recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cubical quard antenna til DAB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cubical quard antenna til DAB

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-November-2014
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Cubical quard antenna til DAB
    Sendt: 23-August-2024 kl. 09:16
Jeg har problemer med lokalradio på dab Angry
Så jeg vil lave sådan en antenne.
Det jeg kan læse er at kablet skal være 50ohm !!
Hvorfor kan man ikke bruge 75ohm ?
Mvh

https://en.wikipedia.org/wiki/Quad_antenna

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5266
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Mvh

Fordi den måde den er beregnet er til 50 ohm. Men prøv du bare med et 75 ohm kabel, giver lidt ringere standbølge forhold, men når det ikke er til sender er det ikke så slemt. Smile

Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Point: 2192
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 09:52

Mvh

https://en.wikipedia.org/wiki/Quad_antenna

Hvad har du nu, af DAB-antenne? Hvis kun teleskopantenne, så kan det være, du skal have radioen placeret lidt højere - dette kan hjælpe. Ved indendørs modtagelse, kan det også være, antennen skal drejes næsten ned til vandret, på trods af at DAB udsendes lodret de fleste steder. Nogle gange vil du komme ud for, at antennen skal drejes længere NED end kun til vandret! Se også efter, om de kanaler, du lytter til også udsendes fra andre regioner, som evt. kan give bedre modtagelse. Lidt bøvlet, hvis der kun benyttes teleskopantenne! Ja - men det er min erfaring med det.

Fx for mig, Radio ABC kan jeg bedst modtage fra Viborg-Skive-netværket, når det er på DAB. Kun ved medvind på sendevejene, går den igennem fra Østjyllands DAB-sender. (Aars)

Redigeret af mnielsen - 23-August-2024 kl. 10:01
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 10:14
Hej tak for svar Clap
Ligger så lavt at det højeste punkt er grundvandet med træer og bygninger omkring.
Indendørs modtagelse er umulig.
Har prøvet med en Triax dab dipol, uden det store held installeret på loftet.
Det gælder både Højbjerg og Hadsten senderen lodret.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 10:17

Hej tak for svar Clap
Ligger så lavt at det højeste punkt er grundvandet med træer og bygninger omkring.
Indendørs modtagelse er umulig.
Har prøvet med en Triax dab dipol, uden det store held installeret på loftet.
Det gælder både Højbjerg og Hadsten senderen lodret.

En dipol er vel heller ikke noget særligt, når du ligger SÅ lavt... Du kunne prøve med en DAB-antenne, med flere elementer på, og se, om der SÅ kan hives noget ind...

Redigeret af mnielsen - 23-August-2024 kl. 10:22
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 10:42
Bedste løsning er nok ikke en quad antenne   men en antenne med 4-8 elemeter monteret frit og pegende mod sender.   mange elementer gør antennen spids og kræver lidt mere præcis montering
Til top
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 10:45
Det var bare sådan en let antenne at bygge, for 30kr Alutråd lidt trælister og strips.
Problemet var Coaxkablet da jeg har masser 75 ohm kabel.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 10:58

Det var bare sådan en let antenne at bygge, for 30kr Alutråd lidt trælister og strips.
Problemet var Coaxkablet da jeg har masser 75 ohm kabel.

Men, Coax-kablet er så vist ikke noget problem - se JørgenT's indlæg, angående dette. Du må i gang med at "lege".Smile Når antennen ikke skal bruges til at sende med, så burde dit kabel ifølge indlægget godt kunne bruges - giv det et forsøg, og meld tilbage her... Du skal så prøve den under alle vejrforhold, fordi vejret også spiller ind. Høj- og lavtryk.

Dimensionerne på dimserne til antennen skal vel også være korrekte, eller er det nogenlunde ligemeget?

PS:
Ordet "lege" skal IKKE forstås negativt/trælst på nogen måde! Når jeg "leger" med min radio, så er det for at køre frekvenserne op og ned for at høre, om der kommer noget igennem, jeg ikke er vant til at få ind! Se mere her: https://forum.recordere.dk/dx-radioamatr-off-topic_topic166818_page1.html 

Redigeret af mnielsen - 23-August-2024 kl. 11:07
Til top
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 11:38
mnilsen du her ret det skal være en lej Wink
Jeg har fundet en side med en calculator, så den kan skræddersyes til 196Mhz.

Hvis der kommer svar, så er det fordi det virker Thumbs Up
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 11:58

Kan du finde en, hvor den kan laves til at kunne bruges til HELE DAB-frekvensområdet, så vil det nok være bedst...

Skriv det da også, hvis det endte i hegnet - så er andre advaret.....

Redigeret af mnielsen - 23-August-2024 kl. 11:59
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 12:21

Design antenne så fødepunkt bliver 75ohm
Til top
pkl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pkl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2024 kl. 12:40

Design antenne så fødepunkt bliver 75ohm
[/QUOTE]

Der må du hjælpe mig på vej Cry
Hvordan gør jeg det ??????
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu