Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33 |
||
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Sendt: 05-August-2022 kl. 11:53 | |
Jeg har selv været ved at kigge lidt på at bygge min egen soundboks til haven og faldt over disse så forstærkere. De kan også findes på alieexpress
Bemærk der er forskellige varianter Du kan få inspiration her Det er ikke hifi dog :-D
Redigeret af Berdel - 05-August-2022 kl. 11:55 |
||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Sendt: 05-August-2022 kl. 12:01 | |
I “gamle dage” byggede jeg og nogle venner Voighthorn efter nogle tegninger i bladet High Fidelity. Den var nemme, fordi der kun skulle en fuldtonehøjttaler i. Og dengang syntes vi det var god lyd.
|
||
Venlig hilsen
KB |
||
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |