|
>Elektronikkæde< har nulstillet computeren |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
jgjensen
Super bruger Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 376 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-December-2022 kl. 11:11 |
|
Hej,
Har fået et kæmpe problem med min Huawei bærbar PC efter den har været indleveret til reparation ved en (unavngiven) stor elektronik kæde i DK. Al data er væk og computeren er fuldstændig nulstillet. Fik fat i forretningen og det er normalt iflg GDPR at de nulstiller computere for ellers kan de ikke teste om reparationen er gennemført. Der var tale om et bogstav på tastaturet som skulle skiftes (løsningen blev at skifte tastaturet). Mit spørgsmål er, om jeg er helt galt på den hvis jeg påstår at det er vanvittigt at det kan finde på at nulstille en PC ved en reparation?? Jeg er med på at en back-up kan redde mange ting, men alligevel ?? Iflg. butikken har vi skrevet under på at det er ok på indleveringssedlen - vi har overhovedet ikke skænket det en tanke at det kunne komme på tale og jeg kan virkelig ikke forestille mig at jeg er den eneste, som har stået med den oplevelse efterfølgende? Vil gerne høre Jeres meninger og kommentarer om dette så jeg ved hvordan jeg lige skal forholde mig til det - og jeg er som nævnt bekendt med at back-up løser mange ting - men det er ikke det der er diskussionen for mig Mvh Jesper
|
||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Man nulstiller da ikke en PC for at skifte et tastatur. Hvis der lå noget vigtigt/uerstatteligt på den ville jeg i dit tilfælde forlange erstatning. Du er selvfølgelig helt sikker på der ikke var andet galt med PC'en end det manglende bogstav? Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
jgjensen
Super bruger Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 376 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Forklaringen var at for at kunne teste om det nye tastatur virker skulle de tænde for den og derved ville de bryde GDPR lovgivningen hvis den ikke blev nulstillet først....det lyder fuldstændig vanvittigt - men jeg kan ikke få svar på nogen steder om det er normal kutyme at det 'gør' man...
Og hvorfor nævner de det ikke verbalt ved indleveringen? Det er en kæmpe ting...og jeg tror ikke på vi er de eneste der har oplevet det.
Ja det var kun det ene bogstav der var i stykker på tastaturet. Computeren er 9 mdr gammel og repareret under garanti. |
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Online Point: 4050 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er ikke nødvendigt. Dog tager jeg dem i forsvar, fordi det er noget som Fona, Elgiganten og Power altid haft gjort. Og man er som regel også bleve orienteret om dette, at man skulle huske at tage backup af sine ting
Redigeret af T-Duck - 01-December-2022 kl. 11:36 |
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
jgjensen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg takker for jeres svar
...men jeg forstår ikke hvad det er de skulle kunne komme ind og se?? Adgangen er jo netop beskyttet af et log-in med adgangskode. ....så de kunne jo bare taste hvad de ville i log in feltet for at teste tastaturet - uden at trykke 'enter' og så var der ikke mere i det.
|
||
C. Johansen
Guld medlem Oprettet: 16-April-2012 Status: Offline Point: 636 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
For et stykke tid siden brændte strømforsyningen i min PC pludselig sammen.
Jeg kunne altså ikke tage back-up eller slette følsomme oplysninger som fx kontonumre, adgangskoder eller andre private oplysninger. Inden jeg afleverer PC'en til reparation piller jeg derfor harddisken ud, da jeg under INGEN OMSTÆNDIGHEDER vil overlade PC'en til fremmede, hvis der ligger følsomme data på harddisken. Selv om der er adgangskoder ved log-in, vil det næppe være et større problem for reparatøren at finde frem til indholdet på PC'ens harddisk. Det var ikke noget besvær for reparatøren, at harddisken var taget ud. Trådstarter har selvfølgelig ret i, at butikken godt kunne have advaret om, at nulstilling af PC'en muligvis ville finde sted, men der har sikkert været en forventning om, at der var taget back-up inden indleveringen, da det netop ikke er usædvanligt, at nulstilling finder sted. |
||
jgjensen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Okay - jeg må indstille mig på, at det bare er mig der ikke forstår nødvendigheden af dette (nulstillingen) ved en hardware reparationen på computeren og noterer mig at det er normalt at der nulstilles ved reparationer.
Mange tak for inputs!
Redigeret af jgjensen - 01-December-2022 kl. 12:48 |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4830 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
For et stykke tid siden sendte jeg min Macbook Pro til reparation i en stor butikskæde, batteriet blev for hurtigt tømt. Det blev lavet på garantien, men jeg fik computeren tilbage med en meget synlig ridse på låget. Havde det været billigt sort plastiklåg, havde jeg ikke reageret. Men Macbook Pro er jo i aluminium. Så jeg indleverede den igen, og fik en meget fornærmet besked tilbage fra reparatøren, fordi han var nødt til at skifte låget/skærmen.
Det har så senere vist sig at computeren nu lider af forskelligt, så den er langsom og taber hurtigt strøm. Det opdagede jeg ikke med det samme, men kan ikke slippe tanken om at reparatøren har hævnet sig på kritikken af den ridse han havde lavet, og har ført det oprindelige batteri skift tilbage og måske lavet andre narrestreger. Oplevelsen betyder at jeg ikke mere tør aflevere noget elektronik til reparation!!!
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
Flippo
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1429 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er normalt - og oplyses stort set altid i forbindelse med reklamation/reparation, på både computere og mobiltelefoner.
|
||
yahooboy
Bruger Oprettet: 17-September-2017 Sted: - Status: Offline Point: 209 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen.
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er der ikke. |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4830 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja der tages ikke højde for svigagtige reparationer. Men som jeg også regnede med, falder min klage sikkert for tidsfaktoren.
|
||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |