recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår registreres et telefonopkald?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår registreres et telefonopkald?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvornår registreres et telefonopkald?
    Sendt: 15-Juni-2023 kl. 22:06

Overskriften lyder måske lidt dumt, men jeg har ifølge telefonselskabet i går haft et opkald fra min telefon til Moldova Mobil, men det ved jeg jo at jeg ikke har gjort og det er ikke registreret på min telefon.

Jeg kan se at jeg har haft et indgående opkald fra Moldova Mobil, men det står som Ubesvaret og det opkald jeg skal betale for, er foretaget ca. 2. timer senere men fremgår altså ikke af telefonopkaldsoversigten.

Teleselskabet er Greentel, som har været meget behjælpelige og har skaffet udskrifter fra Telia (nettet) der viser at der har været forbindelse. De tilbød også straks at sænke regningen med 2.000 kr. Regning 5116 kr.
Telefonen er en Iphone XR.
Telefonen lå i min taske på tidspunktet for opkaldet og var skærmlåst.

Jeg har selvfølgelig blokkeret nummeret og iøvrigt frameldt udlandstelefoni.

Jeg forstår simpelthen ikke at det kan lade sig gøre. Hvis jeg havde brugt telefonen, ville jeg kunne have lavet en fejl. Greentel fortæller at det også er muligt at det er en app der har lavet opkaldet, men hvad skulle det være for en app? Telefonen var jo ikke i brug!

Nogen der har hørt om lignende svindelnummer eller kan svare på spørgsmålet i opskriften?
Jeg overvejer naturligvis Teleankenævnet, men jeg tror ærligtalt ikke at jeg har en chance!
På forhånd tak!

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 5070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2023 kl. 22:40
Det lyder jo fuldstændig surrealistisk at du skulle ha foretaget et opkald til det nummer, med mindre du har bekendte i Moldova. Der er tale om en teknisk fejl, som Greentel og Telia vil tørre af på dig. Den er lige til Teleankenævnet vil jeg mene.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 09:44
Ja det har du ret i.
Men jeg har jo fået dokumentation for at opkaldet er registreret på masterne.
Jeg er nu ved at få undersøgt hvilken mast, der har modtaget opkaldet - for hvis jeg nu ikke var i nærheden af den?
mvh
MichaelS
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 10:23
Godt nok en gammel artikel, men det ligner virkelig meget dit:

Phone scam costs victims £300 – even when they don't answer the call
Mvh Jesper
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 10:50
Tak for den artikel, det er meget tæt på at være det samme som jeg oplever blot et andet nummer.
Den vil jeg vedlægge min klage til Teleankenævnet.
Jeg mener der har været tilsvarende sager hos TDC, men jeg har ikke kunne finde dem.
mvh
MichaelS
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Ja det har du ret i.
Men jeg har jo fået dokumentation for at opkaldet er registreret på masterne.
Jeg er nu ved at få undersøgt hvilken mast, der har modtaget opkaldet - for hvis jeg nu ikke var i nærheden af den?

Du er vidst allerede godt i gang, men jeg vil nævne, at du har ret til indsigt i de data, som Greentel / Telia registrerer om dig.

Mere om emnet kan du læse her: https://mobilsiden.dk/nyheder/mobilabonnement-telefoni/saa-meget-ved-big-brother-om-dig/

Du vil typisk få tilsendt en excel-fil med alle data.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 13:20
Ja Greentel har været hjælpsomme, ingen klager der. Det var også dem der foreslog at de skulle skære 2.000 kr af regningen.
mvh
MichaelS
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Ja Greentel har været hjælpsomme, ingen klager der. Det var også dem der foreslog at de skulle skære 2.000 kr af regningen.

Følgende er IKKE råd eller vejledning. Så er juraen lige på plads.

Hvis jeg var dig, og hvis jeg var overbevist om, at jeg ikke havde foretaget opkaldet, så ville jeg ikke betale for opkaldet. At skære 2.000 kroner af en helt urimelig opkrævning er ikke at hjælpe uanset hvor søde de lyder i telefonen.

I det øjeblik man accepterer et nedslag i prisen, så vedkender man, at man har foretaget opkaldet rent juridisk.

Hvis jeg var overbevist om, at jeg på ingen måde havde foretaget et opkald, så ville jeg indsamle så meget data som muligt, og oprette en sag i Teleankenævnet, selvom sagsbehandlingen tager over et år. Vedr. indsamling af data se tidligere fremsendte link om, hvordan man kræver ALLE data udleveret fra teleselskabet (bemærk at de godt må tage et mindre gebyr for det - typisk 50-100 kroner).

Chancen er nemlig, at teleselskabet ikke giver alt bøvlet (og regningen hvis de har en svag sag), og derfor laver de et forlig i sekretariatet . Det er juridisk mumbo-jumbo for at teleselskabets jurister har kigget på sagen, kigget på dine beviser og vurderet at der er en mulighed for at de taber sagen, hvilket vil betyde en større omkostning for dem, da de i så fald skal betale for klagebehandlingen i Teleankenævnet.

Her er det vigtig med gode beviser, og her er det smart at have oplysninger omkring hvornår opkaldet er foretaget, og på hvilken mast opkaldet er foretaget.
Man får normalt kun oplyst et celle ID nummer på masten, men så må man bede teleselskabet om at identificere cellen. Hver mast har forskellige celler som dækker forskellige områder, og det er celle-ID'er der registreres. Således kan du måske finde frem til, at det indgående opkald blev modtaget i centrum af Korsør, og det udgående opkald blev fortaget i Slagelse 10 minutter senere.

Det var hvad jeg ville gøre.

Redigeret af Branchekender - 16-Juni-2023 kl. 13:54
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 14:08
Branchekender tak for dine mange gode råd.
Jeg accepterede prisreduktionen med forbehold for at jeg alligevel ville klage til Teleankenævnet og i går trak de så 3116 kr fra min konto. Greentel gav mig adressen til teleklagenævnet, men den kunne jeg selvfølgelig også selv have fundet.

Her er hvad jeg har fået om mit opkald, jeg kan ikke lige se celle-ID. 
Jeg har fjernet mit telefonnummer og oplysningen om Iphone IOS 16,5 er rigtigt. 

Redigeret af BlueFox - 16-Juni-2023 kl. 17:57
mvh
MichaelS
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 14:25
Uden at vide det med sikkerhed, så er mit gæt at du skal kigge på utran-cell-id-3gpp=238205dfe2720820

Det sidste nummer kan være celle-ID'et.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 15:08
Bare til info, så ser det ikke ud til, at du har fjernet til telefonnummer.
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2023 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Bare til info, så ser det ikke ud til, at du har fjernet til telefonnummer.

Tak jeg havde uploadet det forkerte billede.
mvh
MichaelS
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu