Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hessi
Guld medlem
Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
|
Emne: Kvalitetsforskel på HDMI og andet? Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:30 |
Hej igen.
Jeg ville bare vide om der er så stor kvalitetsforskel på de forskellige indgange/interfaces at det kan betale sig at købe et grafikkort blot fordi det har HDMI med HDCP understøttelse?
Er kvaliteten så meget bedre gennem HDMI at det kan betale sig at købe kortet, der koster knap 1000 kr. og se HD video og DVD video via HTPC gennem HDMI i stedet for gennem VGA med onboard kort?
Alt skal ses på en Panasonic TH-42PV60EH.
Takker!
Hessi 
Redigeret af Hessi - 15-Januar-2007 kl. 10:16
|
|
 |
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:04 |
Jeg ved godt det er meget subjektivt men det har vel også faktuelle og reelle kvalitetsforskelle...
Jeg er selv en lidt mere krævende bruger end den gennemsnitlige mainstream bruger, dog heller ikke supernørden med falkeøjne, så hvor stor (Tror i) ville forskellene være i mine øjne?
Redigeret af Hessi - 15-Januar-2007 kl. 10:06
|
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:07 |
Kan ikke helt bevare dine spørgsmål, men jeg oplever selv et bedre signal via HDMI end via scart. Billedet er mere roligt, især når jeg benytter tuneren i recorderen.
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:33 |
Det jeg har set er en mærkbart forbedring, især på farvesiden...
|
 |
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:41 |
Ulrikwich - Mellem HDMI og VGA?
|
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:44 |
Hessi skrev:
Ulrikwich - Mellem HDMI og VGA? |
Yes ligenøjagtig - Med HDMI som den klart bedre løsning
|
 |
ziphnor
Super bruger
Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 13:27 |
Jeg tror ikke at HDMI har de vilde kvalitets fordele i sig selv ifht. til VGA. Tilgengæld er der forskel på hvordan VGA og HDMI input behandles af TV'et, feks understøttes 50Hz sjældent via VGA og alle billed forbedrings ting slås som regel også fra på VGA stikket ( det kan så være godt eller skidt ). Derudover så er der tit overscan på HDMI stikket, men ikke på VGA. På nogle TV er VGA indgangen noget værre bras. Feks. mine forældres 427XD's VGA indgang lader til at være lidt af en joke, og det samme er tilfældet på mit Sony KDF-E50A11, dog af forskellige årsager.
Inden man sammenligner VGA vs. HDMI så skal man også huske at kalibrere begge input, og det kan også kræve at man ændrer indstillinger på computeren. Med mit Sony KDF-E50A11 via HDMI bliver de sorte levels feks. 'crushed' og det nytter ikke at skrue op for brightness på TV'et, det er kun en ændring af brightness på PC'en der kan bringe detaljerne frem.
I sig selv er VGA vel til at sammenligne med Component (begge består af 3 seperate farve komponenter, dog i forskellige farvesystemer), og personligt kan jeg ikke se en skid forskel på Component og HDMI på mit TV.
|
 |
ziphnor
Super bruger
Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 13:29 |
Hessi skrev:
Jeg ville bare vide om der er så stor kvalitetsforskel på de forskellige indgange/interfaces at det kan betale sig at købe et grafikkort blot fordi det har HDMI med HDCP understøttelse?
|
Du ved godt du ikke behøves HDCP understøttelse(og det er også noget DRM lort ;) for at bruge HDMI inputtet, ikke? Du kan sagtens klare dig med en DVI->HDMI forbindelse. Hvis du gerne vil kunne se HD-DVD/Bluray uden 'snyd' så kræver det et kort med HDCP understøttelse (men HDCP kan også være understøttet på DVI). Personligt vil jeg holde mig langt fra HD-DVD/Bluray, de er simpelthen blevet for paranoide i deres forsøg på at 'beskytte' indholdet.
Redigeret af ziphnor - 15-Januar-2007 kl. 13:33
|
 |
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-Januar-2007 kl. 13:45 |
Det er også hovedesageligt p.g.a. HDMI jeg overvejer at købe kortet.
Jeg ved sQ snart ikke.... Tror heller ikke jeg kommer til at se en skid forskel på HDMI og VGA.
Spørgsmålet er så bare om jeg i stedet bare skal købe et kort med DVI og bruge et DVI -> HDMI stik.
Det må være billigere and HDMI kortet og bedre end VGA... oder was?
|
|
 |