recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af NAS Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til køb af NAS Server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af NAS Server
    Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:31
Hej

Jeg er helt blank med hensyn til NAS servere, men kunne godt tænke mig en løsning hvor jeg kunne rippe og gemme alle vores DVD'er, Blu-ray skiver og 4K film så de kunne tilgås både på TV'et i stuen og i hjemmebiografen.

Prisen er ikke så afgørende (tænker måske et max er omkring 10.000 hvis jeg kan få en god løsning for den pris men det må selvfølgelig gerne være billigere), men det er vigitgt det er en løsning der er nem at komme i gang med uden man behøver at være et computergeni.

Til orientering har jeg vel cirka 200 DVD'er, 350 Blu-ray skiver og 25 4K film, men vil gerne have en løsning hvor der er plads til tilgang :-)

Er der nogle der kan give mig nogle råd om hvilke NAS server mærker og specifikationer jeg skal gå efter for at få en god løsning
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:38
Hvordan har du tænkt dig at afspille indholdet? Jeg ved godt, at det ikke er det, du spørger om, men den eneste afspiller du har i signaturen dur ikke til den slags :)
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:43
God pointe, aner det ikke, men kan det ikke køre via mit apple tv ? Jeg har apple tv ved både det alm tv og ved hjemmebioen.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:55
appleTv er en god partner ved NAS afspilning
Bruger Infuse som app og den er nok bland de bedste.

NAS:  Qnap eller Synology er gode mærker    
Men dit budget er ikke nok til alle de film.

Du skal læse lidt op på NAS og RAID   hvad vil du have af "sikkerhed" mod nedbrud osv

Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2008
Point: 242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:56
Hej Willads

Afspiller ? Jeg bruger en sonos port, som er forbundet til tape indgangen på mit udmærkede stereoanlæg. Sonos port er lidt dyr, ca. 3500, men sættes op til din wifi, og så er der en sonos app til din mobiltelefon. Deri kan du opsætte et musikbibliotek, som er folder på din NAS. Sådan virker det hos mig. Desuden kan app'en tilgå tjenester som f.eks. yousee musik, spotify, DR, osv.

Jeg har tidligere haft en Qnas, der vist havde en Celeron CPU. Det er meget almindeligt. Den blev ca. 20 år uden at svigte.

Men min nuværende er en Terramaster F2-210, der udmærker sig ved at have en ARM cpu. Det er meget strømgerrige CPU'er (raspberry brik-computere).

Processor: Realtek RTD1296 quad-core ARM Cortex-A53 1.4 GHz
Memory: 1GB of DDR3L
Drives: 2x 3.5in or 2.5in hard drives or SSDs
Raid Modes: Single, JBOD, RAID 0, RAID 1
Maximum capacity: 28TB (2x 14TB)
Maximum Single Volume: 108TB
Internal drive formats: EXT4, BTRFS
External drive formats: EXT3, EXT4, NTFS, FAT32, HFS+

Power consumption ca. 12 W med 2x2Tb magnetiske Seagate ironwolf harddiske. SSD harddiske ville jeg ikke ofre på daværende tidspunkt. Måske er de billigere i dag.

Kører defalt med protocol SMB3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 10:59
Her er en alternativ løsning, jeg har selv 680 bluray’s stående i den. Den koster en brøkdel af en Nas og bruger ingen strøm. Tillige med står den og pynter med alle de farverige cover rygge Wink

Redigeret af Munch - 18-Februar-2025 kl. 11:01
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 11:12
Infuse koster penge. Jeg bruger bare Fileexplorer på Apple TV og iPhone.
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 11:15
Har googlet lidt hvor længe blueray afspillere er i produktion. Det er allerede ved at stoppe. Derfor har jeg lige købt en ekstra dvd-afspiller til lager.
Har undersøgt det samme for CD-afspillere. De fortsætter vist i produktion til 2027.
Derfor er digitalisering af optiske medier meget aktuelt !
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 11:32
Markedet for UHD bluray er stigende, bl.a. pga koncert UHD med Atmos lyd. Der er streaming lyd jo som at lytte til en gammel skrattende grammofon. 

Så mon ikke afspillerne stadig produceres til et stigende marked. Der kom også hurtigt liv i pladespillerne, da de unge begyndte at omfavne vinylpladerne.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 13:12
Jeg har selv en qnap til og med 4 diske. Og jeg kører med Plex server, så er jeg sikker på om det er Android tv, Apple tv osv. Kan afspille på tværs af enheder, og er gratis
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Hej Willads

Afspiller ? Jeg bruger en sonos port, som er forbundet til tape indgangen på mit udmærkede stereoanlæg. Sonos port er lidt dyr, ca. 3500, men sættes op til din wifi, og så er der en sonos app til din mobiltelefon. Deri kan du opsætte et musikbibliotek, som er folder på din NAS. Sådan virker det hos mig. Desuden kan app'en tilgå tjenester som f.eks. yousee musik, spotify, DR, osv.

Der er ønske om video afspilning, der er sonos ikke brugbar.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2025 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Har googlet lidt hvor længe blueray afspillere er i produktion. Det er allerede ved at stoppe.

Sony og Panasonic har intet meldt ud med hensyn til at stoppe produktionen. De laver ikke nye modeller, men der er ingen problemer med at få fat i de modeller som har været til salg i lang tid. Derudover er der også et par dyre mærker.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu