recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til nybegynder der vil høre plader
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til nybegynder der vil høre plader

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
J.Rath Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Rath Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til nybegynder der vil høre plader
    Sendt: 10-Juni-2024 kl. 13:17
Hej med jer
Jeg har længe ønsket at få en pladespiller, men min viden er = 0. 
Min første tanke var en Argon Audio TT pladespiller og et sæt Argon Audio Forte 5 MK2. 

Jeg har et Sonos setup hjemme i stuen med en Playbar, SUB og 2x One, og det er jeg gevaldigt træt af pga. den nye app som reagerer rigtig dårligt. 

Så der var et potentiale for at sælge Sonos og skifte ud. 
Men findes der bedre løsninger når budgettet er dernede? 

Først og fremmest er formålet jeg vil kunne spille plader. 


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3986
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2024 kl. 21:29
Vælg som minimum en TT3 da den er med diamant nål. Safir er noget hårdhændet mod pladen. Og om 5e er en god begynder pickup. Hvis du alligevel vil sælge dit Sonos. Kan du eventuelt kigge efter denon receiver med heos, så du kan få trådløs multirum fra indgangene. Og heos appen er blevet bedre med årene og

Redigeret af T-Duck - 11-Juni-2024 kl. 11:35
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
J.Rath Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Rath Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2024 kl. 09:03
Tak. Jeg vil kigge nærmere på TT3 så. 
Jeg kan se Forte 5 mk2, og Forte A55 mk2 kan sluttes til tv også, så her tænkte jeg der var mulighed for at erstatte Sonos. 
Men det er noget der skal lyttes til selvfølgelig. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3986
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2024 kl. 11:35
Min ældste datter har fenris 4 og de super til teenage værelset så jeg ville ikke have nogle skrupler med forte 5 mk2, lyd mæssigt.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2024 kl. 12:18
Denne her er også et godt bud til prisen.


Har i modsætning til Argon indbygget RIAA forstærker og USB udgang.


Redigeret af filmfreak - 11-Juni-2024 kl. 12:28
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2024 kl. 17:35
Argon TT bruger en Audio-Technica AR3600L, og det er da vist umiddelbart en diamantnål også? Omend det nok sikkert er en bedre pickup den Ortofon som sidder på TT3'eren. Og kan det ikke være ligemeget om den har indbygget RIAA eller ej, når nu højttalerne der kigges på har det? Og jeg ved ikke hvem som bruger USB på en pladespiller, det virker sgu rimeligt omstændigt at skulle overspille pladerne digitalt i min optik, men hver til sit LOL Når det er sagt laver Pro-ject fede pladespillere, men har altid synes recordmasteren har virket lidt flimsy. Men hvordan den er mod f.eks. den TT-3 som nævnes aner jeg ikke, måske det er det samme. Men synes Debut serien fra Pro-ject altid har haft meget for pengene.

Redigeret af Nickamburi - 11-Juni-2024 kl. 17:39
Til top
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2024 kl. 22:03
Husk også en pickup-vægt, da man ikke kan stole på skalaen på pickup-armens vægt.

Til begyndere anbefaler jeg altid den billigste løsning: Ortofon Nåletryksvægt til 79 kr.
Dertil skal du også bruge en pladebørste og lad være med at købe de dyre som HiFi klubben sælger, køb bare den billigste samme sted som har vægten: Pladebørste. Bemærk at de også har en Pick-Up Børste (Inkl. 10ml Rensevæske), som du dog kun sjældent vil få brug for, hvis du gør det til en vane altid at benytte pladebørsten inden du sænker nålen (det fjerner også "pop-lyde" fra støvkorn og andet løst skidt).

Jeg vil give T-Duck ret i at den Ortofon OM5e som TT3 har er et langt bedre valg, end den Audio-Technica AT3600L som sidder på den TT versionen. Alternativt kan du jo købe en OM5e og selv skifte den. Den fås fra ca. 350 kr., hvilket er 100 kr billigere end HiFi-klubben sælger den til.

Har du de 1.500 kr. en Argon Audio FORTE A5 WIFI koster mere, vil det nok være et bedre køb, da du så kan kontrollere dem med din telefon, samt streame lossless til dem.

Dertil vil jeg ønske dig velkommen i vinyl-verdenen, med harmonisk forvrængning og uden hård kompression af musikken.
Til top
J.Rath Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Rath Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2024 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Husk også en pickup-vægt, da man ikke kan stole på skalaen på pickup-armens vægt.

Til begyndere anbefaler jeg altid den billigste løsning: Ortofon Nåletryksvægt til 79 kr.
Dertil skal du også bruge en pladebørste og lad være med at købe de dyre som HiFi klubben sælger, køb bare den billigste samme sted som har vægten: Pladebørste. Bemærk at de også har en Pick-Up Børste (Inkl. 10ml Rensevæske), som du dog kun sjældent vil få brug for, hvis du gør det til en vane altid at benytte pladebørsten inden du sænker nålen (det fjerner også "pop-lyde" fra støvkorn og andet løst skidt).

Jeg vil give T-Duck ret i at den Ortofon OM5e som TT3 har er et langt bedre valg, end den Audio-Technica AT3600L som sidder på den TT versionen. Alternativt kan du jo købe en OM5e og selv skifte den. Den fås fra ca. 350 kr., hvilket er 100 kr billigere end HiFi-klubben sælger den til.

Har du de 1.500 kr. en Argon Audio FORTE A5 WIFI koster mere, vil det nok være et bedre køb, da du så kan kontrollere dem med din telefon, samt streame lossless til dem.

Dertil vil jeg ønske dig velkommen i vinyl-verdenen, med harmonisk forvrængning og uden hård kompression af musikken.

Tak for et rigtigt brugbart svar. Jeg havde slet ikke set wifi versionerne af Argons Forte serie. Dem vil jeg da klart gå efter ift. letheden i trådløs streaming også. Derudover har jeg fået tilladelse til at hvis jeg sælger Sonos at købe et sæt Forte A55 i stedet, men så er prisen jo også en anden end oprindeligt tænkt. Smile

Til top
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2024 kl. 11:21
Velbekomme.

Jeg ville selv prøve om ikke de vil lade mig høre A5+Malmö Sub 10/8 overfor A55. Prisen ca. det samme og det kan jo være at der er mere dybde i kombinationen med Sub.

MALMÖ SUB 10: 3.299 (MALMÖ SUB 8: 2.699)
FORTE A5 WIFI: 6.499

FORTE A55 WIFI: 9.499
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1507
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Velbekomme.

Jeg ville selv prøve om ikke de vil lade mig høre A5+Malmö Sub 10/8 overfor A55. Prisen ca. det samme og det kan jo være at der er mere dybde i kombinationen med Sub.

MALMÖ SUB 10: 3.299 (MALMÖ SUB 8: 2.699)
FORTE A5 WIFI: 6.499

FORTE A55 WIFI: 9.499

Der kommet med en MALMÖ 6 til 2000kr hvis du vil spare lidt 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der kommet med en MALMÖ 6 til 2000kr hvis du vil spare lidt 

Du tager pis på mig, gør du ikke?
En subwoofer med en 6” enhed og en 130W forstærker.

“Mellembashøjttaler”


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1507
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 22:52
Er endnu ikke blevet skuffet over et produkt fra argon


Kunne da godt selv tænke mig at høre hvordan den lyder


Lidt mere power 



Redigeret af gasolin - 20-Juni-2024 kl. 23:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu